InsomNina Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Jenta vår er sløv og trett på dagtid, og svært våken på natta. Hun er bare 8dg gammel, men det er tungt likevel. Har liksom enda ikke hentet meg inn etter fødselen. Er vel ikke mye vits i å prøve å snu døgnet med en så liten baby. Jeg ammer ca hver 2 time, og leser meg grønn av misunnelse på dere som får sove 4-5t i strekk hver natt Men sånn er livet. Trenger bare litt trøst og erfaringer. Ingen forteller noe om hvor tøft det er med denne ammingen, så man tror man er alene om ikke å kose seg hjemme hele tiden med en nyfødt. Mest kos er det likevel da, tross lite søvn. Ville ikke vært foruten lille gullet
mamma til lillingen Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Det blir bedre! Selv sleit jeg veldig i tre uker, siden jenta ikke villa ta puppen, og det var hyling og skriking i stedet for amming og kos, så det endte med flasking og mme. Men ang sovinga fikk det seg til av seg selv for oss, etter noen uker. Men i starten var det jo bare soving og spising for hennes del, syntes mer synd i meg! Først amming, flasking, byssing, pumping, først da kunne jeg sove, men da var det ikke lenge til snuppa våkna igjen og ville ha mer mat. Men alt blir bedre, man kommer inn i rutiner etterhvert, begynner å kjenne babyens behov før den evt begynner å hylskrike, så man kan være litt i forveien med mat eller kos. Også når babyen så smått begynner å være litt mer våken, blir det myyyye bedre, da får man så masse tilbake for alt man synes man plages med. Hang in there!
kinaputten Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 gratulerer med den lille Alt går seg til skal du se. Som du selv sier, hun er jo bare 8 dager. Det jeg gjorde var å ha det mørkt om natten, kun nattlampe på badet når du skifter bleie, samme når du ammer. Snakke med lav, hviskende stemme, ingen aktivisering. Så om dagen det motsatte, masse lys, lyder, musikk osv. Og hvis det som skal til for å få henne til å roe seg om natta, la henne sove på brystkassen din, det liker de fleste små. Betryggende for dem å høre hjerteslagene til mamman sin. Lykke til, og du er ikke alene, tro meg
mariabee Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Den første mnd m oss sov lillegull kun på brystkassen omtrent eller hun sovnet ved puppen. Slitsomt i lengden, for det var jo straks mat igjen når amming, pumping var over.. Så følte dagene gikk kun med til å være mat og sovestasjon. Nå er jenta vår 2,5 mnd og sover ca 8timer fra kl 22 ca før neste måltid. Dette er helt nydelig, men det er nesten for godt til å være sant altså! hehe Har bare vært sånn i ca 6 netter
Puppen og lillemor Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 huff, jeg skjønner så godt hvordan du har det.. Mitt beste råd er å glemme alt om normale rutiner og døgnrytme.. for da blir du så fokusert på alt som ikke er "normalt liksom". De 2-3 første ukene med en baby er nok litt sånn unntakstilstand for alle.. la babyen styre showet.. gi mat når babyen vil ha, og pass på å sove litt selv når babyen sover.. Min erfaring er at man gradvis glir over i en litt mer normalt døgnrytme Det som også kan hjelpe er som noen nevner over å begynne å gjøre stor forskjell på natt og dag.. med lys, lyder osv.. Men ikke stress - og ikke bekymre deg for at dette er sånn det kommer til å være i lang tid!! prøv å kose deg med babyen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå