Gå til innhold

ferdig med utdanning til sommeren, men bør jeg levere bacheloroppg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er ferdig med en bachelorutdanning når til sommeren og det jeg lurer på er om jeg bør la være å levere inn oppg for å få det fødselstipendet??

For hvis jeg tar opp et årstudium må jeg jo ta eksamener for å få noe av lånet omgjort til stipend. Jeg har termin 2.september og det blir jo ikke mye tid til å jobbe uansett når jeg er ferdig. Jeg tenkte å ringe NAV å høre om hva jeg bør gjøre, men lurer litt på om noen vet?? :)

Fortsetter under...

Men hvis man melder seg opp til et studium, og ikke fullfører, risikerer man ikke da at lånekassen krever stipendet omgjort til lån..?

Ved vanlig studielån, hvor ca 40% omgjøres til stipend ved bestått eksamen, så vil jo alt forbli lån dersom man ikke fullfører...

Annonse

Hvor står alt dette? kan noen poste en link? har selv lest på laanekassens sider ang foreldrestipend o.l og jeg synes å leste at dersom du tok permisjon fra årsstudiumet var det et krav at når permisjonen var ferdig, å ta årsstudiumet ...

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Foreldrestipend/Permisjon-fra-utdanningen/

vær spesielt oppmerksom på:

Slutter mor på skolen i stedet for å søke permisjon, mister hun retten til foreldrestipend. Dersom mor søker permisjon eller reservert studieplass, forutsetter Lånekassen at mor skal gjenoppta utdanningen etter fødselspermisjonen.

kopiert fra laanekassens sider.. her står det jo at mor må gjennoppta studiet etter endt permisjon?

Ja, sjekk opp i dette! Jeg fikk anbefalt å melde meg opp i et fag samtidig med permisjon fra mitt "hovedstudie"! Men jeg skal jo gjenoppta studiet etter permisjon! Tør ikke si noe på det! Vil absolutt ikke ødelegge for noen av dere :) jeg fikk god hjelp av lånekassen! Lykke til!!

dette er ikke for å være frekk, men da burde du være litt forsiktig med hva du sier, du sa jo at det ikke var nødvendig å ta studiet lengre oppe, men det viser seg jo at en må nødt å gjenoppta studiet. Bare slik at folk ikke hører på deg og ender opp med å enten få hele beløpet som lån, eller måtte gå på skole enda et år etter endt permisjon. En burde være 100% sikker på hva en skriver, eller i d minste vise sin tvil og ikke la d virke som det er slik det er, når d kanskje ikke er det :)

Men hallo, det er jo akkurat det jeg prøver å forhindre i mitt forrige innlegg! Beklager så mye hvis jeg lurte nien! Det var på ingen måte min hensikt! Jeg var bare så opprømt over mulighetene som det medfører for meg! Overhodet ikke interessert i noen konflikt. Melder meg ut av diskusjonen fra og med nå!

• 1 måned senere...

Heisann!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg (postet et lignende innlegg tidligere i dag, så ikke at du hadde lagt ut dette). Har du funnet ut hva du skal gjøre?

Det står jo i sitatet fra lånekassen.no at det er dersom mor slutter på skolen eller dersom hun søker permisjon fra studiet, at det er en forutsetning at studiet gjenopptas. Men hva da om man melder seg opp i f.eks et årsstudium, uten å søke om permisjon fra det, og stryker/ikke møter opp på eksamen? Er det fortsatt et krav at man må ta opp igjen/bestå dette i ettertid? Det kan jeg nemlig ikke se noe sted på hjemmesiden...

Nysgjerrig på hva du har funnet ut!:)

• 2 uker senere...

Annonse

Heihei :)

Ser det er litt siden du har skrevet her inne.

Det jeg har gjort er å søkt meg på forskjellige årstudiumer.. så når jeg er blitt tatt opp skal jeg søke om permisjon fra det. 3 uker før termin skal jeg sende et gravid-skjema til lånekassen og når barnet er født skal man sende inn fødselsattest til dem. Slik får man fødselsstipend. Skal også søke om engangsstønad nå. Jeg leverer inn oppgaven min i juni :) Skal blir hærlig å fullføre studiet :)

Hva skal du gjøre? :)

• 3 uker senere...

hei!

jeg lurer litt på det dette gravidskjemaet du sender inn 3 uker før termin? finner ikke noen info om dette på lånekassens sider:/ jeg forstod det sånn at man ikke kan søke om noe før etter fødselen, men hadde vært digg å sende inn noe på forhånd!

Jeg er ferdig med studiet i juni, 5 dager før termin:p men har meldt opp på årsstudium så jeg får foreldrestipend:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...