Venter_i_spenning<3 Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Ser det er mange som annbefaler hva man skal ha med på føden og hva man skal ha med på barsel. Men hva er lettest.. En bag hver plass eller en felles? Kom gjerne med innspill om hva som er et must, og hva man absolutt ikke trenger
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Selv skal jeg ta med en sekk inn på føden, hvor vi pakker det vi trenger til selve fødselen, og en bagg til barsel Er førstegang så vet jo ikke hva som er lettest, men tenker sånn, at da kan barselbaggen stå klar i bilen når det nermer seg, også kan jeg ha med sekken når vi må dra, den kan da stå nede ved føttene mine, så slipper vi å bruke tid på å hente den ut av bilen Inn til føden skal vi ha med en del mat og drikke (samboeren har diabetes, så dette er et must hos oss), kameraet, noe å lese på, mobilen og lader, Lypsyl, klesskifte til far (kan jo ta en stund, og han er en varmblods delux), slipperser og litt tykkere sokker (både min mor og søster frøs på bena ved fødselen) og notatbok og penn.. Skulle ha med mp3 spilleren min, hvor jeg har lagt inn "føde" musikk, men den streiket sist mandag :-( I barselbaggen skal det være med: -Amme-BH x2, har ikke kjøpt noen, da jeg er redd jeg må opp yterligere en cup når melken har kommet, så skal få mor eller søster til å kjøpe når brystene fylles med melk. -Ammeinnlegg, sånn engangs, og skal ta med et par i ull -Lanolinsalve for såre brystvorter -Truse til hjemreise, finner de nettingtrusene ypers når man har så store bind, så gidder ikke ta med truser til selve oppholdet. -Sokker -Gensere/t-skjorter (skal ta med gravid genserene og t-skjortene, magen forsvinner jo ikke med det samme) -Hårføner. Til håret og til underlivet for å stelle stingene om jeg må sys. -Joggebukser/yogabukser -Egne bind til hjemreise, og om blødningene blir såpass rolige innen de dagene jeg er der, orker ikke de store bindene om jeg har lite blødning. -Nintendo DS med mario spill -Toalettmappa (Shampo, balsam og dusjsåpe , litt sminke, deo, fuktighetskrem, tannbørste, tannkrem, paracet) - Bæresjalet (Til far skal det være med tannbørste, medesiner han trenger og klesskifte.) Og til ungen: -Hjemreiseklær -bilsete/bilsetepose -Helseteppe og et pledd -Body, lue og sokker -Smokk blir pakket med, men er jo ikke sikkert det blir noe behov, men grei å ha om ammingen går lett, og han har stort suge behov. Også har jeg jo slippersene og lese/skrive stoff fra fødesekken. Virker som enormt mye, men det tar ikke store plassen egentlig
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Jeg pakker en sykehus bag og mye mindre dill enn det som står på alle disse fødebag tråder. Har følgende i min: - Toalettsaker (små flasker og krukker av alt, så jeg har det jeg trenger, men slipper å dra med meg sykehusbakterier hjem - hives bare etter bruk. Alt som er vaskbar hives i maskinen ved hjemkomst.) - Joggebukse, hettegenser, 2 ammetopper, 2 amme-BH og sokker til barsel. Sov i sykehusskjorte sist. - Innesko eller tøfler - ble fryktelig kald på føttene av å gå på sokkelesten sist (men kan sløyfes om du vil gå med sko på). - Ett klesskift til å reise hjem i (inkl. store truser - bruker ellers nettingtruser på barsel) - Ammeinnlegg (ull og engangs - det merket du foretrekker) - Teppe (luftig og lett hjemmestrikket) til baby - Hadde det sist under og over baby og syns det var finere enn helseteppene. - Hentesett - 2 sett enkle babyklær (bukse med fot/body/lue) - kan sløyfes om du vil bruke sykehustøyet - Mobil/Kamera med ladere - Lommebok med noe kontanter - Helsekortet - Matpakke til far (kastet så mye opp sist så har ikke bruk for noe til meg selv, men er greit å ha med litt til far så han ikke blir så sulten om det drøyer lenge - får ikke nødvendigvis av fødeavd.). Og det er det hele. Bagen er relativt liten og er pakket alt. Regner ikke med å bli på barsel i det uendelige og pakker det jeg vet jeg trenger og litt som jeg syns blir kjekt å ha (teppe og babytøy). Har litt under en time mellom hjem og sykehus så far kan alltids hente noe om det skulle mangle noe... Og skjønner at de som har lengre vei kan ha lyst å ta med seg mere! Men dette er hva jeg skal ha med i EN bag. Biter ikke på det at man trenger radio, toalettpapir, hårføner, bøker osv. Men det er nå meg!
Gjest LilleDina +spire + 2englebarn Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 også de nødvendige papirene da og morgenkåpa mi, den er god og varm
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Ville bare nevne i tillegg at sist behøvde jeg ikke en eneste ting til fødselen annet enn Helsekortet og kamera! Jeg var så fokusert på å føde og takle smertene at jeg hadde ikke tid eller ork til å lese eller spille spill om jeg hadde tatt det med eller se på mobilen (den ble skrudd av)! Umiddelbart etter fødselen fikk jeg behov for toalettsaker til å dusje og stelle meg med og klær til baby fra "barselbagen". Hadde jeg hatt to bager ville dette ha stått i bilen når jeg trengte det! Dropper derfor å skille i to bager og tar med hele bagen inn - og den er liten så den tar nok ikke mye plass i fødestuen! Og apropo lesestoff, spill, laptop osv. på barsel - jeg hadde mer enn nok med å være utrolig sliten etter fødselen og å ha en nyfødt baby å ta meg av! Jeg åpnet ikke en bok, laptop eller gjorde noe hobbysaker på sikkert flere måneder etter fødselen! Og da sier det seg selv at jeg trengte det ikke på barsel! Men hver til sitt!
♥Mammatil3små♥ Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Jeg pakker bare en... Har den nesten klar og det er bare en liten veske/bag, så tror det skal gå fint... Klærne som jeg har på meg når jeg kommer til sykehuset og andre ting som jeg ikke trenger på barsel sender jeg med mannen min hjem etter fødselen tenker jeg... Jeg pakker ikke så mye til selve fødselen, da de to første har gått rimelig fort... Så blir nok bare noe drikke og en pakke kjeks eller noe sånt... Eneste must jeg kommer på er kamera(og evt. lader), helsekort og tøffler/slippers (vi får iallefall ikke lov å gå uten på sykehuset her)... Og mobiltelefon+lader kan jo være greit å ha... Mange syns det er greit å ha med eget mykt toalettpapir, men jeg syns ikke det har vært nødvendig...
Lemonia Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Jeg pakker bare en sykehusbag. Ser ikke poenget med egen fødebag, hva skulle være i den? Jeg hadde i allefall ikke tid, lyst eller energi til noe som helst annet enn å komme meg gjennom ri etter ri og det lille man trenger har de på sykehuset. Mannen trengte heller ingenting. Mat kan han kjøpe i kantina, kiosken eller på automater (om natten). Ellers skal jeg ha med: - klær til meg selv (ammetopper, ammeBH, undertøy, sokker, bukser) - hjemreiseklær til babyen - fotoapparat med lader - lader til mobiltelefon - lesestoff, kryssord og annet tidsfordriv - toalettsaker - innesko Alt annet får vi på sykehuset.
Nr-2-i-magen Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Jeg gjør som sist, tar alt jeg vil ha på sykehuset i en bag. Jeg hadde ikke spesielt mye med meg, så var ikke noe stor bag. Hadde beregnet at jeg skulle være der to netter. Nå ble det flere uker og vi dro hjem for å hente mer underveis. Så når vi dro fra sykehuset med all bagasje og alle gavene vi hadde fått, så det ut som vi hadde vært på sydentur i fire uker
AlmaN Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 Vi hadde litt vel mye bagsje sist, drasset rundt på flere bager fra rom til rom ettersom vi ble flyttet fra ventestue til fødestue til barsel. Tenkte det var greit å ha en ekstra bag i bilen til barsel denne gangen. Det er jo etter fødsel en trenger mestepaten av utstyret, under fødsel er det vel ikke mye utenom det de har på sykehuset som egentlig trengs.
Nr. 5? Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 pakker bare en liten bag. Under fødseln trenger jeg ikke noe annet enn en sykehusskjorte og sykehusets sexye nettingtruse. På barselhotellet blir jeg jo høyst i 2 dager om ikke noe annet skjer, så da pakker jeg med et par tights ( tar minst plass og jeg syns de er behagelige å gå i), slippers, et par topper, undertøy og toalettsaker. klær til babyn til hjemturen.
tina 79:) Skrevet 7. februar 2011 #11 Skrevet 7. februar 2011 Tar Også med så lite som mulig. Er fødselen hard og slitsom, blir dagene på barsel bruk til å komme seg, og da er klær, sminke og hår helt underordnet, og får du en lett fødsel, blir du ikke lenge på barsel uansett. Noen myke klær, toalettsaker, innesko og litt tøy til babyen holder. Under fødselen er du jo mer eller mindre naken, eller i sykehusklær, og etterpå er det komfort, komfort, komfort. Skal legge et skift til pappaen i bilen. Sist ble han litt skitten av kosing med nyfødt baby, og de kan jo både tisse og bæsje på pappa etter fødsel. Kommer til å bruke barselsoppholdet til å hvile, så tar ikke med tekniske duppeditter. Det holder med en liten bag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå