Tusenbein08<3skrukketroll2010 Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Vi har begynt å snakke seriøst om å bygge hus, men vi ønsker å bygge tømmerhus! Og så har vi faktisk fått en tomt av svigermor! Så nå er vi igang med banken og har begynt sånn smått og ta kontakt med forskjellige firmaer som selger tømmerhus. Er det noen som kan fortelle oss litt, tipse oss om firmaer osv? Ha en fortsatt fin dag:)
Mammaen til Isak Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Skulle gjerne ha sendt deg en pm men det går ikke
Tusenbein08<3skrukketroll2010 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2011 nei? funker det ikke?:/ skulle så gjerne ha fått vite litt:)
Gjest Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Med tanke på miljø og isoleringsevne ville jeg ikke valgt å bygge nytt tømmerhus i 2011.
Tusenbein08<3skrukketroll2010 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2011 Nå blir jo tømmerhus anbefalt i forhold til miljø da... og isoleringsevnen i det er ikke noe dårligere enn i et vanlig hus... kommer litt an på hva man velger å gjøre! Laftet Tømmerhus: Det og bo i et tømmerhus er rent og du kan ikke leve sunnere. Forskjellen fra andre byggematerialer, tømmer puster, luften blir utskiftet u bemerket hele tiden, og det holder mengden av fuktighet på et behagelig nivå. Det kommer heller ikke ut noen skadelige stoffer. Tømmerets isolasjons evne er utmerket, tømmeret lagrer varmen og gir det tilbake til romluften etter behov. Tømmer og natursten er det eneste naturmaterialet i hus/hytter. Tømmerhus/hytte er vakkert, holder seg på sitt beste i århundrer, og får en penere struktur når det blir eldre. Produksjon av tømmerhus benytter mindre energi i forhold til andre byggematerialer. Dette betyr mindre avfall for miljøet.
Mammaen til Isak Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Gebera, vil du si litt mer om argumentene du har for den uttalelsen? ;o) Jeg er nysgjerrig! Sliter selv med allergier og har aldri vært så bra som etter at vi flyttet inn i et tømmerhus! Inneklima er et helt annet enn i 70-talls huset vi bodde i før :-) Det er et godt og varmt hus,fordelen med tømmer er jo at når man først får varme i veggene så holder det lenge på varmen :-) Vi stortrives! Skal vi bygge nytt noen gang blir det nok 99% sikkert lafta hus- mens så driver gubben med laft også da, så jeg er kanskje miljøskada
Tusenbein08<3skrukketroll2010 Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2011 Kanskje han vil komme å bygge for oss:):) hihihi...
Mammaen til Isak Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Tusenbeinet kan ikke du sende meg en pm- så skal jeg svare deg litt jeg får ikke til å sende deg pm jeg asså
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Ved å bygge etter TEK10 tror jeg ikke inneluften vil være bedre med et tømmerhus enn et "vanlig" hus. Men det estetiske er jo et argument:) Dersom du liker laftet tømmer er det ikke noe i veien for å bygge dette. Dere vil selvfølgelig måtte følge TEK10 uansett hvordan dere bygger, men det er strengere krav til isolasjon i gulv, tak, dører og vinduer, for å få en samlet u-verdi som tilfredsstiller kravene. Krav til u-verdi i vegg er i dag 0,18, mens en laftet tømmervegg har en u-verdi på 0,6. Det vil si at u-verdien i resten av huset må være betydelig bedre for å oppnå en "samlet" u-verdi som tilfredsstiller kravet. Den samlede u-verdien kan overstige kravet dersom man i tillegg har såkalte "miljøpoeng" (f.eks ingen ytre eller indre kledning med unntak av bad, vaskerom, etc).. Kan ikke så altfor mye om laftet tømmer, men dersom dere velger å bygge det er det jo en selvfølge at ansvarlig søker, arkitekt, osv kan alle reglene og vet hva som må til for å få det godkjent:) Husk også at et laftet hus vil "synke sammen" opptil 7 cm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå