Gå til innhold

Skår i gleden...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er tidlige dager her, så det er bare min mamma som har fått vite om den positive testen. Har to fra før, jeg er sist i 30 åra og min mann sist i 40 åra... Vet vi er voksne, men ønsket oss veldig et barn til! Gleden var enorm når vi lyktes på 1 pp. Var derfor vondt når man fikk dommedagsprofetier fra bestemoren... Om vi var klar over risiko, hva om noe er galt med barnet? Vi ville bli for gamle til å ta oss av det om noe var galt! Gleden ble snudd til engstelse, og jeg krøp langt under dyna og lot tårene strømme... Sovet dårlig i natt, og har det vondt inni meg...

Fortsetter under...

Stakkars mamma'n din. Hun er kanskje et produkt av sin tid, der de fleste fikk barn før de fylte 25, virker det som. Hun er kanskje ikke klar over at generasjonen før henne igjen fikk barn så lenge de var fertile...??

Selv har jeg nå fått 3 barn etter fylte førti. Alle er friske, flotte barn, og på duotesten var det sagt at jeg hadde odds som en 16-åring. :-) Jeg har to venninner som nylig har fått sine førstefødte som 41-åringer, og vi er en hel barselgruppe av eldre mødre som møtes jevnlig, der jeg slett ikke er den eldste. Takket være disse eldre mødrene er også jeg blitt til, da min tippoldemor var godt over førrti da min oldefar ble født.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg blir bare litt priovosert av den eldre garde som "vet alt", men slettes ikke gjør d. Heldigvis reagerte ikke mine foreldre slik, men de er "bedrevitere" på andre felt, og det er ganske slitsomt.

Litt oppstykket svar her, men sitter med ei lita ei på 9 mnd som skal sove... :-)

Nyt svangerskapet, og gled deg!!

Lykke, lykke til

Stor klem fra mor til fire.

Hei,

det er ikke uvanlig at foreldre får en slags sjokkreaksjon og reagerer så inadekvat som her - og snakker før de tenker.

Jeg tror ikke dette er dommedagprofetier fra bestemor, det er delvis ubegrunnet frykt. Jeg er helt sikker på at hun kommer til å glede seg med dere og ønske det beste. En mor ønsker stort sett alltid det beste for sin datter - selv om hun er voksen.

Dette debattforumet viser jo at storparten av de "modne" selv er svært bekymret for kromosomfeil - alle diskusjonene rundt disse testene er jo helt tydelige. Vi er jo så redde og utrygge og majoriteten vil avslutte svangerskapet om det er kromosomfeil, de fleste gjør det viser nasjonal statistikk på feltet.

Men vi som er gravide har mer tid på oss og har jo vært delaktig i prosessen rundt det å ønske et barn til, prøve å bli gravid og så bli det - gleden er så stor da. Gi andre litt tid til å fordøye den lykkelige nyheten som for noen kan komme som et sjokk. Men det er sårt. Veldig sårt.

Jeg ønsker deg i hvert fall all verdens lykke til. Tenk positivt og gled deg!!!!!!!

Først av alt GRATULERE med graviditeten! :-)

Du er så absolutt IKKE for gammel!!!

Jeg er selv 43 og venter nr.6 i april ca 1 mnd før jeg selv fyller 44 og dette er mitt 3 barn i "moden alder" ( 38 , 42 og nå 43 år! )

Ble også gravid på første forsøk og det sier også sitt på at vi slettes ikke er for gamle!!! :-))

Svangerskapene har vært nokså like uansett alder og fødslene lettere for hver gang! :-)

Selv om det er mye skriverier at man burde få barn mens man er i 20 åra osv. osv. ser jeg personlig på at dette myye propaganda som er samfunnskapt for at vi kvinner SKAL være ute i arbeidslivet lengst mulig!Samfunnet vil at vi kvinner skal først lage barn i 20 åra, så sende barna i barnehagen fortest mulig for å være ute i arbeid og tjene sammfunnet resten av arbeidslivet....

Derfor sender dei ut slike "skrekkteorier" at det er såå og såå stor sjanse for at man så fort man fyller 35+ er man for gammel til å få barn, og at det er stor sjanse for at barna har kromosomfeil etc.

Det er jo kanskje en sannhet at man jo har en litt større sjans for at det skal være noe galt, men den risikoen er likevel forsvinnende liten!!!

Tenk på for bare 70 - 80 år siden så fikk kvinner barn så lenge dei var fruktbare, og det var ikke noe nytt at dei var både 47 - 48 år når dei fikk sitt siste barn og det var sjelden det var noe galt med dei også!! :-)

Oldemoren til mannen min fikk 7 barn fra 37 - 53 år alle friske og fine så selv om man er i moden alder så er det likevel liten sjans for at det skal være noe galt!

Såå nyyt graviditeten og koos deg med babyespiren i magne din! :-)

Klem fra

Tusen mange takk for gode og oppmuntrende tilbakemeldinger!!! Jeg gleder meg uansett over å få oppleve det fantastiske ved å bli mor igjen, og mannen min deler det med meg! Håper omgivelsene ellers klarer å være litt mer positive enn bestemor når nyheten slippes etter 12 uker, så blir det bra!

Lykke til alle andre! : )

Hilsen

tross alt lykkelig nesten tre-barns mor !!!

Jeg signerer de andre svarene du har fått. Er du i slutten av 30-årene er du absolutt ikke for gammel. Hvis du er over 38, eller blir det ved fødsel, har du rett til duotest, der de ser på mange av risikoene som moren din tenker på.

Bare kos deg med svangerskapet! Hilsen en som venter sistemann i en alder av 43.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...