Gå til innhold

Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et litt merkelig spørsmål...

Jeg har en guttevenn som "nettopp" har fått seg ny kjæreste og hun har blitt gravid. Fra før har hun et barn som hun ikke har omsorg for.

På grunn av at hun er redd for at barnevernet skal "ta ifra" henne dette barnet også, har hun planer om å fraskrive seg foreldre- og ansvarsretten for den lille de venter.

Jeg venter selv en liten en/ei, og kan ikke se for meg at jeg kan være i stand til å si ifra meg dette barnet.

Det jeg nå lurer på er om noen vet hva dette innebærer for faren? Når hun da fraskriver seg retten(e), kan de da fortsette å bo sammen? Vil permisjonen og stønaden tilfalle far? Far er jo selvfølgelig livredd for at barnet skal bli fratatt dem, og tørr egentlig ikke å spørre hverken NAV eller Familiekontoret til råds, i tilfelle det skulle slå feil ut...

Dette er en litt kinkig situasjon - de har et relativt dårlig forhold allerede nå, etter kun kort tid som par. Far har signalisert at han vil ut av forholdet, go at han ikke har det bra, men føler det er dårlig gjort å gå fra henne nå, som hun er gravid.

Hadde vært kjempefint om noen visste noe, og kunne komme med noen råd for hvordan de skal gå fram videre.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142883388-kan-noen-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan fint skrive fra seg foreldreansvar, men det vil ikke ha noen praktisk betydning i forhold til en eventuell barnevernssak.

Om hun bor sammen med barnet er hun forelder med daglig omsorg. Om hun ikke bor sammen med barnet har hun ikke daglig omsorg, uavhengig av om hun har foreldreansvar eller ikke.

Far kan fint ha foreldreansvaret, hovedomsorgen og få hele permisjonen og alle stønader som tilfaller aleneforeldre. Men da kan han ikke bo sammen med mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...