3SmåGull Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Ift keisersnitt - blir man innlagt dagen før? Når på dagen taes planlagte keisersnitt? Hvor lenge før må man faste? Et litt lengre spørsmål: Hvis en er gravid - og babyen ligger i seteleie og det er meningen at babyen skal taes med keisersnitt pga trangt bekken, -hva om fødsel kommer i gang av seg selv? Kan man da få (haste)keisersnitt selv om en ikke har fastet? Venter veldig spent på svar!!!!!!
SuperMoM <3 Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Har ikke tatt det selv,men kan svare litt kanskje? Mener på at man blir lagt inn dagen før? KS tas som oftest på morgenen. De gangene jeg har vært i narkose,så har jeg fått beskjed om å ikke spise eller drikke noe etter klokka 00.00 Om fødselen starter av seg selv,og man ikke har stort nok bekken til å føde,så blir det haste ks. Må bare spørre jeg.. MÅ man ta ks om tvillingene ligger i sete? Jeg har helst lyst til å slippe
marsve Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Angående det å måtte ta ks om tvillingene ligger i sete, jolene84; jeg vet om ei som fødte begge tvillingene sine i sete uten at det gjorde noe. Hvis man har født et passe stort barn før, eller man tar mål og ser at bekkenet er bredt nok så anbefaler de nok helt sikkert at du føder vaginalt.
SuperMoM <3 Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Marsve: Jeg har født 2store barn fra før av. En gutt på 4520g,52cm og med hodeomkrets på 39cm. Ei jente på 4770g,52cm og med hodeomkrets på 38cm. Fikk beskjed etter at jeg fikk jentungen at jeg lett kunne født et barn som var en kilo tyngre,pga bekkenet mitt. Så jeg håper virkelig at jeg kan slippe keisersnitt jeg da Har også hatt korte fødsler til tross for store barn.
Gjest Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Hos meg så ble d hasteks på lillegull. Og da hadde jeg jo ikke fastet, så som svar til deg HI, dersom fødselen starter av seg selv så er det ikke noen problemer å få hasteKS. Jeg hadde ingen vonde opplevelser med KS; men derimot en vond opplevelse av fødsel FØR KS. Derfor skal jeg muligens få KS denne gangen også.... Ser ikke på KS som en "lettvint" løsning, for man blir litt handikappet etterpå Men d er ikke aktuelt å prøve å føde vanlig igjen:)
Bæibi1+2 Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Jeg har blitt fortalt at dersom tvilling 1 ligger i sete blir det planlagt keisersnitt. Dette gjelder selv om man har født før... håper inderlig på normal fødsel selv men dette er vist det de praktiserer ved sykehuset i Stavanger. jeg tror de har forandret praksis nylig for jeg har hørt om folk som har født tvillinger i sete i Stavanger tidligere. Snakket med jordmor om dette og hun sa at det var fordi faren for å få navlestrengen rundt halsen var mye større med setefødsel og den risikoen ville de ikke ta med tvillinger. Men man får bare høre på fagfolk der man bor men rart hvis det er så forskjellig praksis:-)
Hanne-mor Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Hei. Jeg MÅTTE ta keisersnitt, for tvilling 1 lå i sete. Jeg fikk ikke velge, det var legene som bestemte at det ble KS. For det skaper fare for tvilling 2 om nr 1 ligger i sete. Planlagt KS blir man gjerne innlagt dagen før. Faste etter midnatt. Pleier å ta KS ganske tidlig på dagen, så man slipper å ligge og være sulten så lenge
SuperMoM <3 Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Da håper jeg virkelig at tvilling1 ligger riktig vei for jeg har på ingen som helst måte lyst til å ta keisersnitt! Jeg blir 4barns mamma etter tvillingene kommer og trenger å kunne ta vare på de 2 eldste også. Får høre med jordmor om det neste gang jeg skal til kontroll.
C [ ♥♥ ] Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Åh... Nå er jeg bare 32 uker på vei, men tvilling 1 ligger i sete, er en smule større enn nr 2 og har litt lite fostervann... Håper virkelig at han kan snu seg før fødselen, og krysser fingra for å slippe KS. Er ikke noe jeg ønsker om jeg ikke må... Men i og med at jeg er førstegangsfødende, så får jeg vel neppe føde om nr1 ligger i sete? Vet ikke riktig hvilken praksis sykehuset har her, får høre neste gang jeg skal til kontroll. Hvilket sykehus fødte du på, Hanne-mor?
Bregnia Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Jeg har akkurat hatt keisersnitt (12 dager siden) Var meningen at det skulle bli et planlagt snitt dagen etter,menpga litt puls problemer(de ble født uke 34) ble hastesnitt. Jeg hadde akkurat spist. Men det gikk bra. Ble ikke kvalm eller noe. Je g fikk beskjed i forkant av det planlagte snittet at jeg måtte faste fra 12 om natta. Men kunne sove hjemme. Jeg måtte ha keisersnitt pga jeg ikkevar moden,og de måtte ut pga morkakeproblemer og pulsen plutselig svak på ctg. i fra uke 31 låg tvilling 1 hos meg i sete. Fikk beskjed om at jeg da selv kunne velge om jeg ville ha keisersnitt.(men de tar vel røntgen av bekkenet og) Keisersnittet gikk veldig bra.Jeg fikk heldigvis være våken og samboern være med. Var jo ganske hysterisk,men alle folkene var så proffe og flinke.Så fikk roet oss ned(dette var jo et hastesnitt) >Fra det ble bestemt til barna var ute tok det vel 20 min ca...Var veldig god stemning på opersjonstuen. Barna går det veldig bra med! Men en sjelden gang ved et keisersnitt kan man få en blødning.Dette er veldig sjelden! Jeg fikk det etter 8 dager og måtte opereres på nytt med narkose. Men nå 3 dager etter siste operasjon går det veldig bra. Men husk dette er veldig sjelden skjer!!!! Jeg født på ullevål. De er veldig proffe her! Hadde en veldig god opplevelse fra selve keisersnittet!
andy69 Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Hei. Jeg har selv mange spørsmål ang fødelav tvillinger. Fant dette, som forsovet det samme som dere forteller. http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&article_id=28&lang_id=1
Ster IL Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Begge mine lå lenge i sete, var da meningen å føde vaginalt. Tv 1 snudde seg like før fødsel, men hadde utgjort noen forskjell. Hadde jeg gått tvillinggravid igjen hadde jeg prøvd å få ks. Syns det er altfor mye som kan skje under fødsel, fikk jo oppleve det også. Tenker det er en grunn til at mange europeiske land alltid tar ks ved tvillinger.
♥ gammel [p]røver ♥ venter 2! Skrevet 21. februar 2011 #13 Skrevet 21. februar 2011 Hei 3SmåGull! Jeg har to planlagte ks bak meg og skal ha mitt 3. nå som tvillingene kommer :-)!. Jeg gleder meg masse og kunne aldri tenke meg en annen forløsningsmåte uansett antall barn, men nå snakker jeg jo for meg da :-)! Som "sliter i mål" nevner så er det ikke uten grunn til at mange land praktiserer ks nesten uansett når det gjelder tvillinger... Sykehuset jeg har fått mine barn på har endret praksis fra å bli lagt inn dagen før, men få lov til å sove hjemme om en bor nærme nok, til å bli lagt inn samme dag som ks tas. Uansett så prioriterer de å ta de planlagte ks så tidlig som mulig på morgenen ettersom du må være fastende fra midnatt. De vil ikke ha utsultede gravide heldigvis :-)! Grunnen til at en skal faste er jo ikke fordi en skal ha spinalbedøvelse, men mer pga at om noe skulle "dra seg til" og du plutselig må legges i narkose. Da er det tryggere med en fastende pasient i forhold til oppkast/kvelning/intubering. Mange vanlige vaginale fødsler ender jo med haste- eller katastrofesnitt, og da har jo ikke den gravide fastet. Det går bra allikevel, men det er nok mer behagelig med tom mage. Å kaste opp like etter et keisersnitt når bedøvelsen er på veg ut av kroppen gjør nok rimelig vondt i såret... Ved planlagte ks anbefaler jeg å alltid ha et glass vann og halspastiller like ved sengen - begynner det å klø i halsen timer eller de første dagene etter ks, er det godt å slippe å hoste ;-). Håper du fikk svar på det du lurte på :-).
mamma til twins Skrevet 21. februar 2011 #14 Skrevet 21. februar 2011 Var ikke jeg som spurte, men kan jo takke for bra info for det! Jeg er selv i prosessen hvor jeg skal finne ut om jeg vil be om KS eller ikke. Jeg tenker det er lurt å "bestemme" seg før jeg snakker med jordmor, for jeg regner med de helst vil ha en naturlig fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå