Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er idag 7+0 uker på vei. For ca to uker siden fikk jeg kraftig blødning og oppsøkte legevakten, der fikk jeg beskjed om at en SA på vei. dagen etter fikk time hos min gynekolog. Han så alt ok med livmoren og en prikk i den. Fikk da time for 7. februar samt hcg prøver. Svar på Hcg prøver viste bra utvikling. Vi møtte forventningsfull til ul timen idag. vaginal U/L viste morkake og embryo ca. 8mm. MEN ingen hjertelyd :-((. gyn. tok UL litt for raskt syns jeg. Han mente det er Missed abortion Han henviste videre for for å abortere med tabletter ( ikke kirurgisk).

Jfr termin er jeg 7+0 Har lest mye på nettet og har mange ubesvarte spørsmål:

1. mange steder jeg leser hjertelyd ikke nødvendigvis tidlig hørtbar i uke syv

2. kan jeg utsette henvisning til fjerning for å ta en ny UL. Eller kan det bli skadelig for meg?

3. Jeg er usikker og fortsatt forventningsfull

Jeg håper noen kan komme med trøstende svar

Takk :-(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142883539-7uker0-ingen-hjertebank-p%C3%A5-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff:(

Vet ikke hvordan jeg skal svare på dette. Først vil jeg si at jeg ikke er en fagperson.

Hadde jeg vært i samme situasjon, så tror jeg at jeg ville ventet litt og krevd en ny ultralyd.

Lykke til

Huff, ikke lett det her nei.

1: De hører ikke etter hjertet, de ser etter det. Hjertet begynner å slå litt ut i uke 5, og fra uke 6 skal man kunne se det, hvis gyn ikke så hjerteslag, er det antakelig ikke et levende foster der.

2: Du kan gjøre som du selv ønsker, hadde det vært meg ville jeg absolutt ventet og tatt en ny UL, det er i utgangspunktet ikke farlig å ha et dødt foster i seg, noen går i mange uker uten å vite at det er dødt, og det er på UL de som regel oppdager det også. Men noen ganger kan det hende at det kommer en infeksjon, men det er mest vanlig når man blør litt og ikke får ut alle restene.

Hei,

håper det går bra med deg.

Jeg synes ikke du skal av gårde og fjerne det på bakgrunn av denne ultralyden. Da det samme skjedde med meg i uke 8 (og da var det egentlig ingen tvil om at det hadde gått galt) var de prosedyre å vente en uke og ta ny ultralyd, i tilfelle jeg skulle være kortere på vei enn jeg trodde selv. Min gynekolog ville ihvertfall være på den sikre siden.

Kanskje du kan ringe og få ultralyd på den henvisningen du allerede har fått? Det er ingen fare å utsette en eventuell abort.

Masse lykke til!! Krysser fingre for at alt står bra til med spiren din.

hei...

jeg ville nok valgt å ta en ny UL hvis det kun var en lege som så på deg... Jeg var på sykehuset i uke 10-11 og fikk vite at jeg hadde hatt en MA, men hun måtte ha en til som bekreftet det. Lege nr 2. kom inn og fant en perfekt liten spire med gode hjerteslag! så ikke slå deg til ro med dette før du eventuelt får bekreftet det av fler.. håper virkelig dette er tilfelle med deg også:) Lykke til !!

Hei stakkars deg

Hvis jeg var deg ville jeg også fått en ny UL. Jeg hadde en SA i uke 10 i oktober, men de mente fosteret døde i uke 8. Jeg har derfor fått ny UL nå etter endt fullgåtte uker. De sa til meg at det er først da man med sikkerhet kan se hjertet banke. Jeg har også lest flere steder at man ikke kan se noe hjerte før ca uke 7-8, og hvis du bare er 7+0 er det muligens litt tidlig. Det er jo heller ikke 100% sikkert du er 7+0, kanskje er du noen dager kortere på vei. Det er vanskelig å slå fast 100% når man har EL og når egget fester seg.

Det burde da heller ikke være noe problem å ta en ny hcg prøve for å se om hcg stiger eller synker. Og det er ikke farlig å vente noen dager eller en uke på en ny UL. Det ville jeg gjort uten tvil.

Det er bedre å vente og være helt sikker, enn å gå å lure på om legen tok feil.

Lykke til! Hold oss oppdatert!

Annonse

hei

Har selv opplevd blødning rundt uke 6-7. Rant mørkt blod, varte 1 dag. På ul fikk jeg beskjed av legen at hun ikke fant hjerteslag, og at hun mente jeg burde ha flere gravidsymptomer enn det jeg hadde. Men hun ville jeg bare skulle vente og se, fikk ingen oppfølging. 1 1/2 uke etterpå begynte jeg og blå på nytt, denne gangen enda mer og i flere dager. Jeg ringte fastlegen og spurte hva jeg burde gjøre. ble da henvist til en spesialist som tok hcg prøver, samt ny ul. ul viste hjerteaktivitet, men muligens et litt lite embryo. Tok hcg en uke etter for å se på stigning, det så kjempebra ut. og var også på oppfølgingsul 2 uker etter. Det sto alt kjempebra til, fult liv og ble bare satt 3 dager tilbake.

Min erfaring er at det er vanskelig å si helt sikkert tidlig i svangerskapet, og at embryoene kan vokse ulikt i starten, samt at ikke alle ul apparat er like gode. Jeg er nå i uke 12 :-)

Hei,

det var veldig trist å høre. :( Ingenting er verre enn å gå gravid og så finne ut at fosteret er dødt. :( Det hjelper jo helller ikke at man er proppfull av hormoner og veldig følsom mens det pågår. Men jeg tenker at så lenge det skjer før 12 fullgåtte uker, var det aldri noe håp for fosteret, og da er det bedre at det skjer tidlig enn sent.

Hvis det er noen trøst, sier de i hvert fall at det er lett å bli gravid igjen etter å ha hatt en MA/SA, du trenger bare å vente 1 mens, og så forsøke på nytt. Jeg ble gravid på forste forsøk (etter andre mens), og venter nå på å bli ferdig med de første 12 ukene så jeg kan slappe litt mere av.

Jeg håper det går bedre med deg snart; ta fri fra jobb noen dager (egenmelding, legene vil ikke skrive noe særlig sykemelding for slikt) og slapp av og sørg for å komme deg igjen. For min del tok det heldigvis ikke så mange dager før jeg "var meg selv igjen" etter MA-en.

Huff, jeg har også vært gjennom dette de siste par dagene. Helt grusomt er det...spesielt i det legen ser på ultralyden og sier at det ikke er noe liv. Etter det har jeg grått konstant. Jeg skjønner nå i ettertid at SA/MA er mye vanligere enn jeg trodde før. Prøver å trøste meg med det... Min spire hadde ikke vokst noe de siste 3 ukene, jeg vet ikke om hjertet noen gang begynte å slå eller ei. Neste gang skal jeg ta UL i uke 6/7, ikke vente til uke 9.

Stor klem fra en som også har det vondt nå... Alt ordner seg til slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...