Gå til innhold

Misforstått aktiv sykemelding?!

Anbefalte innlegg

jeg har akkurat blitt aktiv sykemeldt. Arbeidsgiveren vil sitte opp en plan og tider på hva jeg skal gjøre og når jeg skal være der, men dette er ett stort problem for meg! Hva skal jeg si og gjøre? Jeg fikk beskjed av legen min at det passet meg sånn fordi at jeg da kunne komme og gå når jeg ville utifra dagsformen, og trengte ikke være der hver dag heller...Har akkurat vært fullt sykemeldt også, så skal ta det veldig rolig. Er det noen som kan dette og kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142883061-misforst%C3%A5tt-aktiv-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette reagerte jeg også på, for mitt problem var at jeg ikke på forhånd kunne vite når formen var god nok til å klare å komme meg på jobb, og legen mente da at en aktiv sykemelding var tingen. Arbeidsgiver og NAV på sin side ville ha en plan på når jeg skulle være der, og hva jeg kunne gjøre osv.. Synes dette ble en stressende situasjon. Heldigvis var min arbeidsgiver grei, sa at jeg hadde full anledning til å ringe å si jeg ikke klarte å komme en dag, dersom jeg følte det slik.

Jeg takket allikevel ja til full sykemelding etter 2-3 uker, da det ble en stressfaktor for meg å føle på det at jeg skulle vært på jobb, samtidig som det var lite å gjøre for meg på min arbeidsplass, så det føltes i tillegg meningsløst å stresse seg på jobb bare for å sitte der å prate skit med arbeidskollegaer i flere timer..

Har vært fullt sykemeldt i noen uker nå, og kjenner hvor mye bedre form jeg er i! Utrolig lite kynnere og bekkensmerter, strekking i muskler osv, det er hærlig!! Men jeg tar det veldig med ro også da, ingen turer ut å går etc, da får jeg vondt.

Lykke til!

Med aktiv sykemelding SKAL man lage en plan med arbeidsgiver om hvordan man skal jobbe, det SKAL beskrives hvor mye du jobber og hvilke arbeidsoppgaver du kan/skal utføre.. Du skal IKKE utføre din vanlige jobb, men gjøre andre arbeidsoppgave.. Mange tror at man med aktiv sykemelding kan komme og gå som man vil, men det er ikke meningen med aktiv sykemelding. Klarer man ikke gå på jobb i det hele tatt er det mer korrekt med en full sykemelding..

Jeg vet at vi skal avtale hva jeg kan gjøre og ikke når jeg er på jobb, og det er helt greit. Forskjellig papirarbeid som ellers sjeldent blir gjort og andre rolige oppgaver. Men arbeidsgiveren min vil at jeg skal gjøre den vanlige praktiske delen min i perioder av dager. Hun ser på det som en ressurs for dem. Men jeg er ikke i stand til å utføre noe av min vanlige jobb. Jeg vet hva jeg skal gjøre, men kan komme og gå når jeg vil. Kan være borte flere dager i uken om jeg ønsker det har jeg fått beskjed om. Det skal absolutt ikke være en fordel for arbeidsplassen at jeg er aktivt sykemeldt, men det skal være en fordel for meg. Dette er NAV veldig streng på.

Synes dette er en veldig vanskelig situasjon, og føler meg presset til å utføre min vanlige jobb "bare for en liten stund" som arbeidsgiver sier. Hun har bare vært arbeidsgiver en liten stund og dette er nytt for henne. Jeg skal ikke telles med blandt de ansatte på jobben, men hun vil sitte opp tider på dager hvor jeg må være i den vanlige jobben min. Og jeg skal styre tidene selv utifra dagsformen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...