Gå til innhold

Vi har kun små barn, de er i seng klokka sju. Så er det særkullsbarna, når legger større barn seg?

Anbefalte innlegg

Jeg har opp igjennom årene kunne tenke meg litt kveld uten barn, og har i alle år følt at hans barn får være oppe alt for seint.

Nå er yngste særkullsen hans fjorten, og det dreier seg bare om ferie og helge samvær, så da blir det ikke praktisert noe legge tid.

Jeg mener nå at en fjortenåring bør ha leggetid, men jeg er sikkert helt uten peiling, jeg vokste opp med strenge foreldre selv, og sammenligner nok med meg selv, uten at det trenger å være representativt.

Så spørsmålet mitt er nå sånn i ettertid, når legger større unger seg? Hva er vanlig. Fra de er 6 år og oppover.

Fortsetter under...

Gjest Balle Klorin

Du skriver at "vi" har kun må barn". Det har dere jo strengt tatt ikke når han har større barn.

Sålenge far ikke lar dem være oppe hele natta syns jeg du skal la han styre dette.

Ikke Hi her

Men jo DE har bare små barn. Han har større barn.

Må være mulig å formulere seg normalt her uten at man skal bli arrestert av "ta alle stemødre" gjengen.

Strengt tatt en ganske tåpelig kommentar.

Er ikke snakk om at jeg skal legge meg oppi dette nå, det er sånn et i ettertid innlegg. Bare lurer på hva som er normalen i de ulike aldersgruppene og litt om hvordan fremtiden kommer til å bli med våre.

Hva som er normalen liksom. Synes det er godt når ungene er lagt om kveden jeg.

hi

Annonse

Yngste er 14 sier du, så den/de andre kan jo være 17.

Jeg hadde ikke leggetid på denne alderen. Jeg hadde innetid, men så lenge jeg la meg før midt på natten var det ingen som sa jeg måte forsvinne ut av stua eller noe.

I tillegg er dette snakk om helger og ferier, så hvordan du kan putte inn setningen "Jeg har opp igjennom årene kunne tenke meg litt kveld uten barn,....." finner jeg merkelig. Dere har da virkelig tid til voksentid på kveldene innimellom. Hva når fellesbarna vokser til?

Jeg er vant med at en koser seg som familie i helger!

Ja, jeg får nesten inntrykk av at det er snakk om hver helg her, men de er vel der bare annenhver helg? Da har dere 12 av 14 kvelder uten store barn.

Ikke har jeg blandet meg særlig i leggetidene til ungene hans oppigjennom tidene, og jeg har ikke tenkt å begynne med det nå når de er voksne og nesten voksne.

Yngste hans var seks år da vi kom sammen, vår eldste nærmer seg seks år og skolealder med stormskritt. Han har hatt ulike samværsordninger med ungene sine opp igjennom tidene, og vi har bodd på både liten og stor plass.

Ligger bare her og filosoferer litt over leggetider, barn, hvordan det var, hvordan det kommer til å bli når de mindre blir større. Kan ikke se hvor jeg har skrevet noe som skal gi inntrykk av at det dreier seg om at jeg skal kreve en 17 åring lagt klokka ni, eller deromkring. Det var da fælt hvor piggene skulle være ute. Hans eldste går forøvrigt på skole på en annen kant av landet. Så det er ikke en problemstilling nå.

Bare lurte på hva som var det vanlige og hvordan folk ordner seg. Vi legger oss relativt tidlig har jeg inntrykk av.

Synest forøvrigt at det hørtes lenge ut å ha 12 åringer oppe til klokka 23 på helgene. Men takker for svar. Vi legger oss selv sånn i ti tida, gjerne klokka elleve på helg.

hi

Dere har ikke kun små barn, når der er barn i huset som er 14 år.......

En 14-åring(og litt over og under) bør ha leggetid på senest 22.30. Da er det slutt på data og alt. Sove er det man da skal gjøre. I helger kan dette utvides en time, men ikke utvidelse av utetiden.

Dette trenger de, selv om de selv mener noe annet.....

Annonse

Ville ikke praktisert noen leggetid på 14. åringen, men innetid må dere ha. Og som en sier over her, inn på rommet og være stille tid.

Var 14 for 5 år siden, husker at de fleste ikke hadde leggetid i helger og ferier, men at internett o.l. gjerne ble slått av kl 23 slik at våkenetter ikke var like moro lenger.

13 åringen (snart 14) må legge seg senest 23.30 i helgene her i huset. Vi legger oss ikke så veldig tidlig selv men det kan være greit med en time voksentid i helga også.

Har en som nylig ble 15. Han er stort sett oppe like lenge som oss, og har ingen fast leggetid i helgene. Hvis jeg husjer han i seng, er det fordi jeg vet han har behov for søvnen eller han skal ekstra tidlig opp neste morgen. Vi stenger nettverket når vi legger oss i helgene for at han ikke skal sitte på nett hele natta.

Helst vil gutta i den alderen være oppe hele natta har jeg inntrykk av ;-)

Da han var yngre...hm, han la seg vel kl 9 i ukene da han var 9, så la jeg på et kvarter pr år helt til han var 13. I helgene har han alltid fått være lenger oppe enn i ukedagene.

8-åringen vår er i seng senest 20 på hverdagene og senest 21 i helgene.

Da jeg var tenåring og frem til jeg flyttet, så ble jeg forvist på rommet mitt etter en viss tid av og til. Foreldrene mine krevde ikke at jeg skulle sove, men at jeg skulle være på rommet mitt etter 21-22 sånn at de fikk voksentid. Jeg synes de var superteite, men nå skjønner jeg jo tankegangen deres ;)

Dessuten led jeg ingen nød, på rommet hadde jeg tv, nintendo, bøker og telefon, så jeg satt ikke alene i mørket eller noe annet trist ;)

Min 13 åring er i seng senest 22 på hverdager, gjerne litt tidligere.

I helgene litt lenger om vi ser noe på tv sammen.

Da jeg var 13 hadde jeg ikke leggetid, og da jeg var 17 hadde jeg flyttet hjemmefra og bestemte selv;)

For en dårlig stemning i dette innlegget. Det er et helt fair spørsmål. Hos oss er alle barna i seng til klokka ni, eldste er snart 16. Han sover nok ikke klokka 9, men han sover ikke så mye senere heller. Hos oss begynner dagen klokka 06.30

Blir seinere i helgene og i feriene, men vi lar det ikke gli helt ut heller. Er annerledes i ferier og helger, og om eldste skal noe sammen med andre, da får han lov til det. Selv om det varer til langt på natt.

Det er viktigere med søvn, enn å sitte å se på TV eller facebook til langt på natt.

I helger og ferier legger fjortisene seg ofte etter de voksne...

De er ikke barn, de er ungdom.

Tipper du blir temmelig upopulær om du innfører leggetid klokka ni .-)

Se heller på den tiden etter at de små har lagt seg, som en mulighet til å snakke med de eldste og kome dem nærmere. Det er jo snakk om kun ferier og helger.. Ser ikke problemet egentlig.

MIn bonus la seg ca 1930 da han var 6, og nå tusler han i seng ca 21, han er 11. Og det er passe for han. Det viktigste er at han får nok søvn til å greie skole, trening, lekser, venner osv. Det holder ikke å greie å stå opp klokka 07, det skal holde hele dagen! Nok søvn er uansett viktig for alle, og det er problematisk for mange ungdommer at de ikke greier å holde koken på skolen siden de ikke sover nok. Helg eller ikke. Unntak er så klart mulig når det er klubb, bursdag eller lignende, men hovedregelen er senest 22 i helgene pr i dag.

Gode vaner kaller man dette:)

Men det er nok ikke så kult kanskje, hehe.

Har svart før i innlgget, min 13 åring som må i seng 22 til hverdags og gjerne tidligere.

Han trenger den søvnen Og er uthvilt til skolen. Data har ingenting på rommet å gjøre etter kl 21 uansett. Vet det går unger i klassen hans som spiller halve natten og er uopplagt og sure på dagen.

Helgene skeier vi litt ut, men ikke voldsomt. Er jo ingen hensikt siden det er to dager fri så hverdag igjen...

Dessuten er det godt med litt fri voksentid på kvelden før vi tar kveld:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...