Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Dette er ingen vekttråd, men nå er jeg oppgitt over meg selv. Eier ingen begrensninger når jeg er gravid, men i dag begynner jeg på Grete Roede kurs! Håper å stoppe denne vektoppgangen!!! Skulle ønske jeg var en av de som føler at det ikke er "plass" i magen når man er gravid.... :-(
gulda Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Ha ha! Godt sagt! Kjenner heller at magen begrenser matinntaket -kunne ønske det var plass til mindre, ja.. Dette er superhyklerisk av meg å si, fordi jeg hater å se kiloene på vekta selv, men det er så utrolig individuelt hva man legger på seg! Kan bli helt deppa over de som sier at "jeg er 30 uker på vei og har lagt på meg 3 kg". Hjelp meg!!!! Men erfaringen sist var at amming gjorde susen etterpå! Så håper det blir slik denne gangen også. Gi gjerne respons på hvordan kurset var. Eget for gravide, sant? Dyrt? Og hvor lenge varer det? Hadde mer å gå på før svangerskapet denne gangen enn sist også, så sikkert derfor jeg hater vekta ekstra mye.. ( Lykke til på kurset!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2011 Ja, det er jo veldig individuelt hvor mye man går ned når man ammer. Jeg vet at jeg går ned en del og trenger ekstra engergi under ammingen, så derfor har det gått greit å gå ned tidliger også. Kurset kostet rundt 2000 kr, og går over 8 uker. Det er eget kurs for gravide, men følger omtrent samme opplegg som et vanlig Grete Roede kurs (jeg går på internettkurs). Forskjellen er at man skal regne ut hvor mange kcal man bruker på en dag og spise dette. Poenget er altså ikke å gå ned i vekt, men forhindre unødvendig vektoppgang! Samtidig skal man spise mer av sunn mat og lite søtt og fett (som er min svakhet). tror derfor det er bra for babyen også! :-) Hvis du er interessert, kan man registrere seg gratis på vektklubben.no og skrive opp der hva man spiser og hvor mye man trener hver dag. Lykke til til deg også!
håperpåvinterbarn Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Jeg måtte bare kommentere her, for jeg får fullstendig prestasjonsangst av alle disse vekttrådene. Slik som "jeg er 20 uker og har gått opp 100 gram" .....dette er min første graviditet, og jeg merker at dette går inn på meg, selv om jeg vet at det er helt idiotisk (jeg er da selvsagt ikke en av de som kun har gått opp 100 gram ). Har enormt søtbehov, og ikke det berømte "null plass i magen" syndromet. Grete Roede høres jo ut som et kjempefint kurs da, om man har fokus på å innta riktig mat i riktig mengde. Lykke til med det! Jeg syns foreløpig at vekta ikke gjennspeiler slik jeg ser ut i speilet (jeg syns jo faktisk ikke at det ser ut som at jeg har lagt på meg så "mye", syns jeg ser bra ut enda), men jeg ser jo at jeg går raskt opp i vekt, spesielt de siste ukene. Jeg får begrense inntaket.....
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2011 Det er veldig ofte de som har lagt på seg minst som svarer på de typiske "vekttrådene", så ikke tenk så mye på det. Man føler jo ikke alltid for å skryte av hvor mye man har gått opp! Håper dette skal gå bra, og at jeg greier å motivere meg selv om vekten nødvendigvis skal opp! :-)
AlmaN Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Ville bare si at det ofte kommer på forholdsvis mye vekt i første halvdel av svangerskapet. Er ikke sikkert vektoppgangen blir like stor etterhvert. Det er i alle fall min erfaring, og jeg har ikke vært spesielt flink på noen måte.
Kaisa75 Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Jeg kjenner igjen følelsen. Selv om jeg ikke har kommet så langt, og ikke har lagt på meg så mye hittil (er jo bare 14 uker), så var jeg tyngre i utgangspunktet enn det jeg hadde ønsket meg denne gangen.. Har liksom ikke rom til å legge på meg så mye denne gangen ( i de to første graviditetene la jeg på meg 10 og 13 kg, mao helt gjennomsnittlig. Jeg kan ikke gjøre det samme denne gangen, føler jeg.. for da blir jeg for tung..) Trøsten min er at i 3. trimester ved de to første barna mine la jeg på meg relativt lite, for da blir følelsen av å ikke ha plass til mat virkelig reell (jeg kjente den ikke før da), dessuten så raste kiloene av meg etter at jeg begynte å amme (+ gikk mye tur med babyen). Det blir nok ikke så ille skal du se! :-)
Jordbæret <3 Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Jeg er 16+3 eller noe sånt og har lagt på meg 8 kg. Det er omtrent det jeg la på meg i hele forrige svangerskap. Men det skyldes at jeg var sinnsykt dårlig fra 6 uker og helt fram til fødselen. Jeg vil heller være i god form og legge på meg litt ekstra. Men nå synes jeg dette gikk litt vel fort. Jeg spiser vanligvis lavkarbokost, ikke for å slanke meg, men for å holde helsa mi ved like (jeg synes det gir meg store fordeler når jeg trener). Nok om det. Da kvalmen sto på som verst i to mnd var det eneste jeg fikk ned brødmat, brødmat, brødmat og frukt. Altså bare karbohydrater. Dette medførte igjen til et vanvittig søtsug, som når jeg hadde en god dag innimellom medførte sjokoladesjokking. Ikke rart jeg la så på meg. Men nå er jeg ikke kvalm lenger og jeg er tilbake på lavkarbokosten min. Det er deilig. Borte er søtsuget, jeg har ingen problemer med forstoppelse og vektoppgangen har stoppet. Det beste av alt er at jeg ikke må telle kalorier og tenke på hvor mye jeg spiser. Jeg spiser masse fett, proteinger og grønnsaker. Pluss litt frukt innimellom. Det holder sultfølelsen og eventuelle sug helt stabilt, og jeg blir mer stabil i humøret fordi jeg slipper de evindelige blodsukkersvingingene som jeg får av masse karbohydrater. Og jeg får i meg masse mer næringsrik mat enn ellers.
lille knerten Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 Åh, så deilig å se at andre også klarer å kose seg under graviditeten og ikke få panikk for hvert gram man legger på seg. De andre innleggene har for meg følt som skryteinnlegg rett og slett. 20 uke på vei og lag på seg 2 kg og synes det er mye liksom. Jeg la på meg 2 kg bare urin min så graviditetstesten! Er nå 26 uker på vei og har lagt på meg i røkk og napp, men ligger nå på 10-11 kg. I det siste har vekten stagnert på dette, men det kommer nok flere kg før jeg er ferdig. Og jeg er ikke redd dem heller. Disse går av når jeg ammer og går barselturer. Så lenge jeg får i meg næringsrik mat så koser jeg meg når jeg er sulten. Akkurat nå holdt ikke middagen til meg i dag, så jeg har nettopp varmet meg 4 kanelsnurrer, som jeg skal kose meg med mens jeg ligger på sofaen og ser tullete slankejenter i Top Model:) Det er deilig å være gravid:)
NostraStoria Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 Nå må dere slutte å stresse sånn med vekta når dere er gravide! Så lenge dere spiser normalt og ikke fråtser med all slags drit så er det ikke noe å stresse med. Det er ikke om å gjøre å legge på seg minst mulig og det er ikke avgjørende for svangerskapet om du legger på deg 14 kg eller 20. Slapp av, det går av igjen. De som ammer kan oppleve en mer drastisk endring/vekttap, her gikk det av seg selv sagte men sikkert og var fin og slank etter et halvt års tid. Hvor mye eller hvor lite en legger på seg er veldig individuelt også, så bare tull å sammenligne med andre.
Moonfreckle Skrevet 7. februar 2011 #11 Skrevet 7. februar 2011 Jeg var livredd for vekta denne gangen, siden jeg har 20 kilo overvekt fra siste svangerskap, som aldri ble borte... Gikk opp 20 kilo hver gang (3 svangerskap) Denne gangen ser det ut til å bli litt mindre, jeg har ikek de samme spiseorgiene som jeg husker fra tidligere...hehehe...selv om enkelte lyster sniker innom av og til. Jeg er i uke 23 nå og har gått opp 4,5 kilo. Men jeg sjekket i svangerskapspapirene fra første gangen og der gikk jeg opp de aller fleste kiloene på slutten...altså ETTER uke 25, så jeg er fortsatt på litt vakt.
NostraStoria Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Når du har en del fra forrige svangerskap så skjønner jeg du er litt var, legen sa til meg etter det første svangerskapet at det var veldig viktig å gå ned til utgangspunkt vekta jeg hadde, for det blir tøft skal en ha 10 kg i + for hver unge en får.
Moonfreckle Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Sant dette. Jeg gikk ned igjen med de to første, men sistemann fikk jeg aldri ammet med (han døde veldig tidlig pga hjertefeil), så jeg mistet liksom DEN prosessen. Håper at jeg skal få av litt av de 'gamle' kiloene i kommende amme-sesong!
NostraStoria Skrevet 8. februar 2011 #14 Skrevet 8. februar 2011 Vel, jeg ammet heller ikke så tok litt lenger tid å gå ned, men det går faktisk av seg selv, bare det tar litt lenger tid. Jeg begynte ikke å tenke på det før jeg merket at jeg var en størrelse mindre og måtte kjøpe litt nye klær
Portishe Skrevet 8. februar 2011 #15 Skrevet 8. februar 2011 Det ble jammen meg noen kanellsnurrer på meg også til Top Model, og det smakte helt fortreffelig! Nei, jeg prøver å spise sunt men unner meg å skeie ut litt også Er i uke 20 og kun godt opp 2 kg, er ikke så nøye på hva totalvekten min blir i slutten av svangerskapet, men håper på i kunne klare å gå jevnt opp i vekt, og ikke 10 kilo på 14 dager.
Nicolove Skrevet 8. februar 2011 #16 Skrevet 8. februar 2011 Mye fokus på vekt ja, og jeg må innrømme det at jeg har gått fra å veie meg en gang 1 mnd til hver eneste morgen! Er livredd for å bli "feit"... skammer meg litt egentlig.. Men har vært i veldig god form tidligere, og aldri vært overvektig... I fjor sommer gikk jeg faktisk på 45 fjellturer, så jeg hadd ett bra utgangspunkt før jeg ble gravid.. Er nå i uke 22, og har gått fra 58,5 kg ( med en del muskler), og veier nå rett over 60kg (meen myye mindre muskler), så merkes at jeg er slappere i fisken! Håper jeg ikke blir en av de som går opp 20 kg, men det skal vel godt gjøres når jeg er nesten 5 mnd på vei nå og kun har gått opp 1,5 kg Meeen, sjokoladesuget har kommet for fullt, spist 2 kvikk luncher bare i dag! Huff Men er ikke så lett når jeg har en litt "ufølsom" samboer som gir meg dårlig samvittighet for hver en sjokoladebit jeg spiser.. tror nesten han er mer redd for at jeg skal få en "stygg" kropp etter fødsel enn meg, å det påvirkes jeg jo av... Huff
håperpåvinterbarn Skrevet 8. februar 2011 #17 Skrevet 8. februar 2011 dette utvikler seg i retning av en hvor "mye" jeg har lagt på meg tråd igjen.......................... (ala 20 uker og opp 500 gram, eller gud forby 2 kilo!)....................må bare få gjennta det, det gir en smule prestasjonsangst! og ja, jeg veit at alle må få lov til å syte over vektoppgang (uansett hvor latterlig liten den er), men jeg kan likevel ikke dy meg for å si at det irriterer meg grenseløst (siden jeg absolutt ikke er en av dem nei). kan vi slappe av og ikke fokusere så mye på de forbaskede kiloene?????
NostraStoria Skrevet 8. februar 2011 #18 Skrevet 8. februar 2011 Signerer den sommerfugl! Folk må slutte å sutre over vektoppgang syns nå jeg, en SKAL gå opp i vekt når en er gravid! Slapp av, det går vekk igjen. Det må være ytterst få som har drømmekroppen rett etter å ha født? Syns det er de som er veldig slanke fra før av som skriker høyest. Kroppen forandrer seg, nyt svangerskapet! Hva du gjør med det etter fødsel er opp til deg!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #19 Skrevet 8. februar 2011 Nå som jeg går på Grete Roede kurs, spiser jeg til jeg blir mett, bare jeg kutter ut alt det unødvendige og spiser mer frukt og grønt og drikker mye vann! Det er jo bra for babyen også! Lavkarbo har jeg ikke noe særlig til overs for, ikke de ekstreme variantene i hvert fall. Håper jeg får stoppet det verste, så har jeg tenkt å kose meg litt innimellom også! (Og dere som har gått opp 1 kg i uke 25; vær så snill hold det for dere selv...)
gulda Skrevet 8. februar 2011 #20 Skrevet 8. februar 2011 Jeg klarer iallefall ikke å bare spise sundt! Fråtser ikke, men blir kvalm av så mye rart, så blir litt det som frister i øyeblikket. Sist svangerskap gikk jeg opp ca 7kg, og spiste da masse melkesjokolade fordi det døyvet kvalmen! Så ikke automatikk i at de som er "store gravide" har vært slappe med kostholdet, og at de som har lav vektoppgang har vært "flinke". Jeg veier meg bare før kontroll -vil ikke vite hvor mye jeg har gått opp! Liker det ikke, men samtidig så må man jo regne med det når man er gravid. Blir flere kilo enn sist -det er sikkert! Høres ut som godt fokus på det kurset )
kikki_831 Skrevet 9. februar 2011 #21 Skrevet 9. februar 2011 Hva nå om dette blir en vekt tråd??? Jeg er en av dem som legger på meg helt normalt ca 17-19 kilo (de 2 gangene jeg vært gravid) allt er normalt da:) Har litt extra fra før av men det bekymrer meg minst! Men synes det er artig å lese hva andre gått opp (eller gått ned) bare for att det er noe med graviditet å gjøre, det er noe som berører meg som jeg kan relatere till!! de skjer noe vær dag med kroppen,det eser ut både her og der!!!! så dere som maser en masse om att det er slitsomt og pressandes å se disse vekt trådene, herregud :se bort da vel,ikke gå inn hit å si att det er så slitsomt å bla bla bla noen synes som meg att det er artig og noen synes ikke!! men dere som ikke synes noe om det ikke gidd å les eller svar da!!! det er som det skall være ingen er like!!!
playground princess Skrevet 9. februar 2011 #22 Skrevet 9. februar 2011 Hehe, støtter deg i den Merethe ♂ ♀ + ♂ i magen! (Og dere som har gått opp 1 kg i uke 25; vær så snill hold det for dere selv...)
18.juli/29juli Skrevet 9. februar 2011 #23 Skrevet 9. februar 2011 er 2.gs nå. Sist gikk jeg opp 18 kg på de første mnd og samlet 25 kg. Har drevet med toppidrett, og trente mye, samt spiste sundt. Men man legger nok på seg det man trenger. 2-3 mnd etter fødselen veide jeg mindre enn utgangspunktet som jeg startet på. Nå trener jeg likens som sist og spiser vel ikke så sundt som sist ( liker søtt nå, som jeg i utg. ikke er så gla i. Liker potetgull best;) Jeg har gått opp 2-3 kg i uke 16+2. Tenker ikke over vekta. Synes jo det er godt å ikke ha lagt så mye på seg, for kroppen er lettere og det er enklere å være i aktivitet:) Lykke til videre damer, enten et kg for lite eller mye:)
håperpåvinterbarn Skrevet 10. februar 2011 #24 Skrevet 10. februar 2011 hvis du leser første setning til HI i tråden, så står det: Dette er ingen vekttråd. Hvis du syns at vekttråder er kjempeartig å lese, så stopper ikke jeg deg. Jeg bare uttrykte småirritasjon over at dette plutselig ble til en vekttråd, noe jeg oppfatter at det altså IKKE var meningen at det skulle bli. Det er jo tusenvis av vekttråder, så ikke vanskelig å finne en å notere ned antall gram man har gått opp eller ned...lykke til med det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå