Gå til innhold

stjernekikker uke 30= stjernekikker ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet om dette er det som mest sannsynlig venter meg?

var på ul å da lå hun sånn,ikke festet. men fødte sist uke 36 så jeg er nervøs nå..er jo mange som får pressrier på 6cm+++å barnet kan få kisskids etc:S hjelpe meg...kan hun enda legge seg rett eller tror/har dere erfaringer med at de ikke gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge hun ikke har festet seg, så kan hun fortsatt snu seg mange ganger :)

jenta mi lå som stjernekikker forrige uke, men denne uka ligger hun rett :) (40+0 i dag)

Fødte en stjernekikker for 3år siden... hadde trykketrang fra 3cm, men fødselen var gjort på 1t og 20min :) Alt gikk bra både med meg og jenta! Måtte ikke sy heller...

Ikke tenk på dette nå... mye kan fortsatt skje!

Skrevet

Når vi var på fødselsforberedende kurs lærte vi følgende:

En kvinnes bekken er ovalt "på bredden" øverst, og ovalt "på langen" nederst. Dvs hodet kommer ikke ned gjennom bekkenet uten at barnet må vris nedover. Det betyr at nesen må peke enten til venstre eller høyre når fødselen begynner. Og så ved passasje i nedre del vris hodet enten med nesen mot din anus eller forover (stjernekikker).

Kan derfor ikke skjønne at man på forhånd kan si at det blir en stjernekikker?

Skrevet

Man kan sikkert ikke si at det blir det..men nå spurte jeg om det var vanlig at de da ble født sånn, men du har jo rett...de vrir seg jo uansett hvilken vei,så må man håpe å tro det er rette veien :) ble iallefall roligere nå..

Skrevet

Jeg fikk en stor stjernekikker som førstegangs, skjønner godt du er nervøs for det ;) Tok noen år før jeg glemte fødselen for å si det sånn...

Men tror ikke de kan se 100% om det blir stjernekikker før fødselen er godt i gang. Men ligger hun i posisjon for det så er vel sjansen for at hun vrir seg den veien til stedet. Men, siden ikke hodet er festet og du bare er i uke 30 så kan jo det fort endres.

Skrevet

huff. stjernekikker er sikkert ikke noe gøy! Jeg var heldig da jenta mi bare var 33,5 rundt hodet :)

Bare for å svare deg som har vert på kurs: De fleste barn ligger med ryggen sin mot mors venstre side... de som ligger med ryggen mot mors høyre side kommer ofte med nesen i sky :)

Skrevet

...hvordan ligger en stjernekikker? :)

Skrevet

kommer ut med panna først og nesa opp :)

...omvendt liksom..

Skrevet

Vet ikke hvilken side hun ligger mot, men hun ligger med nesa helt oppi morkaka (som er mot magen min) å hun har ryggen mot min rygg..jeg er bare 30+0 å da jeg var på UL var jeg 29+3...så hun kan jo flytte seg og de roterer jo under fødsel..men jeg har fått besked om at også denne kommer rundt uke 36,så har jo ikke "allverden med tid:S derfor er jeg nervøs..jeg er bare 160cm og veeldig tynn..så er kjemperedd bekkenet mitt ikke vil takle det,at det blir haste ks..det vil jeg virkelig ikke:(

Skrevet

jeg sjønner at du er bekymret, men prøv å la vere :)

Jeg fikk en "øvelse" med jm på føden som jeg skulle gjøre, for at babyen kanskje ville skifte stilling og komme ned i bekkenet.... klarer ikke helt å gjengi dette nå, men kanskje du kan høre med jm på neste kontroll?

Huska jeg satt på knærna liksom og "ba til mekka" og svingte på rumpa...på en måte....hehe....

Skrevet

Nei, det har ingen sammenheng. Uke 30 er uansett for tidlig og barnet må snu seg flerer ganger gjennom fødselskanalen før det evt ender opp som stjernekikker. Sannsynligvis vil jo barnet legge seg med ryggen mot den ene siden før fødselen. Og det er riktig at barna som ligger med ryggen mot høyre oftere blir stjernekikkere, men de fleste blir ikke det. Gutten vår lå med ryggen mot høyre og kom som han skulle med bakhodet først :-)

Lykke til!

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg for dette nå i forkant, du får ikke gjort noe for å forhindre det uansett.

Selv var første jenta stjernekikker og ja, fødselen var tøff og hadde ulike komplikasjoner. Da jeg gikk gravid med nr.2 var jeg veldig opptatt av hvilken vei gutten lå, ettersom babyer som ligger med ryggen til mors høyre side oftere blir født som stjernekikker. Selvfølgelig lå han "feil" vei, og jeg så for meg samme fødselsforløp som første gangen...

...men slik ble det heldigvis ikke. Gutten lå med ryggen til høyre, men kom rette veien på 2trykk. Ikke`no stress :)

Enkelte ting kan man ikke forhindre, og dette er nok en av dem. Hadde det vært en mirakelkur som første til at alle babyer snudde seg rett vei ville nok denne bli brukt på alle babyer som lå med ryggen til høyre (tror jeg)..:)

Skrevet

Jeg fødte en stjernekikker forrige gang. Hun lå slik de siste ukene. Legen min kjente det på forhånd og de konstanterte det samme på føden da jeg kom inn. Det viktige er da å ligge på venstre side når en føder slik at barnet kan vri seg ned gjennom fødselskanalen og ikke blir stående å stane. Det kan ta litt lengre tid med en stjernekikkerføsdel, men hos meg begynte riene ca kl 17 og hun var ute før 22. Opplevde den føselen som noe værre enn med den første men greide meg godt med bare lystgass.

Jeg er like langt som deg nå, uke 30. Men her ligger ungen på tvers:) jordmor sier at om ca 5 uker frem i tid så vil en begynne å tenke på hvordan barnet ligger.

Ps: jeg har snakket med mange fødende som har fått stjernekikkere og ser at det ligger mye ute på nettet som kan virke som noe avskrekkende men jeg har ikke hørt om noen voldsomme fødselshistorier fra "virkeligheten".

Skrevet

Ville bare si at det stemmer ikke at babyene som ligger med rygg mot høyre blir stjernekikkere. Ca.70% ligger med rygg mot venstre og 25% mot høyre. Mest optimalt med tanke på vridningsbevegelsene nedover er at de ved inngang til fødsel ligger med rygg mot venstre. Ligger de mot høyre må de snu en ekstra gang rundt for å komme nedover riktig vei... Dette kan ta lengre tid og forårsake mere vondt for mor, men de aller aller fleste av babyene fullfører vridningen og kommer ut riktig vei (nesen nedover). Selvsagt noen av de som ikke gjør det og blir stjernekikkere - men det er ikke ALLE som ligger med rygg mot høyre!

Når det gjelder din situasjon med baby med rygg vendt mot din rygg i uke 30, vil jeg tro at det ennå er tid igjen slik at baby får snurret i en annen retning! Og gjør den ikke det får du nok god hjelp til å ta imot en stjernekikker! Og det er ikke sikkert at det blir noe verre for deg enn det hadde vært å føde en baby som ligger "riktig"! Stol på kroppen din og sykehuspersonalet som skal hjelpe deg! Dette går nok supert!!!

Hilsen en stjernekikker! ;)

Skrevet

Tusen takk for alle svarene jeg har fått, jeg er 110 ganger roligere å klarer igjen å slappe av! :) setter utrooolig pris på svarene deres jenter,tuuuuusen takk!:)

jeg skal bruke energien til å være her for min mor (som enda ligger i kunstig koma og på respirator) å legge vekk skrekken om hva som KAN skje ved fødselen. Dere hjalp meg virkelig nå..var jo nervevrak igår å tenkte bare: ånei nå må jeg ta haste ks midt i fødselen osv..

nei uff...

nok engang, evig takknemmelig for svarene! TUSEN TAKK!:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...