Kronesis Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 På denne og de andre sidene på BarniMagen leser jeg stadig disse spørsmålene: -"nå vurderer jeg å sykemelde meg" eller "syns dere jeg burde sykemelde meg"? Jeg syns dette er litt underlig for min holdning til å være sykemeldt er at da er det legen som vurderer at det ikke er medisinsk forsvarlig at jeg er på jobb. Det er jo ikke jeg som bestemmer det? Dette er ikke et innlegg der jeg mener at man ikke skal bli sykemeldt hvis man er for dårlig i svangerskapet til å jobbe, men syns det høres så lettvint ut når man sier at man skal sykemelde SEG.. Er det bare meg som er litt rar som reagerer på det?
TrustNoOne (but Me) Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Nei, dette har jeg også lurt på. Såvidt jeg vet kan man ikke bestemme selv å bli sykemeldt, den vurderingen skal vel kun en lege gjøre?
aprilprinsesse2011 Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Man kan jo be legen om å få en sykmelding, om man ikkke føler man klarer jobb. Så får heller legen vurdere om h*n vil gi en sykmelding, og om den skal være 100% eller delvis. Det kommer jo helt an på hva "problemet" er Har hørt snakk om (vet ikke om d er tilfelle), at man nå må spørre om sykmelding. Legen gir d ikke automatisk ut. Kan jo være eg misforsto helt, eller ikke fikk med meg alt i d som ble sagt i det tilfellet da...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Noen ganger vet jeg at jeg kommer til å bli sykmeldt hvis jeg bare går til legen og sier hvordan jeg har det. Da kan det kanskje sies sånn at jeg "sykmelder meg" bare ved å dra til legen... Sånn som nå har jeg slitt med kraftige, hyppige vonde kynnere, og visste at jeg kom til å bli sykmeldt om jeg dro til legen. Utsatte det så lenge jeg kunne. Men ellers er jeg helt enig med deg. Det er jo absolutt opp til legen, selv om man kanskje kan legge føringer for graden av sykmelding ved å fortelle hvordan man opplever hverdagen.
Gjest Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Her også er det slik, forteller man legen hvordan man har det, så sykemelder han deg gjerne. Nå har han villet sykemelde meg siden uke 16, da han vet godt hvor krevende jobben min er, og at det egentlig er veldig lite man kan gjøre som gravid, samt han kjenner meg såpass at han vet jeg går til jeg bokstavelig talt stuper. Så nå i forrige uke fikk han ønsket sitt oppfyllt om at jeg hvertfall skulle være sykemeldt til jeg hadde vært hos jordmor og på ultralyd så vi fant ut hvor langt jeg virkelig er på vei. Foreløpig er det et ste mellom 18 og 22 uker, så det er jo en temmelig forskjell.
gulda Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Skjønner hva du mener -er jo legen som sykemelder. Men er vel bare en talemåte.
snuppene 09 og 11 Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 selv om det er legen som sykemelder, så er det jo oss som velger å gå til legen eller ikke.. og ofte er det jo slik at legen hører på hva man har å si, hvilken opplevelse personen selv har av situasjonen, og prøver å finne en løsning ut fra det. så mange vet at om de går til legen og forteller hvordan de virkelig har det, så vil det føre til at legen foreslår sykemelding som den beste løsningen... så da blir valget om man går til legen, og om man viser hele problemet, eller velger å pynte på det = velger sykemelding eller ikke.
trippeltopp Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Min erfaring er at det er litt for enkelt å få sykemelding. Jeg har allerede takket nei til sykemelding dette svangerskapet, da legen spurte om jeg ønsket å sykemelde meg pga. veldig kvalme. Jeg trodde det var slik at man skulle forsøke all mulig tilrettelegging før man gikk til det skrittet å få sykemelding.. Forstå meg rett; jeg har full forståelse for dere som må sykemeldes pga. ulike plager... men jeg jobber selv med mennesker som sykemelder seg over en lav sko, og dét er for lettvindt mener jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå