Gå til innhold

Mini (3.5 mnd) er plutselig begynt å våkne om natta..utviklingsprang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt på 3,5 mnd har sovet natta gjennom uten mat siden han var 3-4 uker. Siste uken har han begynt å våkne hver 3. time ca. Går litt på autopilot om natten og tar han automatisk opp av vuggen og finner frem puppen...Vet ikke egentlig hvor mye han faktisk spiser, siden jeg sovner ganske raskt..Vi samsover fra første oppvåkning (i 1 tiden) og resten av natten.

Han har lagt på omtrent 5 måltider i døgnet ganske lenge nå, men plutselig er det økt til 7. De 2 første nettene tenkte jeg at det kanskje var økedøgn, men de skal jo ikke vare så lenge som en uke?

Melken min er veldig mettende også, har noen ganger gitt tillegg, og da er han sulten igjen tidligere enn han hadde vært om han fikk morsmelk.

Som sagt, så vet jeg ikke om det egentlig er pupp han trenger når han våkner, men han virker ikke som om han plages med noe, og roer seg jo fint når jeg legger han til. Det kan da ikke være nødvendig å begynne med grøt enda?? Han er en stor gutt og veier nesten 8 kg, har fin vektøkning hele veien, så han virker jo ikke underernært..

Tenkte at jeg kanskje skulle la være å ta han opp i natt når han våkner, og bare vugge, gi smokk og stryke litt på kinnet, mulig han roer seg av det..Når han har sovet hele natten tidligere, vil jeg jo ikke gjøre det til en vane å våkne flere ganger nå.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men mener å ha lest noen skrive noe om utviklingssprang og endring i adferd ved 4 mnd alder, kanskje det kan være noe sånt som skjer her nå? Takknemlig for tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være tenner på gang...

Skrevet

jeg har lurt på det samme. Han har jo vært veldig snørrete i det siste og sikler som en foss. Kjente litt inni gommene på han igår og jeg synes det kanskje var noe der. Kan være jeg innbilder meg det.

Han har også plutselig begynt og våkne oftere på natta, men jeg har tenkt det har vært pga forkjølelsen, men kanskje det er pga utviklings sprang, hm, snart har vi ålende/krålende babyer :)

Skrevet

Jeg vet ikke, men siden vekten er fin, så ville jeg ha snudd gutten til igjen for å sove. Min på 3 mnd og 16 dager våkner også på natta, men finner roen igjen. Han sovner igjen på ny dersom den er blitt så mye som 06.00 også.!! :) Jeg prøver å gjøre det mere, slik at det passer dagen...

Skrevet

Ganske overbevist om at jeg skal prøve som du gjør, Novadona, og bare få han til å sovne igjen uten å tilby puppen som første løsning. Utfordringen ligger vel bare i å klare å holde meg våken og ha viljestyrke nok til å ikke bare velge den letteste utveien... :P

Leste forøvrig litt om søvnregresjon/utviklingsprang her; (takk og lov for internett)

http://www.sovlillebaby.com/regresjon.htm

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=39

kanskje du finner noen svar der du også, costamummy :)

Ellers sover de jo alltid litt dårligere når de er forkjøla og tette..men du har vel allerede prøvd å bygge opp hodeenden på sengen til babyen din? Jeg syns ikke alltid at det hjelper så veldig på mine, men det skader jo hvertfall ikke...

God bedring til lille :)

Skrevet

hei. jenta mi er like gammel og har også våknet hver 3 time de siste par ukene. men nå er hun tilbake på det gamle, våkne et par ganger pr natt i stede:) mistenker at det er tenner på vei her. hun har løs mage og litt feber nå.

Skrevet

Kan jo også være økedøgn, for det er visst ganske vanlig med en lengre økeperiode på noen dager- et par uker rundt 4 mnds alder...

Skrevet

Jeg trodde ikke økedøgn kunne vare så lenge..men man lærer stadig!

Takk for svar :)

Skrevet

Min mini begynte også å våkne oftere på natta på den tiden, ca hver andre time. Han hadde nok økedøgn i minst en uke. Men han gikk ikke tilbake til den gamle rytmen etterpå, som var å sove til 03-06 før første måltid. Han fortsatte å spise ca hver 3. time til vi begynte med grøt da han var 6 mnd. Jeg tror rett og slett han trengte mer mat og ikke klarte å få i seg alt på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...