Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! Håper noen av dere har tid til å hjelpe meg med dette.

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og er ca. 5 uker på vei. Har tenkt på å bestille meg time til lege, og har noen spørsmål ang. dette.

Jeg lurer litt på å bytte fastlege. Jeg har for øyeblikket fastlege gjennom studenthelsetjenesten i byen jeg bor i. Her opererer de med fellesliste, det vil altså si at jeg får time hos en av legene der, og ikke nødvendigvis legen jeg har som fastlege. I praksis betyr dette at jeg blir satt opp hos den legen jeg har vært oftest hos, noe som i og for seg er greit. Men, jeg er veldig misfornøyd med legen jeg har vært hos oftest, etter et par veldig spesielle og ikke særlig hyggelige konsultasjoner. Jeg vil jo ikke at det skal være slik når jeg skal på svangerskapskontroll, da vil jeg ha en lege jeg føler meg trygg hos. Vet noen av dere hvordan dette med felleslister fungerer? Kan jeg insistere på å få en annen lege? De kan vel ikke nekte meg dette, når jeg ikke en gang har henne som fastlege?

Og tror dere jeg vil kunne få timer hos samme lege gjennom hele svangerskapet, også ved fellesliste? Jeg vil jo ikke ha ny lege for hver eneste time jeg er på!

Vurderer, som nevnt ovenfor, å skifte fastlege. Både for å få en lege like ved hjemmet, og for å slippe unna legen jeg ikke liker. Men, eneste lege som er ledig er en mann. Har noen av dere erfaring med menn som leger under svangerskap? De er vel sikkert like godt egnet, jeg hadde bare sett for meg en kvinne.

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142883651-bytte-av-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster ingen til å gå til hverken lege eller jordmor i svangerskapet. Jeg vet ikke reglene for bytting men er enig i at hvis du ikke føler deg komfortabel med legen din er det sikkert lurt å bytte. Det vanligste er vel å gå til begge deler.

Han selv bare hatt mannlige leger og føler at jeg har blitt svært godt ivaretatt, både fysisk og psykisk:-) Tror det har mer med personlighet og kjemi å gjøre, enn om legen er kvinne eller mann.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142883651-bytte-av-lege/#findComment-142886367
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...