Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷKajaƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2imagen Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Jeg er ansatt i mitt eget firma(aksjeselskap),og likestilt min medsammensvorne. Vi startet AS nettopp for å sikre oss i denne typen situasjoner(altså permisjon og sykemeldinger osv). I praksis skal det jo være sånn at NAV dekker både sykepenger(etter 16 dager) og foreldrepengene. Er det faktisk så enkelt? Rart å tenke på at jeg skal sende inn alle skjemaer og selv signere både som arbeidstaker og arbeidsgiver. Nettsiden til NAV er jo en jungel, og når jeg søker på dette finner jeg ingenting! Er det noen som har erfaring? Må nok bestille meg en samtale hos NAV, men hadde håpet det fantes flere der ute i samme situasjon...
Tulla med tre små Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Det skal faktisk være så enkelt ja... Men om både du og din "medsammensvorne" har signaturrett for firmaet, går det jo an at du signerer på søknaden og han/hun signerer på skjemaet for inntektsopplysninger som skal signeres av arbeidsgiver. Hør med Nav du. Det er ofte det greieste, så slipper man trøbbel i etterkant.
*Andrine* Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Ja, du er nå ansatt på lik linje med andre ansatte. NAV dekker sykepenger og du eller firmaet kan også søke fritak for arbeidsgiverperioden pga. graviditet hvis du skulle bli sykmeldt. Jeg er i den situasjonen og har gjort dette. Får da også dekket evt. egenmeldinger. NAV deker foreldrepenger (det gjør de vel også for selstendige nå). Og ja det er en jungel av skjemaer og vanskelig å finne frem på NAVs nettside. Jeg føler også at jeg har fått lite hjelp på NAV, man skal liksom kunne dette som arbeisgiver. Hvis du har en regnskapsfører hadde jeg rådført meg med ham. De aksepterte ikke at jeg selv signerte på inntektsskjema det måtte regnskapsfører evt. revisor gjøre. Egentlig er det bare tull av dem for vi betaler arbeisgiveravgift og sender inntektsopplysninger til staten annenhver måned så de har allerede alle opplysninger. Håper du fikk litt hjelp ut av dette!
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷKajaƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2imagen Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2011 Tusen takk for svar!! Ble litt klokere nå ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå