Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Har alle her tenkt til å ha dåp eller navnefest? Hvis ikke, hvorfor ikke? Bare lurer på om man "må" ha noe. Vi har så enormt stor nær familie, så ikke bare bare å ha noe selskap heller.. Barselgruppe nevnte helsesøster på første hjemmebesøk. Forsto det som at første "samling" fant sted på helsestasjonen og at de siden oppfordret sterkt til at man skulle fortsette med samlinger privat. Når pleier barselgrupper å starte opp ca? Vi skal straks på 3 mnd kontrollen og har ikke hørt et pip om barselgrupper siden første møte med helsesøster.. :-)
Gjest Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Hadde verken dåp eller navnefest. Jeg er ikke kristen og da ønsker jeg ikke å melde henne inn i menigheten. Det kan hun bestemme selv når hun er gammel nok. Navnefest ser jeg ærlig talt ikke helt poenget med. Jeg fikk invitasjon til barselgruppe via helsesøster på sms da baby var rundt 5 måneder. Det er møte hver 14 dag på helsestasjonen. Vi har vært ett par ganger og tja... barselgruppe var ikke helt min greie. Du får nesten høre med helsesøster om hvordan opplegget er i din kommune.
Gjest Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Hverken dåp eller navnfest her heller. Som Vinterflickan skriver, så er ikke jeg heller kristen. Faren er døpt men praktiserer ikke religionen. Så vi avgjorde sammen at vi ikke ønsket religiøs markering. Navnfest ser vi heller ikke så stort poeng i. Barselgruppe, hehe.. Nei, det kræsja veldig. Rett å slett. Var ikke helt min greie heller. Har heller "barselgruppe" med damene i nabolaget som har baby/barn. Veldig koselig det altså!
Luggen Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Vi hadde ingenting. Dåp var uaktuelt uansett. Tenkte en stund på navnefest, men vi droppet det rett og slett. Vi var i barselgruppe første gang ved 3-mnd. Synes det var kjempekoselig å treffe andre i samme situasjon!! ca en gang i mnd treffes vi på hs, og har et til to treff i mnd hjemme hos hverandre. Absolutt å anbefale!! Har du ikke fått en plan fra helsesøster om "møter/kontroller" ? Det har vi, helt frem til 15mnd.
Wopi Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Vi hadde dåp. Valget var enkelt for oss, vi er begge medlemmer av statskirke, konfirmerte begge to. Vi er aldri i kirka, unntatt på julaften, min samboer er ikke kristen, jeg er usikker. Men jeg liker helt klart tradisjonene i kirka, julaften, dåp, konfirmasjon o.sv. Og kristendommen står for mange fine verdier (he he, og noen ikke fullt så fine, da). Men vi er enige om at det er enklere for henne å velge å ikke konfirmere seg, hvis hun er døpt, enn å velge å konfirmere seg hvis hun ikke er døpt. For da må hun døpes som 14 åring, noe vi tror hun kunne syntes var pinlig. Så på denne måten føler vi at vi ga henne best valgfrihet når hun er gammel nok til å ta et aktivt valg selv. I tillegg var det en superhyggelig dag og anledning til å samle familie på begge sider, og feire vesle tulla vår! Vi inviterte våre foreldre, søsken med kjærester og 1 fadder som ikke var familie. Totalt 19 gjester som vi fikk plass til på to langbord. Der det er hjerterom er det husrom! Med min første bodde vi i en liten leilighet, da "lånte" jeg huset til mamma og pappa. Barselgruppe ble tatt opp på 3 mnd kontollen vår. Vi skrev opp mailadresser og tlfnr, og skulle ta kontakt selv. Men for å være ærlig passer ikke det helt for meg, jeg har flere venner som er hjemme i permisjon og sliter på ingen måte med å "få dagene til å gå". Heller motsatt, tida flyr fra meg her.
Skaubinna Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Vi har tenkt å døpe henne. Ikke fordi vi er spesielt kristne selv, men men mest fordi vi tenker at hun kanskje vil synes det er flaut å døpes 14 år gammel fremfor nå. Så må hun selv bestemme hvordan hun vil konfirmeres. Ønsker hun å melde seg ut av statskirken når hun er gammel nok, må hun gjerne gjøre det. Vi følger altså saueflokken her;-) Nå er ikke vår så veldig gammel, men fikk høre at det er en samling ved 2 måneders kontrollen som er den gruppen som hs har satt sammen som "min" barselsgruppe......så får vi nå se..... Kanskje du kan arrangere private barselsgrupper ved å søke opp her inne evt? Skal dere døpe, ha navnefest eller droppe det? Personlig syns jeg ikke man skal føle noe press til det ene eller andre, men følge det som er riktig og naturlig for en selv:-)
*smula* Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Det er tydelig stor forskjell fra kommune til kommune om når de starter opp barselgrupper. Vi startet opp på 3 ukers kontrollen.
Junifrue Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Vi skal ha dåp. Ingen av oss er personlig kristne, men er begge medlem at statskirka og både døpt og konfirmert, samt at vi skal gofte oss i kirka, så vil derfor døpe lillejenta også. Tror besteforeldrene mine hadde blitt veldig skuffa hvis vi ikke hadde døpt også siden de er personlig kristne, selv om det ikke har hatt innvirkning på avgjørelsen vår... Når det gjelder barselgruppe så kom det tidlig igang her, Vi var på helsestasjonen for å veie mini da hun var kun 5 dager gammel og fikk da invitasjon til treff allerede senere den uka. Mini er snart 3 uker gammel og alt har vi hatt ett treff på helsestasjonen og et treff på kafé utenom, og vi skal møtes igjen denne uka:)
stjertløvetann Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 Ingen dåp og ingen navnefest her heller, av samme grunn som nevnt av de over. Hadde ingenting for storesøster heller. Her i distriktet døpes barn over en lav sko av foreldre som knapt har sett innsiden av en kirke, så har fått mange negative reaksjoner av familie og bekjente på vårt valg, men det er jo strengt tatt ikke deres business så det driter vi i. Barselgruppa her startet ved 6 uker, var 3 ganger på hs og nå privat hjemme hos folk. Tviler på at vår er liv laga - greie folk, men oppmøteprosenten er på godt under 50 %, og vi er bare 5 stk så det blir litt stusselig innimellom..
MissVaiper Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 Vi, eller jeg, valgte å døpe jenta vår. Jeg valgte å døpe henne fordi jeg synes det er en fin tradisjon og fordi jeg vil gjøre det for sikkerhets skyld. For samboer spilte det ingen rolle. Selve feiringen valgte vi å gjøre liten og intim, det vil si faddere på nærmeste familie. Var 10 voksne og 4 barn. Så kunne andre heller komme dagen etter til kaffe og kake. Da vi hadde feiringen hjemme hos min mor, følte jeg at jeg måtte invitere nærmeste familie, men hadde jeg hatt dåpen hjemme, så hadde det nok bare vært fadderne. Barselgruppa for vår del starte opp på 6 ukers kontrollen. Har hatt full klaff med gruppa, så vi møtes hver uke fast enten på trilletur eller hjemmebesøk, men også spontane turer. Det var kun første treff som ble arrangert av helsestasjonen, siden har vi selv tatt initiativ. Kan vel nevnes at jenta vår nå er 5 mnd. Vi har og hatt "bare-mamma" treff hvor vi har gått ut for å spise mens pappaene passer barna.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2011 *puh* Takk for svar alle sammen. :-) Koselig med tradisjoner, men ikke for en hver pris.. Vi har ikke tenkt på dåp, men det er så veldig mange som spør etter navnefest i stedet.. Kolleger og kjente.. Har liksom virket som om man er "forplikta" til å ha noe sånt for barnet, så jeg lurte litt på om vi var egoistiske etter hvert, som ikke hadde tenkt til noen av delene.. Og ang. barselgruppe, så har jeg tenkt at det nok ikke er noe for meg. Ikke av de mest sosiale og utadvendte.. Men siden "alle" spør om det og, så tenkte jeg å gå på med friskt mot, men så har jeg jo aldri hørt noe mer om det på helsestasjonen da.. :-p Jeg syns kanskje jeg har det fint som jeg har det jeg. Kjenner noen som jobber skift, som jeg treffer med jevne mellomrom. Ellers syns jeg tiden flyr altfor fort. Eneste jeg føler som mangler må være trilleturer. Har blitt så altfor lite av det pga kulda i vinter. Og nå laver snøen ned, så da blir det vel fullstendig ufremkommelig noen dager igjen.. Gleder meg til våren! :-D
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Vi hadde barnevelsignelse vi da... En flott markering for dem som ikke vil døpe barnet, men likevel vil ha en kristen markering. Jeg mener at barnet selv skal få velge om han vil døpes, det er nemlig et fritt valg om man vil tro og jeg står for troende dåp (voksen dåp). Vi har de fleste kontrollene som gruppetimer på helsestasjonen, så da treffer vi barselgruppa der. Det er opp til oss om vi vil treffes utenom dette.
anonymica Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Det er jo mange som markerer 1 års dagen litt ekstra i stedet da Uansett er det helt opp til hver enkelt, og ikke noe galt i å ikke ha noen fest. Vi hadde dåp, med bare den aller nærmeste familien og faddere. Barselgruppa har vært siden 6 ukers kontrollen, og det fungerer ganske greit. Men, merker at det er mindre tid til det med nr. 2 enn det var med nr. 1.
pifi med tre nurk Skrevet 7. februar 2011 #14 Skrevet 7. februar 2011 Vi skal ha navnefest for vår sønn. Jeg er ikke troende og pappan er "kulturkristen", så for oss blir det rett å feire at han har kommet til verden og fått sitt navn, med nær familie, uten innslag av religion eller tro. Dette hadde vi for storesøster også. Det er altså ikke feiring i regi av Human etisk forbund, bare en "fest" hjemme med servering av mat, noen taler og kaker. Veldig koselig, Barselgruppa mi denne gangen er super, de første tre gangene møttes vi på helsestasjonen og etter det har vi møttes en gang i uken for å trille tur. I tillegg har jeg blitt vledig god venninne med hun ene i gruppa så vi møte som regel en gang i tillegg i løpet av uka. Kjempekos. Forrige gang var ikke barselgruppa like knall, men vi møttes og gikk turer og hadde litt lunsjer innimellom. Men det kommer nok mye an på personlig kjemi om disse barselgruppene fungerer godt tror jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå