maria89 Skrevet 6. februar 2011 #1 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvor skal man begynne? Far er student og under tiden som samboere var det kun jeg som tok meg av vesla vår. Jeg var sammen med barnefar til vesla var rundt 1 år - etter syv mnd i samlivsterapi uten hell eller bedring. Han fikk seg ny partner 5 dager etter vårt brudd ( ) og flyttet inn til henne som har jevnaldrende barn som våres datter etter 14 dager. Han er student og derfor ''passet'' det kun noen ganger at han hadde samvær. Han har henne nå tir ettermiddag-onsdags morgen og annenhver lørdag-søndag. (Avtale vi kom frem til under mekling). Til høsten vil han ta seg et pause år fra studiene og jobbe og her om dagen nevnte han plutselig at han vil ha 50% samvær. Året etter igjen skal han da til England for å studere videre. Vet ikke om det er relevant men føler det er greit å nevne at han har brutt samværskontrakt 19 ganger (kommer for sent hver gang) uten å si i fra - han har ikke stilt opp mer en en gang da vi hadde hatt våkenetter i 14 dager i strekk pga. hennes sykdom og jeg var totalt utkjørt. Han sa først nei til å avlaste men ringte opp etter 5 min å sa ja til å ta henne 2 dager ekstra. Jeg har spurt han om avlastning/ hjelp totalt 3 ganger men han avviser meg gang på gang fordi han går på skole. Selv måtte jeg slutte skolen pga. at jeg ikke klarte å henge med under veslas sykdomsperiode... (Begynner til høsten når vi har kommet sterkere tilbake igjen ). Uansett. vesla er 14 mnd og jeg er ikke villig til å ha 50% samvær. Jeg kan gå med på annenhver helg pluss den ene overnattingen han har - evt. en dag ekstra. Er det noen som vet hvordan han stiller i en evt. rettsak? Vesla er livet mitt og hver gang hun kommer fra han er det et evig stress å få lagt henne etc. Mistenker at de ikke overholder leggetider osv under besøk - men det er en annen historie... Han tror han bare kan knipse og ''ta henne'' når det passer for han uten respekt eller takknemlighet for alle kveldene jeg har vugget og bært, trøstet å grått.... Er jo jenta til mammaen sin... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142878020-bf-vil-ha-mer-samv%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #2 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg tror du kan ta det ganske så med ro når det gjelder 50% samvær. Hvordan er det nå med bidrag? Går ut i fra at han har fått fritak p.g.a. at han har vært student? Også er han nå sammen med ei anna som er enslig mor og som kjenner reglene, med at dersom dersom han har barnet 50% så slipper han bidrag. Vel om dette er saken så kan du nevne for han at selv ved 50% så er det ikke sikkert han kommer unna bidragsreglene, det kommer forsatt an på hva dere begge tjener. Ja i teorien nå så kan en domstol dømme 50% samvær, men jeg kan ikke helt se for meg at det skal kunne skje med et så lite barn for 50% krver et veldig godt samarbeid mellom foreldrene. En ting du i så fall kunne foreslått her var at dere hadde en hybelleilighet hvor datteren deres bodde mens du og han flyttet ut og inn hver sin uke, slik at i det minste hun fikk et fast bosted ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142878020-bf-vil-ha-mer-samv%C3%A6r/#findComment-142880698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevis Skrevet 7. februar 2011 #3 Del Skrevet 7. februar 2011 Du trenger ikke å bekymre deg for 50 % samvær. Fra regjeringen.no: "Tidligere kunne ikke retten idømme delt bosted, men med virkning fra 1. juli 2010 er loven endret slik at domstolene er gitt en snever adgang til å idømme delt bosted mot den ene eller begge foreldres vilje. Det må foreligge særlige grunner for at domstolene skal kunne idømme delt bosted. Er domstolene i tvil om delt bosted vil være til barnets beste, skal de ikke idømme delt bosted. Det vil heller ikke være aktuelt å idømme delt bosted for barn under 7 år, siden barn i denne aldersgruppen antas å være mer sårbare og ha større behov for stabilitet." http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/bosted__samvar/barneloven.html?id=600075 Altså: Så lenge dattera di er under 7 år, så kan ikke retten idømme delt bosted. Da får han evt gå for å få hovedomsorgen, men med deres historie, samt det faktum at han reiser til utlandet om et år, så er vel sjansene for at han får det lik null. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142878020-bf-vil-ha-mer-samv%C3%A6r/#findComment-142881791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
maria89 Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 10. februar 2011 Tusen takk for svar. Anonym; Ja tanken for at de skal spare inn og tenker det er gunstig og sno seg unna bidragsbetaling for et år har slått meg også ;-) Han har ikke betalt et eneste bidrag enda - skulle egentlig begynt i juni. Jeg har valgt å gå via NAV. Som nevnt er han student så aner ikke hvordan det fungerer for han men vil tro han må betalte ettersom han hadde deltidsjobb ved siden av studiene i hele fjor og tjente rundt 150-170 000. Felles hybel/ bosted for vesla er uaktuelt fra hans side ;-) Tiden rundt bruddet hadde vi avtale på at han skulle ha samvær hjemme hos meg i mens jeg dro bort den tiden de skulle være sammen. Gikk vel 2-3 samværsavtaler før han brøyt og tok henne med til et annet sted. Dama hans er sykelig sjalu så hun tåler jo knapt at vi møtes for overlevering av vesla en gang.... Jeg vil tro min sak stiller sterkt også når jeg tenker på at han har vandel som går tilbake i tid med kriminell historikk. Styrker jo ikke akkurat hans sak. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142878020-bf-vil-ha-mer-samv%C3%A6r/#findComment-142892359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå