Gå til innhold

Noen som har tips til hvordan man kan få baby (3 mnd +) til å sove litt lengre perioder om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi legger oss sammen med lillegutt på litt over tre mnd rundt halv ni-ni hver kveld, og har gjort det lenge. De siste ukene (kanskje en måned nå? Tiden flyr :-)) har jeg lagt ham i hans egen seng, hvor han sovner greit, frem til da sov han stort sett sammen med meg i vår seng. Frem til for halvannen ukes tid siden sov han da i mellom fire og syv timer før han skulle ha mat, så sov han to-tre timer etter det igjen. Han har alltid blitt litt urolig rundt fire-fem tiden om morgenen, og vil da ligge sammen med meg i sengen og det går helt fint. Men nå har han begynt å sove kortere perioder - så han våkner ved midnatt (altså etter tre timer), noen ganger til og med kl 23, så sover han bare to timers økter etter det. Han spiser og sovner igjen ganske raskt, men jeg sliter med søvnproblemer og blir ofte liggende våken. Derfor hadde det vært så fantastisk om han kunne sove lengre økter, så jeg også får sove litt..

På dagtid er han stort sett våken halvannen til to timer om gangen, så sover han i alt fra en halvtime til to timer.

Er det noen som har noen tips? Har lest at noen foreslår å amme sjeldnere på dagtid, for da spiser han mer hver gang han spiser, og vil gjøre dette også om natten - men han blir jo så grinete når han er sulten at jeg ikke vil la ham gå uten mat. Han spiser sånn med to til fire timers mellomrom på dagtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å bare gi ham smokken når han våkner på natta? Det pleier å funke hos oss, da snur han seg og legger seg til å sove igjen:) dersom han legger bra på seg, trenger han jo egentlig ikke mat på natta når han er blitt så stor, og hvis han skjønner at han ikke får det, slutter han kanskje å våkne også...?

Skrevet

kanskje det er som nat27 sier i et annet innlegg, at det er utviklings sprang. Eller kanskje det er tenner eller økedøgn?

Skrevet

Takk for gode tips! :-)

Skrevet

hei du;)

min er veldig lik der, han sov veldig godt fra seks til seks. Men idet siste endret det fort og han våkner gjevnt etter noen timer.

dette er pga tennene da, han sikler,tygger har vondt i gommen.;)

men har du ikke hjelp på kveldene?

Skrevet

Nå vet jeg ikke om du ammer men hvis du gjør det kan du prøve å pumpe deg og gi melken på flaske istedenfor. Tilsett NAN-pulver i melken som om det skulle vært vann. Da blir melken mye mer mettende og tassen vår sover ihvertfall med bedre (og lenger.)

Skrevet

Tror ikke det er tenner, det sa i hvert fall helsesøster at det ikke var (han er jo bare tre måneder og halvannen uke omtrent).

Joda, mannen min er kjempeflink med lillegutt og jobber hjemmefra, så han tar han med seg ut i stuen hver eneste dag kl seks - syv og lar meg sove til jeg våkner, så jeg får noen timer med søvn hver morgen, så jeg kan ikke klage sånn sett. Men på natten ammer jeg ham, kunne jo ha pumpet og latt ham varme opp melk og gitt ham flaske når han våkner om natten, men da våkner jeg uansett, så det hjelper ikke så mye (jeg sover veldig lett). Hadde bare vært så deilig å kutte ned fra tre-fire til en eller to nattamminger. :-)

Skrevet

Hmm, ikke dumt..! det kan jeg prøve. :-) Takk!

Skrevet

Har ingen tips, da vi sliter med det samme, men vil bare si at tenner - det kommer enten de er 3 mnd eller 9 mnd! Min fikk to stk i det han ble 3 mnd. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...