Gå til innhold

Erfaring med varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Vi lurer på om vi skal installere varmepumpe.

Men jeg har hørt en del negative ting om den, som f. eks. at den bråker, og at den vifter opp støv.

Jeg er plaget av migrene og er dessuten allergisk mot husstøv, så jeg lurer på om jeg kan bli verre hvis vi får varmepumpe.

Kanskje jeg blir gående og nyse hele dagen, f.eks. og får hodepine av duren?

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142881033-erfaring-med-varmepumpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har varmepumpe og er svært fornøyd.. Du får jo varmepumper som ikke støyer..

Den blåser jo ut luft, men den filtrerer jo også lufta.. Filteret på pumpa skal støvsuges eller vaskes så så ofte.. Er du allergisk mot husstøv, så burde det jo gå bra at du da rengjør filteret oftere..

Synes det er plagsomt med varmepumpe. Stygg er den å se på, og bråke gjørd en faktisk, både inne og ute. Utendørs er den ofte til sjenanse for naboer. Kjenner noen som ikke lenger orker å sove med åpent vindu pga naboens fordømte varmepumpe.

Men det finnes varmepumpe som ikke baseres på luftutstrømning, men på oppvarming av vannkabler under gulvet i stedet. De er langt å foretrekke, og er også mer energibesparende. Varme gulv er mer effektivt enn oppvarming av luft.

Du glemte å fortelle at vannbåren varme koster ca 10 ganger så mye som varmepumpe, og da må du gjør det når huset bygges. Hvis ikke må du legge til prisen det koster å rive opp gulven for å legge rør osv. Det er en grunn til at mange velger å instalere luft til luft pumper. Om du velger en modell som ikke er av de helt rimeligste så har de gode filtrer + de lager minimalt med støy.

Annonse

Takk for svar!

Vi har kjøpt et gammelt hus, så det eneste aktuelle er luft-til-luft-varmepumpe.

Er det sånn at de første varmepumpene bråkte, men at de nyeste modellene er mer støysvake?

Tar gjerne imot svar fra flere med erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...