Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 våres tvillingjenter er født i uke 24+5 med en vekt på 715g og 764g, Di har spist godt hele tiden! nå er di 5 måneder gammle.På forige kontroll for 1 måned siden, var di 53,5cm og 5050g og 54,cm og 5515g og det er jo en helt sprø vektoppgang. Men nå virker det som di ikke er helt førnøyd med mme lenger, di spiser fortsatt bra men virker som di blir sultne med en gang! men jeg tør ikke gi di mer en det di får nå (spiser 160ml til hvert måtid)Di er jo bare litt over 1 måned korrigert så det er alt for tilig med grøt!har jeg fått beskjed om, Er det noen der ute som har opplevd noe sånt?vet om premature barn som er født bare 1 måned for tilig men likevel har store problemer med og legge på seg! på Helsestasjonen sier di bare at det er helt utrolig at di som er født så tilig og har vært så syke er så friske og store nå.Så spurte di meg om hvor mye jeg har gitt di egentlig siden di har blitt så store! Allerede før vi dro fra sykehuset spiste di 90ml så har ikke overdrevet økninga heller( og skal ikke klage på det men vet ikke hva jeg skal gjøre for ingen jeg har pratet med har hørt noe sånt før!så blir glad for alle tips og erfaringer : )
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Jeg må si at jeg synes du er veldig heldig! Så flott da! :-) Deilig at det går så bra når de var så tidlig ute! Jeg har hatt det motsatt med mine jenter, min minste var også 715 gram, hun var ikke 5 kg før de var ett år. Jeg har ingen erfaring med akkurat dette. Dere får vel oppfølging hos Habilitering? Jeg ville forhørt meg med barnelege der evnt. Det er veldig tidlig å starte med grøt, kanskje øke litt mme? ( Ikke bli sur, men jeg må bare kommentere fordi du skriver ordet over 10 ganger i innlegget ditt..det skrives de, ikke di ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 ja vi har vært veldig heldige med jentene tok såpass lang tid før din var 5 kilo ser nå at vi er veldig heldige Tenkte kanskje de la på seg så mye fordi de hadde mye og ta igjen! Men oppfølging har det dårlig med fra alle steder egentlig vi har ikke fått det vi har blitt lovet! på Helsestasjonen har vi fått oppfølging men de vet ikke så mye om premature barn.Jeg får ta kontakt igjen. Ja jeg vet at jeg har mange skrive feil hehe utrolig dårlig uvane som som lærerne på vgs irriterte seg mye over! jeg er desverre en del av sms generasjonen som ikke skriver hele ord eller punktum.Og bare skriver ord som det sies ikke sånn det faktisk skrives.Utrolig teit men sånn har det altså blitt! men er såpass ung ennå at jeg har god tid til og få rettet det opp : )
Pellerina Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 mIN BABY VAR BARE 7 UKER FOR TIDLIG FØDT, SÅ KAN HENDE DET GJELDER FORSKJELLIGE REGLER FOR introduksjon av fast føde for dine og mitt barn. Likevel; til oss sa de at man kunne starte med grøt når banet virket klart og hadde nådd 4-6 mnd ukorrigert alder. Dette fordi tarmene har fått melk like lenge som hos barn født til termin, og dermed var modne. Vår startet derfor med grøt når han var 5 mnd ukorrigert. Men du kan jo høre med sykehuset for sikkerhets skyld?
Thea <3 Lotte Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Hei Min datter er født 24+2(450gr, 390gr på det minste), og vi har hatt det akkurat motsatt! Hun hadde samme vekt ved 1års alder(ukorrigert), og hun er fortsatt liten. Idag er hun snart 3år, og veier 10,3kg, og er 85cm lang. ellers er hun frisk og rask. Kanskje det har noe med at de var over 500gr ved fødsel? det var en barnelage som sa det til oss, at tulla vår nok kom til å være liten en god stund(og det stemmer jo fortsatt), da hun var langt under 500gr, og i studier viste det at de gjerne var mindre lenger. Men at det jevnet seg ut etterhvert. Vi fikk høre på NFI at siden magen har fått mat siden fødselen, KAN man starte med fastere føde ved 5-6mnd alder. Og det måtte vi, for hun spiste aldri over 50ml MME, og det ble lite etterhvert.. hun fikk først velling, og så grøt. Og hun elsket det, så etter det var vi igang med mosa grønnsaker og frukt, og så middag senere. Jeg vet mange kvier seg for å begynne med fast føde, da mange premature utvikler spisevegring etterhvert. Men det har ikke tulla vår utviklet, og spiser normalt. masse lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 takk for svar jeg tror jeg bare ringer til NFI og hører så jeg ikke gjør noen feil!
EinFrosk Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Ja, bare ring (det har du sikkert gjort). Min datter kom senere enn dine, 32+0 for å være nøyaktig. Hun var 3.5 kg til termin og la nydelig på seg på tross av mye sprutgulping (heldige oss). Jeg mener hun var 2mnd korrigert da vi fikk beskjed via barneklinikken om å gi henne velling for å holde henne under 1 l mme. Fordi tarmene har vært virksomme siden før termin er de visst tiligere klare for det. Vår datter hadde nok litt fastere avføring enn gjennomsnittsbabyen, men ellers taklet hun dette finfint:-)
mammatetogansketette:)) Skrevet 24. februar 2011 #8 Skrevet 24. februar 2011 Startet med grøt da hun var 4 mnd vi, vektkurven hennes er også helt hinsides- selv om hun egentlig ikke spiste SÅ mye- lå vel på rundt literen i døgnet da vi startet med grøt, broren spiste omtrent det samme (ikke premature) men hans vektkurve var mere "normal"... bare 7 uker premature her.
stearin Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Har dessverre ingen råd å gi, synes bare du skal høre med noen som virkelig kan dette:) Men det har du sikkert allerede gjort. Du er heldig som har dette problemet, min datter er akkurat motsatt. Hun spiser så lite at jeg ofte lengter tilbake til sykehustiden da man kunne mate henne gjennom sonde og være 100% sikker på at hun får i seg nok mat.
giggsi Skrevet 23. april 2011 #10 Skrevet 23. april 2011 Jenta mi var 630 gr født i uke 27. hun la og godt på seg. Du kan vel kanskje gi litt velling på kvelden,kanskje det metter litt. Jenta mi er nå 3,5 år og veier 13 kg og er 91 cm.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har lest at en del premature spiser veldig mye. og legger på seg deretter =) Så har du de som sliter med maten.. Jenten vår er som dine, spiser og legger på seg veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå