Gå til innhold

Dere som sier så mye negativt om legesekretærer...


Anbefalte innlegg

Dere kommer med mange rare påstander.

 

"legesekretærer har ikke rett til å spørre hva som feiler pasienten"

Jobben hennes er jo å PRIORITERE, avgjøre hva som haster og ikke. Det er en vanskelig jobb, og for å få det til hjelper det å vite endel om personen som ringer. Da går de også gjerne inn i journalen (JA DE HAR LOV Å LESE I JOURNALEN NÅR DE SKAL SETTE OPP TIME)

 

DE SJEKKER DA OM LEGEN SKREV NOE SPES I FORHOLD TIL videre timer, behandling, sykemelding osv.

 

Legesekretærer har ikke 6 mnd utdanning. Det er foskjell på legesekretær og medisnsk sekretær som har 6 mnd utdanning.

 

Vet dere hvor mye sykdomslære de har? MYE, de vet mye om medisin, kroppen og forskjellige sykdommer.

 

Man skal ikke stole blindt på alle sekretærer, selvfølgelig finnes det de som ikke er flinke, osv, men det gjelder jo leger og alle andre yrker.

 

De leker ikke leger, men oppgaven dems er å spørre litt for å vite hvor fort de skal gi time. Det er ikke alle som MÅ ha time på dagen, og det er mange som vil ha time, det er et vanskelig pusslespill å få inn alle på time akkurat når de vil ha time.

 

Får ofte kommentarer som "herregud, det tar jo bare 5 min, kan vel ikke være så vanskelig", nei det er ikke vanskelig, men når det er 10 personer på samme dag som sier dette så blir det vanskelig.

 

Sekretæren hadde selvfølgelig gjerne gitt alle time på dagen uten å spøøre om noe hvis det var mulig, de prøver liksom ikke å være vanskelige.

 

Men de vet at senere på dagen så ringer det 15 personer som plutselig er heeelt tomme for medisin som bare MÅ ha ny resept idag (lurt å ringe noen dager før man er tom), da må vi gå inn å forstyrre legen hver gang for å få en underskrift, eller de må komme ut, da blir legen forsinket.

 

Da blir de på venterommet irritert fordi legen er forsinket, de kommer i skranka og klager.

 

Da må den i skranka sitte å beklage mens telefonen ringer og ringer.

 

Når vi til sist får svart i telefonen så er den personen veldig irritert fordi det tok lang tid før sekretæren svarte.

 

Skjønner dere? Det er stress, for lite sekretærer på jobb, og de gjør oftest så godt de kan.

 

Folk har ingen tålmodighet, ingen forståelse.

Tenk dere litt om før dere klager å hakker på andre.

Og igjen, jeg vet at det finnes unntak, men jeg snakker om de fleste.

 

Og beklager store bokstaver, orket ikke å gjøre om påd et.

Fortsetter under...

Det er vel ikke hakking å si at man vil ha en vurdering av en lege, ikke en legesekretær? Herlighet, så hårsåre folk er... Legesekretær er nok en slitsom jobb den også (som alle andre), og man trenger kompetanse og alt det der. Men det er en grunn til at man tar med barna til legen, ikke til sekretæren når man er redd for at de er syke. På samme måte som at man klipper seg hos frisøren, går til bilmekanikeren når noe er galt med bilen, og oppsøker en advokat for juridisk hjelp.

Men en legesekretær har faktisk ikke lov til å si at en pasient ikke trenger lege. Tenk om pasienten faktisk er alvorlig syk! Når et barn har feber på 5 dagen, synes jeg det er rart at en l sekretær sier pasienten ikke trenger lege og det er sikkert bare et virus??. Burde iallefall fått inn pasienten til en crp. Bare tok det som eksempel. Dette lærte jeg iallefall når jeg jobbet en periode som legesekretær.

 

 

 

Jeg er helt enig med deg HI. Jeg er selv legesekretær (heter vel helsesekretær nå, men har legesekretær på autorisasjonen) og hverdagen er en vanskelig kabal. Folk har blitt utrolig storforlangende, å mener at andre skal stå på pinne for de hele tiden - når de trenger det! Nå snakker jeg ikke bare om helsevesenet, men generelt. Hvis det er noe galt med bilen din, ønsker du ikke å vente i 4 uker for å få det sjekket, men snarest. Hvis du kun har mulighet til å dra til frisøren den og den dagen, ønsker du time da. Men her er det en stor forskjell: DU KAN VELGE! En står fritt til å velge både bilmekanikere og frisører, men det kan du faktisk ikke hos lege (hvis du ikke betaler privatpraktiserende da) Fastlegeordningen er slik at du må forholde deg til den legen du har fått tildelt. Derfor blir det stort press på legekontorene, lite lege- og legesekretærstillinger i forhold til befolkningen.

Det er derfor en stor utfordring å ta inn "de riktige" folkene som trenger time samme dag. En ønsker vel ikke at legeerklæringer og førerkortattester skal gå foran de som er syk og trenger behandling? Men plutselig så er det noen som faktisk ser at førerkortet er utgått å er redd for å bli stoppet - de trenger attesten. Det er ikke slike ting vi prioriterer, å det skal gå på vanlige timer.

Så har du de som HI nevner her, som er stille og ikke storforlangende. Som ikke sier så mye, men som det kanskje viser seg er utrolig alvorlig med....

Det er derfor vi som arbeider på legekontorer spør og tilstanden, symptomer osv. Det er vi som avgjør hvem som kommer inn og ikke. Det er vi som må ta støyten hvis vi har avvist noen som faktisk trenger hjelp idag eller havner på legevakta på kvelden.

 

Til dere som ikke tror vi har noen stor kompetanse, så anbefaler jeg dere å sette dere inn i faget skikkelig. For med slike uttalelser har dere umulig gjort det!

De beste er vel de som mener vi ikke skal ha noe å si fordi vi tross alt ikke har høgskoleutdannelse. Lurer på om de er like fine på det når det gjelder ambulansearbeidere (fra før av har vi jo fått høre at helsefagarbeidere er lavstatus, utrolig hva man lærer her inne) - som jo heller ikke har en høyere grad.

 

Det handler utrolig mye om hva som utspiller seg i samtalen. Dersom noen skal prioriteres må jeg faktisk vite hvorfor (Men det tar jo bare 5 minutter! - nei, det tar alltid mer enn fem minutter), symptomer, allmentilstand og annet som kan være relevant for hvor fort pasienten må få time.

 

Kjenner ei som er helsesekretær og alle stedene hun har jobbet har hun fått sparken for og si det mildt! Grunnen er at hun sitter og synser hva som feiler pasientene i telefonen når de ber om akuttime, har sendt over folk til legevakten for akuttimer fordi hun trodde at det var greit. Uttalt seg til venner og bekjente at enkelte pasienter var både hypokondere og andre ting.

 

Nektet og utføre arbeidsoppgaver hun var satt til og gjøre. Syk bare fordi hun fikk beskjed om at prøvetiden ble forlenget , var da borte i 4 dager og folk hadde observert henne på kjøpesenter etc..

 

Hun burde strengt tatt ikke hatt en slik type jobb, i alle fall ikke når man sitter og antyder hva som feiler folk over telefon, det er jo legen som skal finne ut av.

 

Og dersom du som jeg skriver dette om kjenner deg igjen, anbefaler jeg deg herved og søke både profesjonell hjelp og ta en ny utdanning!

Annonse

Jøss, anonym 13.20. Det var svært. Men jeg håper likevel at du ikke dømmer alle helsesekretærer på grunnlag av denne venninnen din...? Det finnes folk som ikke egner seg til jobben sin innenfor de aller fleste yrkesgrupper tror jeg.

Og fordi du kjener ei så må resten av yrkesgruppa være av samme ulla? Vi kan helt fint skissere at en problemstilling kan være hals eller ørebetennelse, og inntil vi har mulighet til å ta pasienten inn til undersøkelse kan det være lurt å ta visse forhåndsregler, uten at vi stiller diagnose. Og brudd på taushetsplikta er et alvorlig overtramp uansett hvem som gjør det.

 

Det er mange som ikke passer i jobben sin, uavhengig av lengde på utdannelse og om yrket er høy- eller lavstatus, det er ikke unikt for helsesekretærer. Herregud =P

Å vurdere om det er behov for legetime er IKKE en jobb for legesekretærer. Dersom du tror det, så har du valgt feil yrke!

Dere skal imidlertid være med på å bidra til vurderinger, men den dagen jeg mener jeg bør se lege raskt og ikke får det fordi du sier nei - også dør jeg pga det jeg mente jeg bør se lege for ---- da har du ansvaret - og det skal du ikke ha!

 

 

Enig med deg HI. Legesekretærene på legesentret hvor vi hører til er helt utrolige :) Alltid blide, hjelpsomme og gjør sitt beste for pasientene :) Aldri hatt noen problemer der.

 

Så hvis du jobber på Svingen Legesenter i Lillehammer skal du ha masse skryt! hehe

Og det er ikke "kun" legesekretærer som jobber på ett legekontor foruten leger. På mange legekontor jobber det både sykepleiere, hjelpepleiere og/eller bioingeniører foruten legesekretærene, så når når du ringer for å få time så kan det like gjerne være en sykepleier som svarer telefonen.

Jeg er selv helsesekretær og er helt enig med HI! Utrolig krevende å møte alle pasienter på alle plan, til enhver tid!

 

Hun som HI i det andre innlegget hadde snakket med tok en vurdering de fleste her syntes var feil, meg selv inkludert, men det er ikke alle som er sånn.

 

Jeg er ingen lege, men om du ringer meg og sier at "jeg må ha time idag, jeg har en vond arm", og jeg spør hvor lenge du har hatt vondt, og du svarer " i 3 mnd'r", så får du ikke time idag med mindre det har blitt akutt mye verre. Da vurderer JEG at du ikke trenger å komme idag. Hadde jeg latt deg slippe inn idag så lenge smertene hadde vært like i 3 mnd'r, så hadde legen snakket til meg etterpå for å ha sløsa bort en time....

 

Men det betyr ikke at jeg leker lege av den grunn. Jeg bare kjenner legene såpass godt at jeg vet hva slags pasienter de ønsker å prioritere, og er jeg i tvil, så spør jeg!

 

 

Annonse

på legesenteret jeg går til har de veldig forskjellige legesekretærer.. hun ene er bare helt utrolig hærlig. hun er alltid kjempe blid, medgjørlig osv. når jeg ringer ang ungene får jeg ALLTID time. om jeg ikke får den dagen jeg ringer får jeg alltid dagen etterpå...

 

mens kommer jeg til hun andre er hun mye mer skeptisk til å gi meg time. hun graver og spørr osv....

 

da jeg var " nygravid" var jeg helt utslitt. jeg orket ikke stå opp av sengen eller noe..jeg ringte for å få meg en time for sykemelding.. jo jeg kunne få time om 3 uker var svaret jeg fikk.det var ingen timer ledige før det sa hun, jeg var helt fortvilet. jeg var skikkelig dårlig. spydde i ett hele dagen og hadde null overskudd tll å ta meg av 1 åringen jeg hadde fra før av... og enda mindre overskudd til å ta meg av 24 barn på jobb...

 

dagen etterpå ringte jeg igjen... da kom jeg til hun hyggelige damen og hun gav meg time samme ettermiddag....gikk sykemeldt noen uker før jeg ble bedre....

Jeg tror nok alle vet at det er forskjell på folk, uansett om de er helsesekretærer, frisører eller mekanikere. Men helsesekretærer er spesielt utsatt, fordi de er i den posisjonen de er. Det er som regel denne du møter først når du tar kontakt med helsevesenet når du er syk. Og når man er syk, enten akutt eller kronisk, så kan man være veldig følsom og sårbar. Og som gravid også da. Og da har man et spesielt ansvar som helsepersonell for å møte pasientene med ydmykhet og respekt, uansett om en selv mener det er "tull" pasienten ringer for. Og klarer man ikke det, bør man ikke være i det yrket.

 

Slik gikk samtalen min den dagen jeg fant ut jeg var gravid, hadde levert en urinprøve på legekontoret og ringte senere på dagen for å få resultatet.

 

Jeg: (etter personopplysningene) Jeg skulle bare høre om resultatet på den urinprøven.

Hun: Ja den var positiv.

Jeg: Hæ?

Hun: Du er gravid. (Helt kort og kontant.)

Jeg: Eh....hm....(dette var totalt uventet)....da må jeg vel ha en legetime da? (Trodde man måtte det, for å få det bekreftet, det er jo det som står i pakkene til gravitestene...)

Hun: Ja, skal du ha barnet?

Jeg: Hæ?

Hun: Skal du ta abort?

Jeg: Hø? Nei altså, må jeg ikke ha en legetime?

Hun: Ja du får nå tenke på det og ringe tilbake senere i dag!

 

Når jeg fikk summet meg ringte jeg tilbake for å få en time til legen, ville jo gjerne vite hvor langt jeg var på vei og sånt, hadde hatt veldig uregelmessig mens. Fikk da spørsmål på nytt om jeg skulle ta abort.

 

Og det er sånne ting jeg mener må være mellom meg og legen, og i tillegg synes jeg det var veldig stygt av henne å spørre om noe sånt. Er vi kommet dithen i dag at abort er så vanlig at man regner med gravide skal gjøre det, i stedet for kanskje å gratulere? Abort utføres jo uansett ikke på et legekontor, og en vanlig time er jo 10 minutter eller noe sånt, så hun kunne vel gi meg en time så jeg fikk snakke med legen, uten at hun skulle vite hva jeg skulle snakke med ham om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...