Gå til innhold

-sf mål langt over normalen.. uke 26.. når er det vekstestimering?

Anbefalte innlegg

Lurer på i hvilken uke det er vanlig med vekstestimering?

gjøres det via ultralyd?

er det fastlege eller jordmor som søker meg inn til vekstestimering?

Hvis det blir en kjempebaby.. forløser de tidligere? Noen med erfaring?

Hilsen ei som misteker enorm baby =)

Fortsetter under...

Jeg skal på tilvekstkotroll fra uke 28. I mitt tilfelle er det på grunn av lav fødselsvekt ved forrige fødsel, så det er kanskje ikke helt sammenlignbart, men tror nok de venter til 3. trimester.

Jeg var på veksestiering i uke 35.

Jordmor henviste meg til sykehuset pga angst for stort barn,da jeg knakk halebeinet med første barnet.

De bomma med 1kilo,så veksestimering tror ikke jeg på ;)

De sa hun ville være 3700g ved termin,men 2dager over termin så var hun 4770g.

Hun var altså 36% over normalen.

De forløser ikke tidligere så lenge barnet har det bra.

Jeg var på vekstestimering i uke 36 i siste svangerskap. Da ble babyene estimert til over 5 kg og jeg skulle slippe å gå over tiden. Babyen kom til termin og var 4 kg. En grei fødsel og estimeringen bommet jo helt.

Etter uke 25 tar de alltid vekstestimering på privat ul. Når det gjelder generelt tror jeg du skal ligge ganske så høyt og ha stigning over lang tid før de vurderer sf målet på offentlige sykehus. Selv lå jeg langt over det skraverte feltet på grafen, men den kvalifiserte ikke nødvendigvis til vekstestimering av den grunn. Husk at sf målet påvirkes av hvor mye fostervann du har også. Noen har bare det som er nødvendig, andre sparer hele Atlanterhavet der inne, I tillegg er grafen over sf-målet utdatert. Helsekortet le utarbeidet på 60tallet eller noe sånt. De jobber visst med å lage en ny graf (hvor gj.snitt sf linjen ligger høyere).

Når det er sagt så ble jeg vekstestimert i uke 40 og det var ganske nøyaktig. Legen sa 4500, og jenta mi var 4530:) Tidlig vekstestimering vil alltid være grovestimering da babyer vokser i rykk og napp. Sen estimering er mer nøyaktig (de vokser ikke så mye på slutten).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...