Gå til innhold

12 timers natt? Hvorfor da legge dem tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at småttisene gjerne har 12 timers natt og 12 timers dag (stemmer dette?)

Hvorfor bør man da legge dem tidlig på kvelden? Jeg skjønner jo at de som har store barn som skal i barnehagen vil ha dem opp tidlig, og så fins det vel sikkert en del A-mennesker som står tidlig opp uansett..

Men for oss andre, B-mennesker med permisjon, er det noen god grunn til å legge dem tidligere enn ni-tida?

Eller er det noen av dere som har babyer med lenger enn 12 timers natt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen din er, men rutiner er veldig greit fra rundt 3 mnd alder. Å begynne å legge barnet kl 1830 når det er så stort å skal begynne i barnehagen, når det er vant til å legge seg kl 21 kan bli en utfordring.

Vi startet med rutiner,mest for vår egen del, når lillemann var 2mnd.

han sover som regel fra 19-07 :)

Skrevet

Gutten min på 5 mnd har hatt tolv-timers netter siden han ble født. Og jeg tenker som deg, hvorfor legge babyen tidligere når jeg heller vil sove litt lenger om morgenen. Så jeg legger gutten ca. kl. 21 og får da sove til 09 om morgenen avbrutt av et par-tre amminger. Har en gutt på to år som pappaen stort sett leverer. De dagene jeg leverer pleier jeg å vente til lillebror våkner, så jeg slipper å vekke han. Verdsetter mine søvnfulle morgener for å si det sånn, så har ikke lyst å endre på den rutinen helt enda. Men må ærlig innrømme at jeg savner litt voksentid med mannen om morgenen. Likevel er de ekstra par timene med søvn på morgenen alfa omega siden jeg fortsatt nattammer..

Skrevet

Mente voksentid med mannen om kvelden;)

Skrevet

Jeg skulle gjerne lagt min senere, min tar kvelden 18.30. Kan noen gang drøye det til 19.00. Jeg kunne selvsagt tatt kampen og forskjøvet leggingen for å få sovet lengre om morgnen, men jeg syns det er deilig med litt alenetid og. Og siden denne rytmen er noe som har falt naturlig vil jeg ikke klusse for mye med det.. :P

Skrevet

Det er ikke noe poeng i å legge tidlig hvis man har en baby som trives med senere leggetid, og jeg gjorde akkurat det samme selv da jeg var hjemme i perm med eldstejenta mi.. La henne ca 20.30- 21, og så sov vi lenge neste morgen, gjerne helt til ti, halv elleve- deeeilig, og midt i blinken for oss begge=)

I forhold til barnehagestart er det jo null problem å forskyve leggetiden litt i forkant, og ihvertfall ikke noe man trenger å begynne å tenke på allerede (nå er hun 2 år gammel barnehagejente, og legges stort sett ca kl 19.30, og sover som regel 12- 13,5 timer per natt)

Minstejenta på 4 mnd er fortsatt litt forskjellig fra dag til dag, men legges som regel ca 21 og sover til 10, pluss minus. Deilig med litt sene morgener når man uansett er hjemme i perm og har lange dager synes jeg=)

Skrevet

Jeg legger henne kl.19 (sånn cirka) og jeg må vekke henne i 10-tiden. I går sov hun til klokka var nesten halv elleve og det begynner å bli i meste laget. Så jeg kan ikke legge henne senere, tenker jeg;)

Skrevet

gutten min liker også å sove litt på morgenen, han legger seg ca 19-1930, og sover til 0730-09, i dag sov han til 0940 :) men så la han seg kvart på åtte i går kveld :) så han har vell rundt 14 timer natt :) avbrutt av 1-2 matinger ..

da elste snuppa var rundt halvåret, var et sommer og vi hadde jo bare henne, så da la hun seg rundt 21 og sov til 09 om morgenen..men nå legges hun ca 1930-20 og står opp ((vanligvis) mellom 0630 0g 0730..

de siste dagene(som i dag) ville hun opp 0530, men klarte drøye det med litt kosing i senga til 0615..

så jeg gjorde som deg å la henne sent da hun var mindre, men hun la seg rundt 8 når vi snudde klokka :)

Skrevet

Da får vi bare se når hun våkner da! Snuppa er tre måneder og vi har nettopp begynt å tenke på å innføre leggetid. Til nå har hun lagt seg sammen med oss, men i det siste har hun vært tydelig kveldstrøtt. Har derfor lagt henne sju i kveld, etter at hun hadde spist og var tydelig trøtt - men håper hun sover litt lengre enn til sju ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...