Gå til innhold

Dere som har bygget hus - hva er ditt beste tips??

Anbefalte innlegg

Hva er du fornøyd med/ikke fornøyd med?

Ønsker oss i utgangspunktet et hus med alt på ett plan, kanskje med en loftstue og et soverom eller noe oppe.. Vi har tomt på mine foreldres eiendom. Nydelig flat tomt, med fantastisk utsikt mot sjøen, så ser for meg kjøkken og stue i front mot sjøen, med store vinduer. Vi finner ingen ferdigtegnede hus vi liker, så vi trenger gode tips når vi nå skal tegne huset selv:)

Fortsetter under...

Finn smarte løysingar,tenk nøye gjennom korleis du vil ha huset,tenk gjennom fargevalg,materialevalg,og ver bestemt på det du/dere liker,og ikkje la andre ta valgene for dere.....

Eg har brent meg på mange av desse....

-Overbygd inngangsparti.

-Litt vinkler ved uteplass slik at an kan være i le for vinden.

-Vannbåren varme med vann til vann varmepumpe (dyrt, men vi bruker myye mindre strøm)

Vi har et kombinert bad/vaskerom på hovedplanet som vi er fornøyde med. I stedet for et lite bad og et lite vaskerom bygde vi ett stort rom med en skyvedørsgarderobe to speildører og to andre dører. Bak skyvedørene har vi vaskemaskin, tørketrommel, utslagsvask og skittentøy. Vaskemaskin og tørketrommel står oppå vaskeromsinnredning. Genialt for meg som har vond rygg:-) Det blir litt raskere støvete enn et eget bad pga "tøy-behandling". Vi har et annet bad i tillegg.

Det meste i huset vårt er planlagt ut fra at det skal være enkelt å holde rent. F.eks. heltstøpt vask på badene. Jeg liker å ha det rent, men liker ikke å rengjøre...

Jeg er egentlig fornøyd med det meste, men har ei trapp som gjerne kunne vært bredere.

Lykke til!

Mitt tips er å bruke arkitekt, da kan du få utnyttet tomtens fulle potenisale.

Velg en arkitekt som tegner ting du i utgangspunktet liker, sett opp deres ønsker og økonomi og la arkitekten slippe til.

Her er noen tips til noen arkitekter som har tegnet eneboliger:

www.hjeltnes.as

www.askim-lantto.no

www.hoem-fol.no

www.hagagrov.no

www.jsa.no

www.lundhagem.no

Har ikke bygd, men normalt er å legge soverom mot nord og kjøkken/stue mot sør og vest.

Det viktigste dere må tenke på er faktisk isolasjon, ventilasjon, oppvarming og slike ting før dere tenker tapet......

Annonse

Vi holder på å bygge hus nå, og det er (selvfølgelig) mange ting å tenke på. Finn ut hva du ikke liker med de husene du ser... Skriv ned hvilke ønsker dere har, sa har dere et utgangspunkt:)

(F.eks ønsket jeg å ha vaskerom i 1. etasje med egen inngang, mens mannen ønsket å ha vårt soverom i 1. etasje, og barna i 2. etasje)

Isolasjon, ventilasjon, osv er det strenge krav til nå ettersom dere må oppfylle kravene til TEK10. Tenk NØYE igjennom det elektriske. Ikke lag for få stikkontakter/punkter;)

Veldig enig med stinen her ang det elektriske. det må planlegges i den minste detalj, for det er jo håpløst å rette på etterpå. Dvs at du også bør vite hvordan du skal møblere på forhånd for å få punkter der du trenger det. Det elektriske koster svin, men du kommer til å angre viss du sparer på punktene. Det tror jeg samtlige av våre venner som har bygget brant seg på. Vi følte vi overdrev noe veldig når vi bygde, og tusenlappene rullet i vei, men absolutt verdt det!

Lag til stikkontakter til tv'en slik at dere kan ha det vegghengt uten å ha masse ledninger som syns!

Husk på punkt over baderomsvasken til hårføneren! Og over vinduet til julestjerna så du slipper lang stygg ledning langs hele vinduet :-)

Feielister! Fantastisk oppfinnelse! Små luker i listen eller sokkelen som en mopper alt smuss bort til som blir sugd rett inn i sentralstøvsugeren. Slipper å dra frem den 5 meter lange slangen. Vi har i sokkelen på kjøkkenet og i listen i gangen.

Ha en grovinngang som barna kan benytte når de kommer skitne hjem fra skole, barnehage og utelek. Lag en nisje med sluk og en dusjslang så en kan spyle av skitne sko, regntøy, blomsterpotter osv. Det er fantastisk praktisk!

Ha vaskerom i samme etasje som soverommene. Det er herlig å slippe å springe opp og ned trapper for å legge på plass klær.

