Gå til innhold

Tips mot tett nese tas imot med takk!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå 4 1/2 uke igjen til termin, og nesetettheten har bare forverret seg. Dette er spesielt ille om natta.

Skyller nesa med saltvannshorn hver kveld, tar saltvannsnesespray, har hodet høyt om natten, bruker mentholatum, og føler at jeg gjør alt jeg kan. Men det må vel være NOEN triks jeg ikke har prøvd enda?

Blir helt desperat her!

Har brukt barnenesespray på kvelden før leggetid i 10 dager x 2 runder i graviditeten (med opphold selvfølgelig), og det hjelper der og da, men blir så verre igjen. Nå er det en uke siden jeg slutten med nesesprayen, men fortsetter det slik, ser jeg ingen annen utvei enn å starte igjen. I natt har jeg ikke sovet noe pga den tette nesen! Blir helt sprø av dette! Så har du noen tips, så setter jeg veldig pris på det:-D

Fortsetter under...

Skrevet

Otrivin med menthol, tro meg den funker!

Skrevet

Sist var jeg tett de siste to måndene og måtte gi opp nesespray. Jeg gikk på apoteket og kjøpte et horn mot tett nese. Man har i vann og salt, så skal du la vannet renne igjennom nesa. Litt rart, men det virker. Denne gangen har jeg brukt det hver morgen når jeg har vært forkjølet for å slippe å bli så tett. Det skylder bihuler og alt.

Skrevet

Miwana m/menthol!!

Saltvannspray, men har funket bra til meg. Og en kan ta d så ofte behovet melder seg

Skrevet

Uff, jeg er akkurat på vei ut av en forkjølelse nå, så jeg sympatiserer!

Ser ut som om du har prøvd det meste, det eneste jeg kan foreslå er å ta en varm lang dusj der du holder panne og nese under strålen. Puste inn damp kan løse godt opp, stå med hodet over ei gryte med varmt vann og slå opp håndkle-telt over deg selv...

God bedring!

Skrevet

Takk for svar. Som dere ser, så har jeg prøvd det meste.

klun - skal teste ut den varme dusjen + puste inn damp. Blir helt desperat av å ikke få puste. Og jo mer nesespray man bruker, desto tettere blir man. Helt kronisk dette her! Blir godt å få ut ungen og få normale slimhinner igjen:-)

Noen som har prøvd homeopati eller akupunktur mot tett nese forresten? Flere tips mottas med takk!

Annonse

Skrevet

Slet med tettnese forrige svangerskap og fikk da noen nåler for det av akupunktøren jeg likevel gikk til. Punktene ligger rett ved nesen og bare så det er sagt så er det ikke noen behagelige stikk. Men når nålene satt kjente jeg dem ikke mere. Fikk helt vanvittig god effekt av det mens nålene satt i - føltes nesten som det blåste vind opp i nesen det var så åpent! Effekten var ikke like sterk når nålene ble tatt ut, men jeg hadde mindre tetthet i 2-3 dager etterpå før det føltes like tett igjen. Var en gang i uken hos akupunktøren og hadde derfor 3 gode dager og 4 tette dager hver uke. Kan hende det funker bedre på deg?!? Håper uansett at tiden igjen går fort for din del, så får du puste godt igjen!

Skrevet

Har holdt på å bli helt sprø av dette jeg også så nå må jeg bare bruke Otrivin hver dag for det er det eneste som hjelper. Fastlegen min sa faktisk til meg at det var riefremkallende! (har aldri lest om dette eller funnet info noe sted) men når man våkner om morgenen fordi man drømmer at man blir kvalt pga av at man er så tett i nesa så driter jeg rett og slett i det og nå er det så kort tid igjen allikevel. Skal jo egentlig ikke bruke nesespray i mer enn 10 dager sammenhengende, men men....

Eneste som funker for meg i hvertfall.....

Skrevet

Jeg ble avhengig av Otrivin på slutten i mitt første sv.skap, og legen anbefalte faktisk at jeg tok "avvenningen" etter fødsel. Trikset er jo å holde ut de 1-2 dagene med potte-tett nese før det løsner av seg selv. Men dette er jo fryktelig vanskelig. For min del gikk det bare over mens jeg lå på sykehuset - hadde ikke engang med nesespray. Da jeg kom hjem så jeg otrivinen på nattbordet, og da var det over.

Skrevet

Jeg har operert bihulene mot kronisk bihulebetennelse, og vet hvor ille det er når ingenting hjelper. Jeg hadde det slik i et par år og holdt på å bli gal!! Har forsøkt både akupunktur og homeopat. Hos homeopaten fikk jeg medisin som klarnet nesa på bare noen timer - helt fantastisk, bare så synd virkningen bare varte noen dager....

Men ville absolutt anbefalt en besøk hos en homeopat når du plages så ille som du gjør.

Med akupunktur fikk jeg løst opp i den bihula (over ene øyet) som var absolutt verst, med to nåler i panna. Men det klarnet ikke nesa like godt som homeopatmedisinen.

Vil anbefale at du uansett ikke faller for fristelsen å bruke nesespray som ikke er saltvann, utover det som er anbefalt (jeg ville ikke brukt det i det hele tatt faktisk) for du blir lett avhengig ettersom det i en overgangsperiode når du slutter vil bli verre igjen - og da er det veldig vanskelig å la være å ta fra sprayen igjen....

Lykke til videre! :-)

Skrevet

Prøvde å slutte med nesespray da jeg fant ut at jeg var gravid i uke 4... (flaut, men har vært avhengig i flere år). Klarte å kutte ut noen uker i slengen innimellom, men stort sett har jeg brukt nesespray daglig etter at fastlegen min sa at det ikke finnes forskning innenfor nesespraybruk hos gravide og at man derfor anbefaler at man ikke skal bruke det. Det han sa var at nesespray virker ved å få slimhinner og blodkar i nesen til å trekke seg sammen og på den måten blir det mer åpent og at det de eventuelt frykter er at andre blodkar også skal kunne trekke seg sammen så babyen ikke får nok næring og blodtilførsel. Etter (så og si) daglig bruk av nesespray gjennom hele svangerskapet 34+5 er nå babyen min 5% over snittet i vekst, så jeg kommer til å fortsette med nesespray siden det øker komforten min i hverdagen noe veldig. Skulle nesespray gi veer, så er de veene veldig velkomne fra og med om ca en uke tenker jeg;)

Skrevet

Jeg bruker også nesespray hver dag, ikke noe annet hjelper. Alt som har med saltvann å gjøre hjelper ikke selv om det var det fastlegen anbefalte. Jeg skal på ul neste uke så er spent på hvor stor babyen er, håper ikke hun har tatt noe skade a nesespray bruken min. Ul i uke 24 viste at hun lå 8% + så jeg tror vel egentlig ikke at det er så ille :) Men man blir jo alltid litt bekymret. Det er viktig med en god natt søvn og jeg sliter med å sove fra før så det å kunne puste ordentlig er et "must" da :) God bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...