Gå til innhold

Flere som liker pepsi max her????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå liker ikke jeg Pepsi Max, men jeg drikker en del Cola Light. Kan ikke si jeg bekymrer meg for om det er farlig eller ikke. I følge Mattilsynet kan du drikke opptil 1 liter Cola eller Pepsi hver dag (forutsatt at du da ikke drikker koffeinholdig kaffe eller te i tillegg). Så kan man jo diskutere hvorvidt de kunstige søtningsstoffene er skadelige eller ikke, men jeg velger å tenke at om man ikke overdriver forbruket så går det greit.

Annonse

Jeg drikker nok ganske mye pepsi max, men varierer med sukkerholdig brus nå som jeg er feit uansett (30 uker;) Kutt ned det du får til, men ikke stress unødig med det! Jeg har funnet trøst i vann med kullsyre når jeg har kutta ned på brusinntaket. Har kjøpt meg kullsyremaskin, så bruker den en del istedet for å drikke brus. Blir jo billigere en å kjøpe flere flasker brus i uka :)

Hei!!

Før jeg var gravid med mitt første barn (6 år siden) Drakk jeg kun vanlig Cola, men når jeg ble gravid likte jeg ikke det lengre, og gikk over til Pepsi max. Har drukket det siden, og nå som jeg er gravid på nytt igjen, går det mye av det! Har dilla på PM med isbiter! :D:D

Om det er farlig... tviler jeg på. Jenta mi tok ikke noe skade av det iallefall :)

Vi får vel ikke svar på om det er skadelig før våre barn blir voksne og spesielt jenter som skal formere seg. Det er jo rapportert at kunstig søtningsmiddel som finnes i pepsi max IKKE skal gis til jentebarn da det kan ha negativ effekt på forplantningsevnen. Jeg elsker pepsi max men vet ikke om jeg bærer på ei lita jente eller en liten gutt så jeg prøver å begrense det. Men er jo ikke bra med sukkerbrus heller da.. Jeg er ikke hysterisk og derfor ikke total avholden men drikker det ikke hver dag.

Begynte å drikke diabetiker-cola da jeg var student, og om jeg kjøper en flaske pepsi-max er det slik at den tømmes i løpet av 16 timer cirka. Må bare fortsette og fortsette når flaska først er i hus. Heldigvis er det relativt sjelden jeg kjøper pepsi max, for det er tydelig den består av "kjemiske ting".

Skulle som forrige melder ønske jeg ikke likte brus i det hele tatt.

Hallo folkens! Når det kun anbefales mellom 2-4 kopper kaffe hver dag, og studier viser at det virker som om også mindre kaffe enn dette er å anbefale... Så må dere ikke glemmer at det er mye koffein i pepsi max også, og da høres 1,5 liter ut til å være i overkant av meste laget. For mye koffein kan øke risikoen for spontanabort. Og gi skader på fosteret.

Ellers er det noen som mener at inntak av aspartam (søtningsstoffet som finnes i lettbrus og andre lettprodukter) kan føre til sterilitet både hos jente og guttebarn, og at dette kan oppstå allerede i mors mage...

Så jeg ville ikke ha drukket 1,5 liter pepsi max per dag, for å si det sånn.

Annonse

Takk for svar alle sammen:-)Jeg drakk 1.5 liter pepsi max.Men,nå den siste uka,reduserte jeg drikkinga.Det er best når man føler seg litt usikker.Drikker mellom en halv og en liter nå.Det må jo være bedre en å drikker 1.5 :-) håper jeg.drikker jo ikke kaffe eller te.Men jeg merker jeg sliter litt da,har lyst på mere.Det er så slitsomt!!!

jeg ville lest meg litt opp om aspartame om jeg var deg. eller noen av dere andre som drikker lettbrus, og spesielt pepsi max, siden dette er en av de verste

leste litt om føllings syndrom her om dagen, som bebisene blir testet for etter fødsel:

Fenylketonuri (PKU), også kalt Føllings sykdom, er en medfødt metabolsk sykdom (stoffskiftesykdom) hvor kroppen ikke klarer å bryte ned aminosyren fenylalanin, på grunn av manglende produksjon av enzymet fenylalanin hydroksylase som omdanner fenylalanin til tyrosin. Denne enzymmangelen fører til opphoping av fenylalanin i blodet. Uten behandling kan sykdommen føre til alvorlig fysisk og psykisk utviklingshemming.

Sykdommen ble først beskrevet av Ivar Asbjørn Følling i 1934. Sykdommen kan behandles med en spesiell diett som inneholder aminosyren tyrosin, men veldig lite fenylalanin. Det er her viktig å være oppmerksom på at søtningsstoffet aspartam inneholder fenylalanin.

Omtrent ett av hvert 11 000. barn rammes av sykdommen. Sykdommen nedarves recessivt.

som dere ser står det at aspartam inneholder fenylalanin, og jeg tenker da automatisk at dette har en negativ effekt på både vår, og deres kropp, og at det kanskje er en ting osm kan utløse sykdommen. det finnes flere dokumentarer om folk som har fått store helseproblemer etter langvarig inntak av lettbrus, og om hvordan dette søtningsstoffet faktisk ble " lurt " inn på markedet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

når aspartame brytes ned i kroppen løser det ut aminosyrer som er direkte giftige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pepsi_Max

les om tilsetningsstoffene... :)

er jo vanskelig å ikke få i seg noe som helst dritt, i den verden vi lever i, men vi burde kanskje prøve å være litt bevisste å styre unn det aller verste. :)

klem

Hei jeg er veldig glad i Pepsi Max og har drukket det som vanlig rundt 1,5 liter om dagen. Jeg fant ikke ut jeg var gravid før i uke 14. Jeg fant ut at å erstatte Pepsien ville være det beste, prøvde først Mozel men ble lei ganske fort. Men så fant jeg Sprite uten kunstige søtningmiddler. Jeg kjøper brett en gang i månden i Sverige de varer et par uker ellers kjøper jeg tre flasker på Fredag og koser meg hele helgen;) Jeg drikker Pepsi Max hos familien og på steder jeg ikke får tak i Sprite Zero:) Jenta mi er sund og frisk (uke 30) og tok ikke skade av forbruket mitt de første 14 ukene så jeg tenker at inne i mellom gjør det ingen ting, men som sagt anbefaller Sprite Zero;) Ingen dårlig samvittighet fra det:) Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...