Gå til innhold

Legesekretæren mente det var unødvemdig med legesjekk av datteren min. Er det jeg som er hønemor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om en er sykepleier eller butikkansatt - så er sykdomsbildet i hovedinnlegget her slik at de ville forlangt lege uansett.

Så enhver oppegående mor har ikke tenkt på utdannelsen til den som svarer!

Jeg ser ikke på det som et smålig yrke. Derimot har du rett i at det ikke er høyskole, og ja, det er lite utdannelse. Så jeg mener det blir helt feil når noen prøver utøve mer makt enn de har. Dette handler ikke om å ta avgjørelser om hvor varer skal stå, hvor mange servitører som må være på hvert skift eller hva som skal serveres som dagens middagi restauranten. Yrkesgruppene som nevnt har like lang utdannelse som dere, mens det i deres tilfelle kan handle om liv eller død. Da tar en ikke på seg en rolle en ikke har!

11:52 her.

Jeg opphøyer ikke meg selv å ser så absolutt ikke på meg selv som lege. Det er kun leger som er leger, selv om det kan virke som mange her inne tror de er selv.....

Jeg arbeider heller ikke på et lite sted (ingen storby nei) men på et privat legekontor med 7 leger, der alle har mellom 1500-1700 på fastlegelisten sin.

Morsom diskusjon dette ble! (huff... jeg skulle jo gjøre husarbeid på fridagen min....)

NEI! Du er ikke hønemor!

Blir så forbannet på dine vegne!

Vi har nettopp hatt feber her, det endte med feberkramper og ambulanse, to turer til legevakten og to turer til fastlegen før han skrev ut antibiotika...

Det er ikke bra å gå med feber så lenge!

og er sekretæren syns da siden hun kan vite at det er virus uten å sjekke crp???

Jeg ville sagt til legen når du får time at du ble avvist på den måten der... Håper hun får seg en kraftig skrape!

Annonse

Utdanninga tar 3 år. Ja, det er bare videregåendeutdanning, men jeg føler at jeg er godt egnet for å ta slike avgjørelser uansett. Store deler av 2. og 3.året er sykdomslære...

Hjelpes min, for en vending dette fikk da. Hvorfor tror dere som hetser legesekretærene at dersom én tar feil avgjørelse, så gjør alle sammen det? tenkte bare at det var greit å gi en stemme til helse/legesekretærene- de på vårt legekontor er helt super! blir alltid tatt seriøst:)

Håper det går bra med barnet.

Jeg er også helsesekretær, og ville gitt deg time på dagen.

Jeg synes kanskje folk her er litt kjappe til å skjære alle helsesekretærer over en kam. Selv om en eller to sekretærer rundt forbi leker litt "gud", så betyr ikke det at alle er slik. Hvis jeg er i tvil om en pasient bør få time på dagen eller ikke (veldig sjeldent jeg er det, men jeg jobber på et litt spesielt sted, ikke på et fastlegekontor), så spør jeg alltid legen/behandleren som er aktuell.

Jeg som er sykepleier på sykehjem blir litt fornærmet på deg 12:15

Du sier at vi bare steller de gamle. De som jobber på sykehus har mange flere medisinske oppgaver. Det stemmer i alle fall ikke der jeg jobber. Her er det ingen leger annet enn noen timer hver uke. Derfor får vi som sykepleiere valdig mange forskjellige medisinke oppgaver. Vi er som oftest ikke eksperter på f.eks blodprøvetaking fordi det er en veldig lite del av jobben vår. Men det er en jobb vi gjør. Vi legger inn kateter, tar blodprøver, legger medisiner, setter sprøyter, kobler til og mikser intravenøst, skifter på stomier osv. Vi steller fæle sår, setter klyster, fjerner sting, men vi pusser også gebiss og tørker urin opp fra golvet. Jeg syns sykepleiere på sykehjem har ufortjent dårlig status. Vi tar mange flere vanskelige vurderinger og avgjørelser på egenhånd da vi ofte er helt alene med høyest kompetanse på jobb. Vi har ikke en lege eller andre sykepleiere vi hele tiden rådføre oss med. Vi har også mye mer varierter arbeidsoppgaver enn en sykepleier som jobber på f.eks øre-nese-hals.

Jeg som er sykepleier på sykehjem blir litt fornærmet på deg 12:15

Du sier at vi bare steller de gamle. De som jobber på sykehus har mange flere medisinske oppgaver. Det stemmer i alle fall ikke der jeg jobber. Her er det ingen leger annet enn noen timer hver uke. Derfor får vi som sykepleiere valdig mange forskjellige medisinke oppgaver. Vi er som oftest ikke eksperter på f.eks blodprøvetaking fordi det er en veldig lite del av jobben vår. Men det er en jobb vi gjør. Vi legger inn kateter, tar blodprøver, legger medisiner, setter sprøyter, kobler til og mikser intravenøst, skifter på stomier osv. Vi steller fæle sår, setter klyster, fjerner sting, men vi pusser også gebiss og tørker urin opp fra golvet. Jeg syns sykepleiere på sykehjem har ufortjent dårlig status. Vi tar mange flere vanskelige vurderinger og avgjørelser på egenhånd da vi ofte er helt alene med høyest kompetanse på jobb. Vi har ikke en lege eller andre sykepleiere vi hele tiden rådføre oss med. Vi har også mye mer varierter arbeidsoppgaver enn en sykepleier som jobber på f.eks øre-nese-hals.

Som sykepleier som jobber på sykehjem + betjener legevaktsentralen på ettermiddag/helg/helligdager og natt, vil jeg:

1. signere på det 13:19 skriver over meg og

2. bekrefte at HI's datter skal ha legetilsyn/snakke med lege på tlf. utfra retningslinjene vi arbeider med (bl.a. index). Etter tre døgn med feber, ved høy feber, eller hvis man tror en selv ellers sitt barn har feber pga. noe alvorlig, er det anbefalt at barn OG voksne ses på av lege.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...