Gå til innhold

Noen som har opplevd sopp i bleieområde til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan så det i så fall ut, og hvordan behandlet dere det? Lurer sånn på om sønnen min har fått sopp. Et lite hvitt område med små blemmer på siden av rompa. Ser ikke ut som vanlig bleieutslett.

Synes liksom at det er litt tiltak å ta han til lege for dette, men kanskje jeg burde? Ser ikke ut som det plager han, men vil helst bli kvitt det fortere enn svint! Kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Tulla mi hadde sopp...eller iallefall det vi ganske sikkert trodde var sopp. Så ut sånn som du beskriver det, ligna overhodet ikke bleieutslett og var plassert reundt og ved siden av rompa liksom.... Vi brukte canesten soppsalve og det funka for oss!

Skrevet

Sønnen til en venninne av meg hadde sopp og hun var hos legen. Han sa at hun kunne bruke canesten og om det ikke ga seg med det, kom tilbake og få en resept på et annet preparat (som jeg har glemt navnet på...)

På denne gutten var det røde, store flekker, som "skjolder" i huden på en måte.... Veldig sårt og hissig. Endte forresten opp med at hun måtte til legen igjen for canesten tok ikke knekken på all soppen. Hører med til historien her at hun lenge trodde det var vanlig bleieutslett.... Hadde hun begynt med canesten fortere, ville kanskje alt forsvunnet ,)

Skrevet

Jenta mi har hatt sopp i bleieområdet et par ganger, og da er det veldig rødt og gjerne litt prikkete, og kjennetegnes ved at vidunderkremen Inotyol IKKE funker hehe. Smører da med Canesten, og da forsvinner det iløpet av et par dager=)

Skrevet

Begge våre har hatt sopp. Utslettet var dyprødt. Dersom det klør veldig kan du smøre med Dactacort som er en soppkrem med kortison, fåes reseptfritt på apoteket men du må spørre etter den, den er ikke ute i hyllene.

Skrevet

her hadde mini også veldig rødt og hissig utslett, litt væskende på en måte. Trodde først det var vanlig bleieutslett og prøvde alt mulig. men det var sopp og vi fikk en krem beregnet på dette. Vi bor i Spania og jeg ringte en legevenn i danmark og spurte han til råds.

Han sa at det er viktig å fortsette med å smøre flere dager etter at utslettet er borte for å ta knekken på alt. Tror at alt i alt så smurte vi i 10 dager, men allerede etter dag 1 så jeg forbedring.

Fikk også tips fra en norsk sykepleier om krystallfiolett som fås på apoteket og skal pensles på. Dette skulle vistnok være det beste.

Grunnen til at mini fikk sopp var fordi han i begynnelsen bæsjet 5-6 ganger om dagen skikkelig tynn bæsj :/

Skrevet

Du må bare forsøke en ting, før du begynner med sterkere saker, nemlig POTETMEL!!! Vår minste hadde det verste utslett vi hadde sett, og så prøvde vi dette, og hun ble fin!

Ved hvert bleieskift vasker dere godt med klut og rent vann, og så tørker dere det helt tørt etterpå med feks hårføner. Til slutt en god dæsj potetmel på. Tørker det ut og får vekk fukten, som er et problem ved sopp!

Luft og tørking er generelle stikkord.

Lykke til!

Skrevet

Mi jente fikk sopp i munnen da vi lå på sykehuset. Hun var helt hvit på tungen og i ganen. Det var dette som forutsaket sår stump fikk jeg beskjed om på helsestasjonen. Soppen gikk i fra munnen , igjennom hele tarmen og ut, og huden rundt åpningen var så sår og ill rød. Og visse steder begynte den å flasse av! Vi ble begge satt på kur, hun på Mycostatin(mot trøske) og jeg måtte smøre canesten på brystvortene siden hun sannsynlig hadde smittet meg også. Men siden hun ikke ble god i baken anbefalte de Krystallfiolett (den mildeste) som man skulle pensle på..luft tørkes og smøre zink på. Hun var god på 1-2-3!!

Men husk krystallfiolett er ekstremt efektivt MEN lager flekker som ALDRI går vekk..hehe..så bruk håndklær,tøy osv som det ikke er så farlig med. Pluss ikke søl noe på gulvet :P

God bedring til prinsen!

Skrevet

jeg gjorde akkurat som du beskriver her, føning og potetmel, men er det sopp, så er det sopp og potetmel tar ikke knekken på det, da må det sterkere saker til :)

men er det ikke sopp, så sverger jeg til potetmel ved sårhet

Skrevet

Tusen takk for gode svar, dere! Er så flott å få hjelp når man trenger det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...