Februargutten <3 Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Jeg har termin til fredag, 11 februar. I dag sier barnimagen at jeg har 4 dager igjen. Hver onsdag går jeg over i ny uke. Dvs at jeg begynner på uke 41 onsdag 9 februar. Er det en glipp her inne, eller er det jeg som har gått glipp av noe ?? Skal jeg da begynne å telle "overtidsdager" på lørdag 12. isåfall?
verpesyk81 og lillesnusk Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Her i Norge regner man et fullgått svangerskap til 40 uker og 2 dager. Forskjellige land legger seg på litt forskjellig lengder, i Danmark regner man til 40 uker og 0 dager. Vanlig lengde regnes som mellom 280-283 dager. Så det stemmer at du bytter uke hver onsdag, mens du får termin en fredag. Overtidig regnes man ikke som før man er kommet til 42 uker og 2 dager, men de fleste føler seg på overtid bare man går en dag over termin. Jeg vet hvordan det er! Jeg har termin i morgen, og føler virkelig at babyen kan komme NÅH! ) De fleste sykehus tar inn kvinner til overtidsvurdering mellom 7-10 dager etter termin. Men man kan faktisk gå over i sin 43. uke før babyen kommer... (!!!!) Ikke noe jeg unner noen, da.... Lykke til! )
Håpefull77 Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 I følge legene og jordmødrene på Drammen sykehus er fullgått 40 + 3. Barn i magen bruker 40 + 2. Overtidstellingen i følge leger og jordmødre i Drammen er 40 + 4 om jeg har forstått det riktig. Men egentlig er en ikke overtidig før 42+4 eller noe. Siden terminen din er 11 vil jeg tro at "overtid" er fra den12. Om jeg har forstått tellingen riktig! Jeg har termin 22 april. Overtidig er jeg fra 5 mai i følge papirene fra sykehuset.
strekkmerketrollet Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 de nye retingslinjene, så varer nå et svangerskap i 40+3
Februargutten <3 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2011 Takker for oppdateringene deres ble litt klokere nå Så håper jeg vi slipper å gå så langt over tia (",)
Mona glederseg Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Ja, du skal begynne å telle "overtidsdager" dagen etter termin.. Et norsk svangerskap regnes som fullgått etter 40 uker og 3 dager.. I Trondheim og på Lillehammer regnes overtid fra 41 uker og 3 dager, mens resten av norges sykehus regner overtid fra 42 uker og 3 dager.. Jeg er så heldig at jeg skal føde i Trondheim, og dermed slipper jeg å gå veeeeeeeeeeeeldig lenge over termin, selv om det føler sånn.. Er nå 9 dager siden jeg hadde termin, så jeg er nå 41 uker og 5 dager. Dersom ikke "knøttet" melder sin ankomst før, settes jeg igang når jeg er 42 fullgåtte uker (altså om 2 dager), så jeg begynner heldigvis å se lyset i enden av tunellen! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå