Gå til innhold

Dere som digger Manduca bæresele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en slik liggende. Men jeg lurer på om jeg gjør noe feil når jeg prøver å bruke den? Vesla blir nemlig skikkelig irritert. Hun er nå 6 mnd, men har prøvd den flere ganger siden hun var 2-3 mnd.

Det virker som at lårene hennes kommer litt i klem på en måte. I hvert fall ser det ikke helt behagelig ut å sitte slik. Hun blir også irritert siden hun ikke får tittet fremover, men har hørt så mye dårlig om disse Baby Bjørn bæreselene der minsten kan sitte fremover.

Greier dere å få selet fast Manducaen uten hjelp? Jeg aner ikke hvordan jeg skal greie å få den på meg og sette vesla i den uten å utvikle meg til en blekksprut først. Jeg og hun skal ut å reise alene en helg snart og da må jeg få brukt en bæresele...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vanskelig å si uten å se på dere! :) Men kan du ikke søke etter noen instruksjonsvideoer på youtube da?

Skrevet

Hei! Jeg har Manduca. Påsan er bare to måneder, så inntil nå har vi bært i frosk, og da har jeg ikke trengt å bry meg om hvor stor plass det er ut på sidene. Han har noen ordentlig gode lår, så håper det går bra :P

.... ang. det å ta den på seg alene, så kan jeg forklare hvordan jeg gjør det: fester den rundt livet, setter meg ned i sofaen med selen liggende i fanget. Legger Påsan oppi selen, passer på at de sidefestene er helt løsnet, reiser meg opp mens jeg holder og løfter Påsan inn mot meg med selen utenpå. Så langt har du sikkert fått til uten problemer :)

Så dytter jeg Påsan litt mot venstre side i selen og lener meg selv litt mot venstre også, mens jeg legger venstre skulderrem over skulderen med venstre hånd og huker tak i den med høyre hånd. Mens jeg gjør dette holder jeg altså ikke Påsan, og jeg står alltid mot sofaen sånn at HVIS uhellet skulle være ute, så lander han mykt. Bruker begge hender til å feste venstre rem på høyre side. Så gjør jeg dem samme med høyre skulderrem.

Nå aner jeg ikke hvordan det vil være å prøve samme metode når han blir 6 måneder.... kan jo hende du har litt mer problemer med både at hun er større og mer i aktivitet!

Ellers kan det jo hende at hun får større plass til beina hvis du fester selen lenger ned eller lenger opp på kroppen din?

Manducaen kan du forøvrig også bruke til å bære på ryggen, da ser hun jo litt mer av verden. Men ikke spør meg hvordan man får til å feste den på ryggen alene...!! :)

Post gjerne hvis du finner ut av det, dette er jo aktuelt for oss om noen måneder :)

Skrevet

Du tar den på deg rundt livet, så setter du deg ned og setter babyen på fanget vendt mot deg med lårene ut på hver side, så tar du på den selene..

Kan være babyen din er blitt for nyskjerrig til å ikke se utover? Siden hun er 6mnd... Tror ikke BB skal være så ille om man ikke bruker den veldig masse...

Skrevet

Hm, jeg har faktisk lurt på akkurat det samme som deg! Vi har øvd masse på å ta den på, så det klarer jeg helt fint alene, både på mage, siden og rygg, det går med litt trening! Har brukt instruksjonsboka flittig da ;)

Men problemet er det samme her, snuppa på 6 mnd. liker ikke å sitte i den =( Virker som hun rett og slett får vondt, hun er meeeeget tålmodig med det meste, men sitter hun mer enn 5 min. (er kjempefornøyd noen min.), skriker hun med en gang og jeg må bare forte meg å ta henne ut.....hører på gråten at noe er vondt, men skjønner ikke helt hva.....hvor...virker som det er i hofter/bein....men som sagt veldig usikker =(

Flere som har hatt dette problemet og funnet ut av det?

Skrevet

hei du,

har manduca selv og hadde litt trøbbel med den også.

først og fremst er det vel en tid da babyen passer ikke inn manducaen. når de blir for stor for nyfødt-innleget er de fortsatt for lite for å kunne sitte i den uten innleget, det sies at det funker helt greit igjen, når de bruker størrelse 74 eller tidligst 68. min bruker 68 nå, men det passer ikke helt enda. kommer altid an hvor lang lårene er. den middeldelen skal kun gå fra kne til kne, ellers blir det ukomfortabel for babien.

jeg pleier å binde av med en sjal, denne delen de sitter på, slik at den ikke blir for bred.

jeg fester belte over tvers på ryggen, synes det er mye mer behagelig for mama!

ellers hjelper det kanskje med en video fra youtube?

lykke til

Skrevet

Jeg har Manducaen og elsker den! Hvis man bruker den riktig, er den virkelig supergod både for bærer og baby- har du prøvd å bære med selene i kryss bakpå ryggen ved magebæring? Da blir den virkelig suuuper for ryggen, og hvis man samtidig strammer den godt nok blir det knall (tror mange er redd for å stramme skikkelig til..).

Jeg pleier å feste selene ferdig før jeg tar oppi babyen, fester de med selene i kryss bakpå ryggen, men mye slakkere enn vanlig. Så putter jeg baby oppi, og strammer til. Veldig enkelt og greit når man har gjort det noen ganger altså!

Og babyen sitter veldig ergomomisk korrekt oppi der; det er visst bare bra at de spriker sånn med beina, slik at knærne kommer høyere enn rompa. Her kan vesla bli litt utålmodig og sutrete oppi selen hvis jeg står mye stille, men så fort jeg begynner å gå kommer det koselige koselyder istedet;)

Babybjørn er vondt å bære med (synes ihvertfall jeg..), og anbefales ikke brukt mer enn ca en halvtime om gangen, siden baby sitter litt feil oppi der..

Skrevet

Jeg slet litt før jeg fandt ut at man kan ta stroppene i kryss på ryggen. Når man bruker den vanlig måten så er øvre festet litt utilgjengelig. Babyen blir alltid litt irritert først men hvis du går litt så roer hun seg fort.

Skrevet

Jeg har en stor gutt med store runde lår. Og har ikke problemer med at det klemmer eller noe slik. Han stortrives oppi selen. Jeg er noe bred over skuldrene selv så hos meg er den best å bruke uten reimene i kryss på ryggen. Tar den da på som sekk og knipser sammen reima bak nakken etterpå.

Skrevet

Gode tips her jenter :) Takk til alle som har svart.

Jeg skal prøve å teste den ut litt mer før jeg eventuelt kjøper enda en bæresele.

Skrevet

Sier det i denne tråden også ;), om lårene på babyen kommer i klem eller babyen viser misnøye, sjekk stillingen babyen sitter i. Ta tak i knehasene og vipp knærne oppover og babyens stump inn mot deg. Babyens ryggsøyle skal være cformet, jo mindre babyen er, jo mer viktig er det at babyen sitter riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...