Gå til innhold

Hvilken utdannelse må man ha for å jobbe med barn med spesielle behov??

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar i bhg. På noen av avd er det barn med spesielle behov. De får hjelp av en spesialpedagog/ støttepedagog(?) Så det jeg lurer på er hvilken utdannelse man må ha for å jobbe med disse barna? Synes det virker veldig interressant.

Spør her fordi jeg er dårlig på å finne frem på nett.. :/

Fortsetter under...

som regel en med en master i spesialpedagogikk, er i hvertfall en som setter med det som setter opp planen for det som skal gjøres med barnet, men en førskolelærer gjennomfører opplegget, enkelte barn kan ha behov for en voksenressurs av ulike grunner .

for å få en master i spes ped er det minimum 5 år med høyskole og universitet, er du førskolelærer er det 2 år ekstra så har du masteren :) ( jeg skal ta den i høst ) :o)

Det kommer ann på hvor du vil jobbe med barn med spesielle behov.

Du nevner spes.ped i barnehage, da må du ta Bachelor i spesialpedagogikk på universitet/høyskole.

Hvis du vil være assistent i barnehage (og skole) til barn med spesielle behov kan du ha forskjellig utdanninger....det som blir vektlagt mest er som oftest personlige egenskaper og erfaring. (F.eks en barn- og ungdomsarbeider som har arbeidet i avlastningsbolig som ferievikar de siste 3 årene og jobbet som støttekontakt kan stille ganske sterkt på en slik jobb).

Hvis du vil arbeide i bolig (eller barnebolig) med barn med spesielle behov kan du ta helsefagarbeider (2 år vgs + 2 år læretid) eller Vernepleier (3 år universitet/høyskole).

Ellers kan du jobbe som privatavlaster, støttekontakt eller fritidskontakt gjennom kommunen (ingen formell utdanning kreves).

Annonse

Det kommer helt an på hvilken arena du ønsker å jobbe, men jeg har to venninner som er barnevernspedagoger - begge jobber med barn med spesielle behov, den ene i en barnehage og den andre på en ungdomsskole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...