Og som en annen har nevnt; tenk på mest mulig ly for vinden der dere skal ha utested. Har dere vinkel på huset er det et godt utgangspunkt. Men husk også på solforholdene!

Skal dere ha ekstra takhøyde, store vindusflater, murhus eller minimalistisk møblert, tenk lydhimling! Der dreit vi oss ut, og det er fryktelig utrivelig med romklang...

Da var jeg tom for tips. Lykke til med bygging!

Da kommer jeg ikke på mer. Lykke til med bygging!

Jeg har ikke bygd hus,men jeg har kjøpt hus 2 ganger og restaurert det ene.

Når vi kjøpte det siste så var dette viktige tanker for meg: 2 bad (vi har to jenter og satser på å bo her med tenåringer)

2 stuer (mannen elsker sport-jeg hater. Og igjen barna blir tenåringer)

Den ene stua i kjelleren! (Loftstuer blir så varme og lyse)

Og husk- ta antall kontakter som ligger i tegningene og gang med 2. Man får aldri nok stikk kontakter! Legg også inn ett par ekstra kurser i sikringskapet- de blir kjekke å ha.

Kjøkkenet må være stort! Vaskerom rett i nærheten av inngangen. Vannbåren varme, trenger mye mindre oppvarming enn fra panelovner eller ovn.

Med 2 jenter er 2 bad nok ikke bortkastet penger. Ellers, pass på at du ikke velger ting etter mote, men heller litt egen smak.

Stooort vaskerom med egen inngang. Med plass til vaskemaskin, tørketrommel, tørkestativer (gjerne veggehengte som vippes opp når ikke i bruk), evt tørkeskap, plass til å legge sammen rene klær, garderobeskap, knagger til uteklær, rikelig med skoskap, skotørker.

Dette har jeg ikke, og savner det. Lite vaskerom er noe dritt ;) Hjelper lite med egen inngang når det ikke er plass til å kle av seg.

Vet ikke hvordan familiesituasjonen deres er nå, men har dere planer om flere små barn ville jeg sørget for å bygd ett lite soverom tett inntil foreldrenes soverom til det skal begynne å sove på eget rom.

Nå har jeg en 16 mnd gammel jente og 1 mnd gammel gutt. Han sover på vårt rom, men syns det veldig kjekt at 1-åringen har soverom tett inntil oss. Da hører vi henne når hun våknet og når hun begynner å klatre ut av sengen selv har hun kort og trygg vei til vårt soverom. Senere kan det lille soverommet gjøres om til kontor eller gjesterom. Kjekt med bad nært soverommene også.

Ellers ville jeg også tenkt på at man har en fløy hvor soverom til de større barna er, og evt et lekerom/kjellerstue ved siden av. Foreldresoverommet vil jeg ha et stykke unna, så kan alle få litt privatliv ;)

Vaskerom ville jeg hatt like ved siden av yttergangen. På den måten er kort vei å frakte skitne utedresser og våte sko til et rom som tåler litt fukt og skitt. Det er også en fordel med toalett nært yttergangt. Særlig hvis man har små barn.

Masse bodplass er alfa omega. Har man ikke nok oppbevaringsplass blir det fort et irritasjonsmoment. Man har som regel mer stasj man vil gjemme enn man vil ha fremme.

En stor gang er veldig kjekt. Med plass til skyvedørsgarderobe, sitteplasser til å kle på seg eller til å vente, og god plass til oppbevaringa all slags yttertøy.

Det var noen tips jeg kom på i farten. Har nettopp kjøpt hus som vi har pusset opp grundig. Er mye jeg skulle hatt annerledes. Men er selv veldig fornøyd med at vi har to små soverom til barna ved siden av vårt, pluss bad. Ulempen er soverommene er så små at det blir litt upraktisk når barna blir større. Da må vi gjøre en manøver i kjelleren, og heller bruke de to små soverommene til andre disponible rom.

Bad og kjøkken skulle jeg ønske var mye større og at stua var mindre. Og jeg skulle ønske jeg hadde plass til kjøkkenbord på kjøkkenet. Nå spiser vi på en del av stua, men det ser ikke bra ut med masse smuler og skitt på gulvene. Man må jo vaske hele tiden. Smuler og matrester passer bedre på et kjøkken :P

At vi har kvist og to boder er helt toppers. Vi får ingen problem med fylle dem opp. Ene boden skal vi bruke til å ha fryser og ekstra kjøleskap, pluss tørrvarelager.

Ellers er det jo MYE annet å tenke på. Isolasjon, oppvarming, vinduer, materialvalg.... osv. Men det kan man jo tenke på når man har tegnet selve huset og planløsningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...