Steinarsgirl - nr 3?? Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Er i uke 20 nå. Har den siste uken begynt å få vondt i de/det beinene i skrittet, vondt i halebenet samt vondt i nederste del av ryggen. Blir værre utover dagen of spesielt om jeg bare ignorer det. Hadde ikke noe slikt i første svangerskap. hadde da bekkenlåsning, men det føltes helt anderledes og gikk bort etter noen timer hos kiropraktor. Noen som vet om dette er bekkenløsning?? Eller kansje bare noe annet....
snuppene 09 og 11 Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 ut fra de andre innleggende jeg har lest her inne som har handlet om bekkenløsning, så høres det ut som det, men jeg har ikke hatt bekkenløsning selv. men som sagt, har vært endel tråder her ang bekkenløsning, og mange har beskrevet det du beskriver. jeg hadde ubehag nederste del av ryggen, samt hofter og halebein for et par uker siden, særliog når jeg hadde gått\stått mye på jobb, men nå er det bedre igjen.. så trenger jo ikke være bekkenløsning heller.. tror det er vanlig å ha noe ubehag. kommer kansje ann på hvor mye du er plaget, og hvor vondt det er. jeg er oxo 2.gangs, og merket ikke noe med første.
Knerten's mamma <3 Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Hei! Jeg har hatt bl siden uke 5, og har til nå lært meg endel. Har også hatt låsninger, men som har blitt rettet opp av naprapat. Det høres ut som om det du sliter med er bekkenløsning, men det er opp til deg selv å ikke gjøre det verre. Kommer med noen råd lenger ned I dag begynte jeg hos en fantastisk dame som er fysioterapeut og akupunktør, og jeg håper virkelig det hjelper. Går også til fysio og naprapat ved behov. Skal også prøve bassengtrening. Jeg fikk forklart i dag at musklene i kroppen overkompenserer for bekkenet, og derfor forverrer det seg utover dagen/kvelden. Vi får rart ganglag fordi vi tror vi får mindre smerter av å gå slik, men dette gjør også alt verre! =) dette gjelder alt annet vi gjør i det daglige også. Her er noen tips: *IKKE sitt med beina i kors. Få de rundt deg til å minne deg på det.. *Samle beina når du skal inn/ut av bil, seng etc *sitt på sitteknutene i rumpa, da sitter du "riktig", ja du blir stiv i musklene, men varier mellom å gå, stå og sitte. *IKKE gjør husarbeid,spes støvsuging. Det er for mye sidesteg, vekt på ett og ett bein. *kle på deg SITTENDE =) dette var en øyeåpner for meg, da det gjør himla vondt å få all vekten på det ene benet. Feks når jeg kler på meg sokkene *HVIL før du må..ja dette er vanskelig!! *Bekkenbelte kan avlaste når du vet du skal gå mye feks på kjøpesenter. *gode sko kan også hjelpe. Spes de med litt hæl, for da får du riktig kroppsholdning. *å trene kan gjøre vondt, men lytt til kroppen, og gjør det du klarer. Viktigst av alt. Dette er ikke farlig!! =) for de aller aller fleste går dette over av seg selv en stund etter fødselen. Mye avhenger av at du er flink til å ta vare på deg selv nå!! =) Lykke til!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Kikker inn fra 3. trimester. Jeg fikk slike vondter som du beskriver på samme tid- uke 20. De første ukene fulgte jeg bare råd om å ikke gjøre ting som provoserer frem smerte. Dvs sluttet med klatring og annen "vanlig" kondisjonstrening, og begynte å svømme isteden. Men så ble smerten i halebeinet/rompeballene såpass at jeg ikke kunne sitte mere enn en time at gangen og det gikk ut over jobben. Gikk da til fysioterapeut. Fikk ikke diagnosen "symptomatisk bekkenløsning" (som gir fri behandling), men "svangerskapsrelaterte bekkenplager". Fikk stabiliserende knipeøvelser + at hun tøyde ut setesmusklene. Jeg ble ikke kvitt "gangsperren" av disse behandlingene, men problemet med halebeinet/ryggen ble så og si borte ganske fort. Anbefaler at du prøver å tøye ut setesmusklene selv-kanskje det hjelper? Mine "bekkenplager" har ikke blitt verre underveis, håper det kan være en trøst.
Steinarsgirl - nr 3?? Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2011 Takk for gode svar til dere alle sammen :-) Jeg skal til jordmor på tirsdag neste uke, får ta det opp med henne da... I mellomtiden får jeg drømme om at det går bort ) HI
NostraStoria Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Kan høres ut som bl ja, men jm er ikke rette personen for dette. Kontakt først legen din, så en manuellterapeut eller fysio (kun fysio krever henvisning fra lege). Jeg har bl for 2. gang - fra uke 6 begge gangene...tro meg, det blir nok ikke bedre nei før du har født.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Hvis du i tillegg til disse symptomene har problemer med å løfte benet så høyt som du pleier (kneløft) vil jeg anta at dette er bekkenløsning. Men det kan en kjapp test hos fysioterapaut/manuellterapaut bekrefte (etter henvisning fra lege (husk å få legen til å skrive bekkenløsning med gangvansker for å få beh dekket). I forrige svangerskap hadde jeg veldig god effekt av kombinasjon fysio og bassengtrening. Men husk at ikke alle fysioterapauter har like mye erfaring med bekkenplager, så sjekk rundt for å finne en som har erfaring. Om du bor i Oslo kan jeg anbefale Bjørg Bogsti på manuellterapiklinikken på Brynseng. Hun har spesialisert seg på bekkenplager. Og jeg gikk fra å ha problemer med å gå til å bare ha litt småvondt etter noen behandlinger. Fortsatte med ukentlig behandlinger nesten frem til fødsel for å holde det i sjakk, pluss at hun viste meg noen øvelser jeg kunne gjøre hjemme ved behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå