Gå til innhold

Legesekretæren mente det var unødvemdig med legesjekk av datteren min. Er det jeg som er hønemor?

Anbefalte innlegg

Hun er akurat fylt 1 år.

Har siden torsdag hatt feber, oppkast, diare, hoster, nysing, og veldig tett.

hadde 39,6 i temp idag tidlig. Hatt rundt 39 i feber hele helgen-

almentilstanden er, ligge i fanget, se litt på tegnefilm, hun orker ikke se på noe leker osv.

hun har fått i seg litt vann og eplejuice, men tisser mindre.

alt dette sa jeg til damen på tlf, men hun konkluderte med at det var virus- og at det er bare noe som går fortiden.

Dere som er mer erfaren med syke barn, hva tror dere?

Fortsetter under...

Uff, nei du er ikke noe hønemor.

Mitt barn var nettopp syk og hadde feber noen dager. Tok en tur til legen og der var det forhøyet crp og han trengte pencillin.

Når han var 15 mnd ble han lagt inn på sykehus etter mmr vaksinen. Han fikk så reaksjoner så endte opp dehydrert, og det er ingenting spøke med. Så om bleier er tørre, må du absolutt ta kontakt på nytt.

Forøvrig syns jeg at hun har hatt feber lenge og at det kan være greit sjekke om det er noe bakterielt.

Har hun hatt feber siden torsdag? Da er det i tilfelle 5. dagen i dag med feber og da ville jeg ha kontaktet lege iallefall. Greit å få tatt en crp å se om det er bakterie eller virus, er det bakterie så bør de behandles med antibiotika. Synes det var rart at legesekretæren sa det var et virus, med så høy feber over så mange dager kan det like så godt være bakterieinfeksjon så trenger behandling. Jeg ville nok ikke gitt meg, ville ringt tilbake og iallefall bedt om å få komme inn å tatt en crp. Dersom denne er fin (under 8) så er det "bare" et virus, og da må det gå over av seg selv. Er du derimot bekymre for dehydrering bør du likevel få legen til å sjekke henne.

Hilsen tobarnsmor med jobb i helsevesenet.

Ville nok ikke ha funnet meg i å bli avvist av en legesekretær med et halvt års utdannelse! Hvis barnet er sykt, ber du om legetime. Legen får avgjøre om det er noe å bekymre seg for eller ikke.

Jeg har alltid gått til legen ved feber som varer i tre dager. Diare likeså - det kan være alvorilig for en liten kropp. Ring igjen, du. Du trenger ikke være sur eller vanseklig, bare si at almenntilstanden er dårlig og at dere behøver å se lege. Sekretæren har ingen rett til å motsi det.

Tenker at det er vel legen som kan finne ut om det er virus eller noe annet. Legesekreteren kan ha rett, men det vet hun ikke. Det er mangen dager om hun har hatt oppkast og diare siden torsdag.

Ring igjen, si at du har veldig lysst at noen skal se på henne.

Hei du!

Det er nok som hun sier bare noe som går for tiden, men hvis du ikke er komfortabel med at hun ikke blir sett på av lege synes jeg du skal kreve legetime. Barn skal ikke ha feber i mer enn 3-4 dager før det bør undersøkes av lege. At hun tisser mindre er helt normalt siden hun har feber, da vil hun kanskje svette en del og på den måten skille ut væske.

Følg din egen magefølelse, det er du som kjenne ditt barn best..

Lykke til og god bedring!

Hilsen småbarnsmor, sykepleier og hønemor :)

Annonse

utrolig mange legesekretærer som liker leke lege.

Ta kontakt med de på nytt. Si du skal ha time og når hun spør hva som feiler sier du bare at allmenntilstanden er dårlig og har vært det hele tiden.

Mer trenger de faktisk ikke vite.

takk for svar!

instinktet mitt sa at hun burde blitt sjekket. Ringte opp igjen, og har nå fått time senere idag (under tvil) hehe, type bestemt hun damen.

men det er tryggere å få det sjekket, for hun er blitt veldig slapp

hi

Flott du fikk time.

Jeg er nok av den som ikke hadde klart holde meg overfor den sekretæren. Hun har ikke noen kompetanse til å si hva som feiler datteren din. Hun er sekretær!

Snakk om at noen tar seg selv høytidelig;)

God bedring til datteren din:)

Bra!:)

Man skal stå på sitt når det gjelder ungene.

Selv om det skulle vise seg å være virus, så er det iallfall undersøkt:-)

Man skal være frisk for å bli syk i Norge:p

Hilsen småbarnsmamma og sykepleier:-)

Legesekretærer har faktisk ikke en gang rett til å spørre hvorfor du trenger time hos legen, så jeg hadde bedt henne om å klappe igjen smella og gjøre jobben sin ordentlig..

Oj, vent.. Det var forresten det jeg gjorde med legesekretæren på vårt legekontor her for ikke så lenge siden, fordi hun tror hun er et legeorakel av en annen verden..

Utrolig irriterende!

Annonse

11.09, på legekontoret der jeg jobber er det minimalt med akutte timer, så jo, vi trenger å vite hvorfor du vil ha time. Det er sååå mange som MÅ ha time NÅ idag, med EN eneste gang, fordi vedkommende har vondt i foten, og har hatt det i 4 uker.... og MÅ KOMME NÅÅÅÅÅ!!!! nei, det kan vente...

Men er du akutt syk, så vil vi vite det for å vurdere når du må komme.

En dame ringte og sa "Jeg trenger en time hos legen min", vi spurte hva det gjaldt, om det var en akutt-time eller om det var en vanlig time", og fikk til svar at "det er en vanlig time", og ville ikke si noe utover det. Kom etter 4 uker, og det viste seg at hun hadde hatt hjerteinfarkt.....Godt at det var et såpass lite et!

Hadde hun sagt da at hun hadde brystsmerter med stråling ut i armen så ville det kanskje vært lettere å behandle.....

Så jo, det er kjekt å vite hva det gjelder om du skal ha time på dagen. Og det skal dette barnet i HI sitt innlegg ha. nytter ikke med time om 4-5 uker

Jeg er selv legesekretær, men ville gitt datteren din en time på dagen. Du sier at hun har hatt feber i 5 dager, det bør sjekkes opp. I tillegg til at hun drikker litt, men tisser mindre og har diarè. Barnet kan være dehydrert. I tillegg vil jeg anbefale en crp som viser om det er bakterie eller virus, samt tatt en halsprøve (i og med at hun ikke spiser noe).

Har jeg vært deg, hadde jeg ringt opp igjen eller møtt opp på legekontoret med datteren min å forlangt å få komme inn.

Små barn med feber over så mange dager, samt de andre symptomene som du sier - bør sjekkes ut!

Det heter HELSESEKRETÆR! Og utdanningen er ikke på et halvt år... På legekontoret jeg jobber på vil legene at vi spør hva det gjelder når pasienter skal ha time på dagen. Det er fordi mange skal ha time i dag, fordi det passer best, ikke fordi det er så veldig akutt.

Men jeg ville helt klart gitt dere time i dag.. Lege skal jo kontaktes etter så mange dager med feber.

Nå ser jeg at det er mye hetsing av legesekretærer her etter å ha lest gjennom svarene dine.

Disse har jeg lyst til å kommentere......

Til deg som sier at legesekretæren har et halvt års utdannelse, så stemmer ikke dette. Jeg gikk 3 år for å bli legesekretær - men det nå 12 år siden, å de som tar kveldskole o.l. nå til dags heter medisinske sekretærer å har ikke den samme kompetansen som det var den gangen.

En legesekretær har krav på å få vite hva du skal inn til legen for hvis du trenger time samme dagen. De fleste legekontorer har akutte timer hver eneste dag, å da skal de brukes til det (som f.eks. HI`s situasjon her). Det blir vel ikke riktig å bruke akutte timer for legeerklæringer o.l., når de skal brukes så akutte syke folk som trenger behandling?

Å til deg som sier at det kun er en sekretær..... ja, det heter helsesekretær/legesekretær. En har autorisasjon, å tatt i bektraktning en f.eks. sykepleier, så har vi til tider mye mer kompetanse og innsikt i medisinske ting. Vi arbeider sammen med leger hver eneste dag, å kurses hele tiden. En sykepleier kan gjøre så mangt. Nå tenker jeg ikke på på de som arbeider på sykehus og behandler pasienter hver eneste dag, men de som f.eks. arbeider på et sykehjem å vasker og steller eldre.

På legekontoret som jeg arbeider er det både sykepleiere og bioingeniører, men hvet dere hva.... vi gjør akkurat det samme alle sammen! Der er det ingen forskjell i arbeidsoppgaver, jeg er med å katetriserer folk på lik linje som sykepleieren, steller sår og er med leger på småkirurgi. Det samme gjelder bioingeniøren - hun gjør også det, selv om utdannelsen tilsier at hun bør sitte å ta blodprøver å analysere de.

Så enten har dere vært utrolig uheldige med de legesekretærene som dere har truffet, eller så er dere ikke inne på den kompentansen som vi virkelig sitter på!

Men ser nå at du har fått time senere idag, å det er jo kjempeflott - slik at du evt. kan utelukke infeksjon eller få behandling hvis det er noe.

Hilsen legesekretæren over her som synes du skal få time på dagen!

Nå heter det helsesekretær, ja. Men før var det legesekretær. Ingen som er støtt av det? Jeg er helsesekretær, og jobber sammen med legesekretærer.

Før var det omsorgsarbeider og hjelpepleier, nå er det helsefagarbeider.

I utgangspunktet er det 3 år på skole for å bli helsesekretær, jeg tok det komprimert, samt at jeg hadde grunnkurs helse og sosial fra før, så jeg brukte bare 5 mnd. Det gjør meg ikke til en dårlig helsesekretær av den grunn.

Alt jeg sier og gjør er det legen som har ansvar for. Så spør jeg deg på telefonen hvorfor du trenger time idag, så vil jeg vite om det er fordi du er dausjuk, eller fordi det passer deg best å få fornyet førerkortet ditt fordi du har en fridag.

11:52

Du gikk kanskje 3 år men det er langt fra noen høyere utdannelse og det var nok det som ble diskutert her. 3 år for legesekretær? Må jo ha vært som en del av videregående skole?

Jeg hadde aldri godtatt å blitt katetrisert av legesekretæren. Vil tro du jobber på et lite sted?

Og at du sier dere har mer kompetanse en sykepleiere? Selv om en sykepleier jobber på sykehjem har hun en bachelorgrad og har en utdannelse. Du er akkurat en slik det snakkes om her;) En som tar seg selv skikkelig høytidelig og tror hun er lege.

Gøy du svarte, nå forstår nok de fleste hva det ble diskutert;)

11:59, det er 3 år på videregående ja. Det er 2 år på videregående for å bli helsefagarbeider (pluss 2 år lære), og de kan også kateterisere. Ville du ikke godtatt det? Hva er godt nok for deg da? Legen?

11:52 tror ikke hun er noe lege, men hun poengterer bare hva en helsesekretær faktisk kan. Vi tar mange avgjørelser på egen hånd, og legene stoler på at vi gjør jobben vår på en skikkelig måte.

Jeg tar mange avgjørelser uten å konferere legene, men det betyr ikke at jeg tror jeg er en lege av den grunn.

Det virker som om det er du som mener at vi helsesekretærer opphøyer oss selv, vi gjør ikke det. Dere bare ser på det som et smålig yrke, for det er jo tross alt ikke høyskole.

Jeg er sykepleier og ville tatt kontakt med lege ved et sånt sykdomsbilde.

Ville aldri funnet meg i at barnet mitt ble diagnostisert og avfeid av en legesekretær, da jeg nemlig vet hvor lite utdannelse de faktisk har.

Du kjenner barnet ditt best. Så lenge du er usikker så kontakter du lege. Og forventer å få time.

Her er meg igjen... jeg som får hets fordi jeg valgte å kommentere...

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er en høyere utdannelse. Ja, det er endel av videregående opplæring. Jeg sammenligner oss ikke med sykepleiere å at de har høyere utdannelse - det er jeg også fullstendig klar over. Jeg vil tro at det flere steder er store forskjeller på helsesekretærer og sykepleiere, iallefall innen privat sektor.

Så hvorfor har du ikke villet blitt katetrisert av meg? Jeg har gjort denne jobben i 12 år, men kanskje en sykepleier som er sommervikar og nyutdannet duger bedre? Jaja.... du om det. Legene overlater mest mulig at ting de VET VI KAN til oss, slik at de kan bruke tiden på andre syke. Dermed blir det flere som får muligheten til å få time den dagen! Lurt... ikke sant??

Jeg må nesten le litt av deg.... du tror sikkert at jeg sitter å skryter på meg litt av hvert her, men da må du lese innlegget skikkelig. Jeg prøver bare å belyse det som helsesekretærer faktisk kan - å ja, mange sykepleiere som arbeider både på sykehjem og i Hjemmetjensten er innom daglig for å spørre om råd og hvilke blodprøveglass skal taes til de og de prøvene.

Så om du mener at vi ikke kan og vet - det er ditt problem. Vi prøver å gjøre en like god jobb som alle andre, å uansett og du liker det eller ei:

VI HAR MYE KOMPETANSE!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...