Evigheten Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Jeg er selv skikkelig forkjøla, så det kom ikke som noen overraskelse at frøkna har blitt smitta. Målte temp for en time sia, var 38,5. Så slo det meg at jeg egentlig ikke aner hva jeg skal gjøre med syk baby Skal ho få ekstra drikke (vann)? Når skal jeg evt kontakte lege? Aldri hatt sykt barn før, jeg.. Ho har feberroser i kinna, vil helst sitte på fanget eller ligge ved siden av meg på skinnet og sutte på tærne. Litt slappere og mer sutrete enn vanlig, men blid og glad Straks 5 mnd.
Turbojenta og lillesøster Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Så lenge allmenntilstanden er bra så er det bare å la det gå over av seg selv var det jeg fikk beskjed om. Helt normalt at de er litt slappere og mer sutrete men så lenge de er i sånn nogenlunde ok form og du får kontakt med barnet, dvs at det ser på deg og gir deg blikkkontakt og lignende så er det greit å se det an litt. Dersom barnet blir merkbart "ute av seg" og ikke viser noen tegn til kontakt, eller det skriker mye kan det være greit å kontakte lege. Siden hun har feber er det vikig å gi de litt ekstra å drikke, gjerne vann hvis de vil ha det. Min lille på snart 8mnd er nå forkjølet for tredje gang og har hostet så hardt at hun kastet opp i dag tidlig. Dersom hun er plaget av forkjølelsen kan det være lurt å heve hodeenden i senga med bøker eller klosser. Lufte godt er en god regel og ikke la det være for varmt. Siden hun hadde feber hadde jeg ikke tatt hun med ut hvis det ikke var helt nødvendig, men med vanlig forkjølelse uten feber er det ikke noe i veien for å ta en liten trilletur i friskluft. Hvis feberen stiger ville jeg også kontaktet lege!
Evigheten Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2011 Takk for svar Får satse på at det går over av seg selv. Ho som har vært så vanskelig å legge, har i dag sovet masse. Stakkar liten.. Vann, og følge med på feber! Har forresten aldri gitt ho vann før, skal det være avkjølt eller 37 grader?
tromsøjenta Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Kan være lurt å varme vannet til 37 grader. Hun er sikkert ikke vant til kalde drikker. Dersom bleiene er noenlunde våte får hun i seg nok væske. Jeg er ikke sikker, men tror man skal kontakte lege ved feber i mer enn tre dager. Evt hvis hun virker som hun strever med å puste, men det høres jo ikke sånn ut. Nok væske er også viktig for at ikke snørr og slim skal være seigere enn nødvendig. God bedring!
Evigheten Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2011 Takk Ho er ikke tett i nesa eller pipete i pusten. Eneste forandring er at ho er slapp og sover mye.. og hoster litt. Også er ho sikkert litt "feber-ekkel" i kroppen, siden ho sutrer ved bleieskift og av- og påkledning. Første forkjølelse, a gitt. Ikke no moro for Lille, men jeg blir liksom litt...stolt også. Er det rart å si?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå