Gå til innhold

Noen sprøsmål fra en nybakt førstegangsmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en skjønn liten gutt i slutten på November. Han veide i overkant av 4 kg da han ble født.

Han er nå to og halv mnd, og veier i underkant av 8 kg.

Han har fått flaske fra fødselen av ulike grunner.

Han er da en liten bolle, og vi fikk beskjed fra legen på 6-ukerskontrollen at vi burde gi han mindre mat.....

Vi synes det er fryktelig vanskelig å minke mengden, da han trives, og er rolig og fornøyd.

Han sover fra 20.00 til 06.00 i et strekk uten å spise og uten å våkne.

Dette har han gjort fra han var 1 mnd.

Jeg er ganske redd for at han bare vil ese ut, og bli diger liksom....

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo det som er så fint med babyer, at de alle er forskjellige;)

Både jeg og sambo min var veldig overvektige som baby, men så fort når vi begynte å gå på beina raste kgene av;)

seff kan det være litt mye ettersom hvor liten han er, men helsestasjonen min sier at det er veldig viktig at de regulerer det av seg selv frem til de begynner med fast føde;)

men du kan prøve å gi litt kokt vann; mange fraråder det men kokt vann er akkuratt det man bruker i mme. det er ikke farlig med litt innimellom, for ofte er de bare tørste;)

min derimot er veldig tynn og lang, og når jeg ser på de som er større syns jeg det er så nydelig<3 de har det virkelig bra!;)

Skrevet

Hvor mye og ofte spiser han om dagen da? tror ikke jeg hadde stressa så mye med det. Jeg ammer, men gir mat når han trenger det...

Skrevet

Takk for svar dere, setter pris på det!

Han spiser mellom 200 og 240 ml til hvert måltid. Han får klokka 0630,

10.00, 13,30, 17.00, og 20.00, sånn ca da....

Ja, jeg har vurdert å gi han kokt vann, men er samtidig da redd for at han ikke skal bli mett, og derav bli våken på natta og ha mat da istedet.

Skrevet

Jeg mener du skal la barnet spise det barnet vil ha. Det er godt å ha litt ekstra hvis han skulle bli syk med influensa eller lignende. Det kommer alltids en periode hvor han ikke vil ha så mye mat igjen. Ser du vet 1årsalderen at han fremdeles "eser" ut, så kan du jo redusere da, men jeg synes det er for tidlig i en alder av 2,5mnd.

Skrevet

Litt trist at man skal stresse deg med dette når han er sunn, frisk og sover godt. Håper du fortsetter i samme gode sporet, du er heldig som har en som legger godt på seg! Lykke til!

Skrevet

Dette sa de til meg også. Men de brukte ordet "slanke". Ble helt målløs og sjokka. Pluss forbanna. Jeg bare ignorerte hele greia og fortsatte med det jeg gjorde. Jeg måtte da få lov å gi babyen mat når hun var sulten!

Jeg hadde flaskebarn og passet på å ikke komme over 1 liter mme i døgnet.

Jenta mi var 3910 gram da hun ble født og hadde behov for mer mat enn de mindre barna. Med engang hun begynte å krabbe ble hun tynnere men når hun begynte å gå strekte hun seg skikkelig. Nå er hun en tynn og lang 2-åring. Er også glad for at hun var god og rund da hun var liten og hadde litt å gå på.

Du kan jo prøve med litt kokt vann mellom måltider for babyer blir tørste de også. Kanskje babyen roer seg litt med melka. :)

Skrevet

Stol på magefølelsen din! Og hvis den sier at dette er mengden mat babyen din trenger, så gi han det. Alternativt, innhent flere meninger. Helsesøster, en annen lege! Jeg tror han kommer til å gå det av seg, jeg. Når han blir større!

Og husk at du er eksperten på din egen baby, stol på magefølelsen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...