Gå til innhold

litt vrien situasjon..

gravid.på.ny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå snart høygravid, og for et par uker siden leverte jeg søknad om perm fra jobben. Er ansatt i en midlertidig stilling, den er ikke tidsbegrenset og ikke er jeg vikar for noen.Det er en liten stilling vel og merke. Kort tid etter jeg leverte søknad om perm fikk jeg beskjed fra arb giver at stillingen min kom til å bli borte f o m min termin dato.(selv om de må leie inn folk som erstatter meg) Det vil si det samme som at jeg ikke har noe jobb der lenger fra den dato. Jeg ble litt paff og tenker at det kunne de ha gitt beskjed om litt tidligere. (har jobbet der fra i sommer). Har tenkt å kontakte tillitsvalgt, men så tenker jeg også at jeg ikke vil bli uvenn med noen heller hvis det blir sak ut av dette.. Tenker jo at arb giver gjør noe her som ikke er riktig, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ta kontakt med tillitsvalgt du, er jo det man skal gjøre i slike situasjoner.. Er du organisert? I såfall står du mye sterkere om dere finner ut at du har noen rettigheter.

Les gjennom kontrakt og se på aml så ser dere raskt om arbeidsgiver har mulighet til å gi deg avskjed ved parmisjonsstart! Håper du har en flink og engasjert tillitsvalgt! Det har hjulpet meg med å beholde jobben min ;)

Lykke til!

Skrevet

Anbefaler deg og kontakte den arbeidstaker organisasjonen du er medlem i. Gravide har sterke rettigheter i forhold til arbeidsplassen.

Skrevet

Jeg mener jeg har lest at det ikke er anledning til å si opp gravide eller folk i mammapermisjon uansett, selv ikke i forbindelse med nedbemanning i virksomheten generelt. Jeg tror konkurs/at virksomheten slutter å eksistere er eneste omstendigheten hvor det er lov. Dersom en gravid eller en i mammaperm blir sagt opp skal det legges til grunn at graviditeten/permisjonen er årsaken til oppsigelsen. Så er det opp til arbeidsgiver å føre bevis for det motsatte. Dette stiller seg annerledes hvis man har en tidsbegrenset ansettelse. Helt enig med tidligere talere i at du trenger en tillitsvalgt på laget her!

Skrevet

Det stemmer ikke...

"Det kan likevel være anledning til å si opp en arbeidstaker mens vedkommende er sykmeldt det første året, gravid eller i foreldrepermisjon dersom arbeidsgiver har en saklig grunn. Et eksempel er nødvendig nedbemanning."

Dette er sakset fra arbeidstilsynet sine nettsider.. Ja, gravide har særlig vern mot oppsigelser, men nedbemanning er likevel gyldig grunn for oppsigelse.. Det er derimot IKKE lov å si opp den gravide og erstatte denne med en annen person...

• 2 uker senere...
Skrevet

Dersom din stilling er midlertidig og du ikke er fast ansatt har arbeidsgiver desverre rett til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...