Gå til innhold

Vet ikke min arme råd lenger!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her på ørtende natta med ed måned gammel gutt. Som absolutt ikke vil sove. Han skriker i ett sett og virker sulten hele tiden. Prøver å gi han mat hver 3 time,men i natt har hann fått hver 2.

Det virker som han sovner for så å begynne sitt hylekor. Og det er en så hjerteskjærende gråt at jeg blir helt fortvilet.

Han kan også være mye våken om dagen også,og hvis han sover så er det bare rundt 30 minutter av gangen. Så jeg har ikke fått noe søvn nå siden fredag og jeg kjenner at mitt humør og krefter snart er slutt.

Føler meg som en udugelig mamma som ikke kan få tyst på sitt barn. Far hjelper til litt,spesielt når han kommer hjem fra jobb,men ikke så mye på natta. Han blir dårlig vis han ikke får søvn.

Godt å få ut litt frustrsjon. Håper Elias finner ut at det å sove er morsomt. Det ironiske er at han var veldig rolig i magen,måtte mange ganger på kontroll på sykehuset.

Jaja,god natt til dere andre mammaer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Skjønner godt at du blir frustrert :-) det tærer på å sove lite over tid... Noen takler det bedre enn andre (har ei på barselgruppa som høylytt proklamerer at det ikke er noe stress å sove lite...), jeg er selv en sånn som blir kjip å ha i hus om jeg ikke får sovet nok.

Jeg er nok ikke den beste til å komme med råd og tips (mini sov mye helt fra starten og jeg måtte gi opp amminga etter 3mnd av ulike årsaker) men de første månedene satt jeg med puppen ute heeeele kvelden, helt til jeg la meg i elleve-tolv-tiden. Man har jo gjerne mindre melk på kvelden, så de spiser gjerne oftere da enn på morgenen og på dagen.

Kan jo være noe kveldskollikk ute og går også, luft i magen, kanskje han reagerer på noe du spiser, og sugerefleksen er sterk, så de vil gjerne trøste seg selv med å suge (ble jeg fortalt av hs da mini skrek og ville suge, mens det egentlig bare var en rap som måtte opp).

Om han sover godt i vogna kan du evt prøve å trille en lang tur på dagtid, det funka i hvertfall her.

Lykke til uansett, håper det går seg til for dere :-)

Skrevet

Heisann!

Det er så fryktelig frustrerende med skriking og søvnmangel - det finnes i alle fall ingenting som gjør meg så fortvila... Jeg ville tatt med meg gutten til en kiropraktor (spesialisert på barn), for å sjekke om han kan ha problemer med nakke eller rygg. Jeg har mange eksempler på venner/familie som har oppdaget slikt og fått stopp på gråten og dreis på søvnen... Spesielt dersom fødsel var litt tøff (tang/vakuum) er det ofte sjanse for at de små har fått seg en trøkk.

Dersom du bor i Oslo, er "Bekken & Barn" på Hoff/Skøyen veldig flinke med babyer. En manuellterapeut kan helt sikkert også hjelpe deg. Råder deg i alle fall til å sjekke ut slike ting, jo før jo heller.

Ønsker deg lykke til!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Men du? Det er ingen andre enn du og babyen som bestemmer hvor ofte han skal spise! Du må ikke stresse over at du gir ham hver 2. time, selv om helsesøstrene gjerne vil ha babyer med faste, enkle matvaner fra dag èn. Noen dager spiser de mer, andre dager mindre. Ammer du? Kan han ha økedøgn? Da spiser de jo hele tiden, og selv om du ikke ammer, vil jeg jo tro babyen har økedøgn likevel, så det kan jo faktisk være det.

Jeg hadde som regel at jeg ga babyen mat når han var sulten, og når det virket som han var utilpass. Han spiste ikke om han ikke ville ha det, altså. Det hendte at han ofte var sulten da, selv om jeg kanskje trodde han var trøtt eller hadde vondt. Nå er han 5 måneder (hjelp!), og har fremdeles dager der han f.eks. ikke spiser noe særlig tidlig på dagen, for så å sette til livs to-tre flasker MME nesten på rappen når det lir mot kveld.

Men så har du de situasjonene der du er overbevist om at babyen er sulten, og gråter på grunn av det. Og uansett hvor mye pupp eller flaske du tilbyr, så roer han seg ikke. Da kan det være lurt å tenke mage? overtrøtt? overstimulert? (mange "fremmede" rundt, mange som vil holde) eller kanskje noe så enkelt som våt bleie? kald på føttene?

Når det gjelder magen vil jeg tipse deg om at du kan gi babyen ammete, eller fenikkelte fra apoteket. Gi rundt 3 ml før hvert måltid, det hjelper ofte, de får mindre luft i magen. Er det riktig ille, kan du ha i litt sukker, slik at du kombinerer teen med sukkervann. Eller du kan prøve Minifom-dråper, som fås på apoteket. Den har tidligere vært på fyfylista pga parabener eller noe, men det er fjernet og den kan dermed brukes med god samvittighet. Men lege her sier at man må bruke den i minst 2 uker før man kan si med sikkerhet at den har effekt. Teen er i så måte mer hurtigvirkende ;-)

Å få ligge på mage og fjerte litt er ofte godt for magen, selv om baby selv kanskje synes det er både kjedelig og kjipt. Du kan også massere magen forsiktig, i en stor sirkelbevegelse med klokka (finn et bilde av tarmsystemet på nettet så ser du hvordan tykktarmen ligger, det er den du masserer, slik at luft og avføring lettere kommer ut).

Men det viktigste er kanskje nærhet, ømhet og trøst. Vær så god som mulig, la baby få hudkontakt, kanskje under en dyne så det ikke blir kaldt.

Har du prøvd samsoving? Noen barn har et veldig stort behov for trygghet og trøst. Jeg samsov med min i ca tre måneder (eller, jeg satt for så vidt og ammet nesten hele natta denne tida...så vi sovnet liksom av utmattelse hehe), men det gikk helt fint å venne ham til å ligge i senga si etterpå. Startet med å legge ham i bag'en som sto ved siden av senga mi. Så tok jeg ham opp og trøstet og ga mat når han våknet, men så var det tilbake til bag'en igjen.

Jeg skjønner at det både er leit og stressende at babyen skriker så mye. Hvis du har mulighet kan du kanskje få en god venninne eller noen i familien som kan hjelpe deg litt så du får sove og hente deg inn? Kanskje de kan trille en tur med vogna, så får du (ikke gjøre husarbeid nei!) sove en time eller to. Det kan gjøre underverker, både på humør, pågangsmot og parforhold ;-)

Lykke til!

Skrevet

Kan det hende at du har for mye formelk?

http://www.babyverden.no/Nyheter/Far-babyen-for-mye-formelk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BVN10W28&T=6545509852

Jeg leste en bedre artikkel om dette på ammehjelpen, men finner ikke igjen artikkelen der.

Det du sier om at han alltid er sulten, men har mye mageknip, kan tyde på dette. Jeg skulle i hvertfall ønske at jeg hadde visst om dette mye tidligere, for etter at jeg fikk styr på melkeproduksjonen, så ble gutten min mye roligere og fikk ikke så mye mageknip.

Det du kan gjøre, i hvertfall for å prøve om det hjelper, er følgende:

Pump begge brystene helt tomme.

La barnet die med en gang etterpå, da får det i seg den fete ettermelken med en gang.

Fortsett å amme så ofte barnet vil etterpå, men bruk samme brystet flere ganger, du kan f.eks ha 3-timers intervaller før du bytter.

Når du kjenner at utdrivingsrefleksen kommer, så la det sprute i en klut eller noe slikt. Babyen svelger mye luft mens han prøver å svelge unna melka når den spruter sånn.

Håper noe av dette kan hjelpe!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Glemte det viktigste av alt:

Det ordner seg! Det går bra til slutt, men de første (tre) månedene er ofte tøffe. Det blir bedre etterhvert, når babys tarmsystem er kommet bedre i gang, når døgnrytmen kommer mer på plass (rundt 3 mnd), når du venner deg til det nye livet du lever og når dere er blitt bedre kjent med hverandre.

Så, de nettene alt ser svart ut, og du føler deg ensom, utslitt og desperat, så forsøk å tenke at maaaange sitter akkurat som deg nå og er sliten og trøtt, så du er ikke alene, og at det faktisk kommer til å bli bra etter hvert! ;-)

Skrevet

Huff, jeg kjenner meg igjen med å sitte der natt etter natt med en baby og ikke få sove.

Vår datter var likedan, nå vet jo ikke jeg hvor mye gutten din sover i løpet av et døgn, men vesla her kunne gråte i 10 timer og sovne av utmattelse. Hun også våknet med et hyl fra søvne og var umulig å få til å sove igjen.

Vi bestilte time til manuell terapeut, og der viste det seg at hun hadde en låsning i bekkenet og nakken etter fødselen. Hun har blitt myyyye bedre etter denne første timen, og vi skal tilbake så jeg håper det kan bli bedre. Men kanskje du også skulle prøve noe sånt?

Nå sliter vi fremdeles her med å få vesla til å sovne for kvelden, og hun nærmer seg 7 uker, så trøtt er jeg fremdeles.

Jeg kan jo fortelle deg at i natt engang etter uttallige timer med pupping og byssing og sutring og pupping og byssing og bæring måtte jeg på do.

Tok med vesla så hun ikke skulle begynne å bælje og vekke pappa'n sin, og så gikk jeg og la meg igjen. Syns det var noe rart og noe som ikke stemte.Lå og vred og snudde på meg og klarte ikke å sovne selv om jeg var kvalm av utmattelse.........plutselig slo det meg.....UNGEN!!!

Hoppet ut av senga og fant henne liggende på baderomsgulvet der jeg hadde lagt henne mens hun tittet rolig og fornøyd rundt seg!! Herregud at det går an.....så trøtt at jeg glemte ungen igjen på badet......så om det er noen trøst, er vi flere:-)

Nå har min skjønne mann tatt henne og bikkja med seg ut på trilletur, så jeg burde vel strengft tatt sove noen timer fremfor å surre her inne;-)

Ville bare ønske deg lykke til videre i alle fall, vi får holde ut. De sier jo at det skal bli bedre!

Skrevet

Vi hadded det sånn den første 1.5 mnd.. Hylte ikke noe særlig, bare klynking og var absolutt ikke fornøyd i det hele tatt. Den tiden sov hun kun på brystkassen min, og det ble løsningen denne tiden for oss. Lite søvn på meg, men hun ble iallefall mye roligere og tryggere etter hvert. I tillegg fikk hun ikke nok melk fra meg, så når vi gikk over til flaske etter uttallige betennelser og infeksjoner fra dag en til tross for hjelp med ammeteknikk, så ble hun iallefall fornøyd.

Når er hun 2,5mnd, får siste måltid rundt 22, alt ettersom. Da sover hun tiil 4.30-5.30. Og etterpå videre til 8-9 og gjerne videre til 11. Så tenk positivt og det vil garantert bli bedre tider:)

vet det er vanskelig å tenke slik i kampens hete, tro meg.. Men vi holdt ut og det ble bedre. Nå har vi en helt fantastisk hverdag.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen fra første. Hun ville ikke sove. Bare gråt og gråt. Jeg ammet heeele tiden. Det hjalp liksom ikke. Jeg endte faktisk opp med å bli deprimert. Men det var nok ikke den eneste grunnen. Det overveldende med å bli mamma var jo også en vesentlig faktor.

Dette er bare ett år siden og det gikk seg selvsagt til. Jeg begynte å gi litt flaske og det ble MYE bedre. Ungen ble så mye mer fornøyd.

Denne gangen har jeg bestemt meg for å ikke stresse med ammingen, så jeg gir flaske (han er 6 uker nå). Noen ganger har jeg forvekslet sult og mageknip. Han har f.eks fått mat og skreket så fælt at jeg trodde det var knip. så har vi gitt mer mat, og plutselig ble han veldig fornøyd.

Vet ikke om du har lyst til å gi flaske jeg, men hvis du føler at dette sliter deg helt ut så er det å anbefale at du prøver, med mindre det er snakk om at han har en liten økeperiode nå. Da bør du amme hele tiden.

En baby bør bli ammet så ofte den har behov for det, men hvis det sliter deg helt ut som mor, og ungen tydeligvis heller ikke er fornøyd, så syns jeg ikke jeg da, at man skal amme for envher pris. Men det er min mening, nettopp fordi jeg hadde en dårlig opplevelse av de 4 første månedene med baby i hus.

Jeg fikk også grønt lys av helsesøster om å gi tillegg. Det gjør jo ingenting å delamme. Da får ungen morsmelk, antistoffer, nærhet og kos, samtidig som den er mett. Men det er jo ikke sikkert det er sult som er problemet til ungen din.

Noen prøver kiropraktor eller manuellterapeut, og får en helt ny unge etterpå. Det kan jo også være no å prøve :)

Men at det går seg til, det gjør det. Ingen tvil! Men vet at det føles håpløst å tenke slik når man står midt oppi i det.

Håper du finner en løsning snart :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen.

Har faktisk hatt en god dag i dag. Han har sovet noen korte lurer og nå har han snart sovet i 1,5 time.det er værre med mor,jeg er så over trøtt at jeg ikke får sove.

Mange gode råd som jeg skal prøve,det teen høres veldig intresant ut,tror jeg tar en tur på apoteket i morgen.(fins den der)? Og minifom har jeg brukt og det har ikke hjulpet.

Jeg ammer stort sett, bruker litt mme av og til. Spesielt på natten,har hørt at det kan hjelpe på nattesøvnen.Vi passer på å ha han varm rundt magen og på føttene,men han svetter så mye når han skriker så mye,at i natt tok jeg av han litt. Vi har brukt massage også,og da kommer det luft veldig ofte.Jeg bor i sverige og jeg vet ikke om de bruker kiropraktor her.Tenkte jeg kunne høre med helse stasjonen når jeg skal dit på fredag.

Håper det bedrer seg snart og at vi kan sove noen timer om natten. Vi tok forresten natten litt over 04 i natt,og våknet kl 08. Ikke lenge det nei.

Så i natt krysser jeg fingrene for at det går litt bedre:)

Skrevet

så bra at det har gått bedre idag :)

men jeg bare lurte på om du konstant holder deg til disse 3 og 2timers mellomrommene mellom matinga? min gutt er snart 7 uker og jeg syns han er sulten heele tida... ofte går det både en time og halvannen mellom måltidene... men jeg gir så ofte han vil ha, da han viser tegn til sult, og noen kvelder føler jeg at jeg ligger med puppen ute et par timer i strekk, men da blir det stilt tilslutt (som regel i ti-elleve tiden) og han sover mellom to-fire timer om gangen natta igjennom, våkner bare for å spise og så sover han videre :)

tenkte bare at siden han er en måned bare så er det viktig å gi så ofte han vil ha, hele tiden, også for å få opp melkeproduksjonen din, og da slipper du bruke tillegg :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har prøvd å holde meg til 3 timers økter,men kanskje jeg skulle gi han oftere.Jeg pumper også,bare for å se hvor mye melk jeg har. Jeg ligger rundt 100ml på hver pumping.Det er tilsammen begge brystene,vet ikke om det er mye jeg. Han pleier også å få 100ml mml.

Vet at jeg ikke har så mye melk om natta,kanskje det er derfor han gråter så mye.

Skrevet

jeg ville gitt gutten puppen så lenge han gråter... er jo tydeligvis noe han har behov for, så prøv det å se om det hjelper ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...