Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Jeg er langtidssykemeldt, svææært langtids, og skal over på AAP. Går på NKI, fordi jeg ikke har mulighet til å være på skole eller jobb. Tar en utdanning i noe jeg kan jobbe med hjemmefra etterhvert. Har informert NAV om at jeg tar utdanning, og de har ikke kommentert det på hverken den ene eller andre måten....Jeg skal ha eksamen i mai. Men så leste jeg tilfeldigvis på anonym for noen dager siden at man måtte betale tilbake sykepenger hvis man tar eksamen... Stemmer dette?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 om du kan gå opp til eksamen er du jo ikke syk og kan da bli tilbakekrevd for sykepenger ja..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Men saken er at jeg kan holde sykdommen i sjakk en dag innimellom, som gjør at jeg kan ta eksamen. Men tablettene jeg tar da ødelegger tarmen min, og kan derfor bare brukes når det er absolutt nødvendig... Jeg kan ikke leve på 60% lønn som jeg kommer til etter jeg går over på AAP, sykdommen må jeg leve med resten av livet. Men med rett utdanning kan jeg starte for meg selv og jobbe hjemmefra.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Hvis du tar eksamen eller utdanning mens du er sykemeldt skal du ikke motta sykepenger. Å studere blir likestilt som med jobb. Hvis du er student har du rett på studielån på lik linje som alle andre.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Jeg har vert langtidssykemeldt og gikk opp til eksamen, ble ikke krevd for tilbakebetaling av sykepenger...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 det er jo ikke bare eksamensdagen du må ta tabletter som gjør deg fin da. Greier man å studere, så er man frisk nok til å jobbe tilsvarende. Greier man ikke å få økonomien til å gå rundt så får man søke om studielån som alle andre. Vi andre får heller ingen andre inntekter når vi studerer enn studielån og stipend. Samme gjelder deg.. Man har ikke krav på sykepenger når man studerer, så de kan kreve at du betaler pengene tilbake, eller at du ikke får gå opp til eksamen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 18.11: Du aner ikke hva du snakker om når du sier at hvis man er frisk nok til å studere, så er man frisk til å jobbe. Det er helt avgjørende hva slags sykdom man har, i mitt tilfelle har jeg en fordøyelsessykdom som gjør at kroppen min hele tiden prøver å kvitte seg med avfallsstoffer, selv etter 48 timer uten mat og drikke. Store deler av dagen min tilbringes på toalettet, og der kan jeg fint ha pc'n eller boken på fanget, slik at jeg får gjort alt jeg skal i forhold til studier. Jeg har jobbet før jeg ble syk, men ikke så mye, så sykepengene mine er ca. 9000 i mnd. også har jeg 3000 i mnd. i studielån. NAV er klar over at jeg studerer, men har ikke sagt noe om dette i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 da ville jeg vært ærlig med NAV og spurt de...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 det er nok ikke samme praksis over alt, men jeg vet om flere som har vært sykemeldt og som har tatt eksamen og som derfor ikke får AAP etter på. studier er likestilt med jobb. er du syk skal du ikke studere før du har fått det invilget som arbeidsmarkedstiltak. sosiale og økonomiske forhold har ingen ting å si. det er ikke grunn til å studere mens du er syk. la vær å gå opp til eksamen, vent til sykepengeperioden går ut og søk på å få ta skole som arbeidsmarkedstiltak. ellers bæsjer du deg selv på leggen
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 ser at du sier at du har 9000 i sykepenger. da blir situasjonen bedre når du går over på AAP AAP har minstesatser på 2 g. som er ca 11 000 i måneden.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 HI: 18.35: Jeg finner ingenting om minstesats for AAP. Dette er hva jeg finner på NAV.no: Hva kan du få? Arbeidsavklaringspengene utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #12 Skrevet 6. februar 2011 Dersom du studere er det det samme som at du anses som arbeidsfør. Unntaket kan være dersom du startet studiet FØR du ble sykemeldt. Hentet fra retningslinjene til nav: Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt. En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82. For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8‑4 tredje ledd bokstav c. Du må ta opp dette med nav, så er det opp til dem om du må betale tilbake sykepengene eller ikke. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #13 Skrevet 6. februar 2011 § 11-6: Arbeidsavklaringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for arbeidsavklaringspenger, jf. § 11-15. Minste årlige ytelse er to ganger grunnbeløpet. Vær obs på at inntektsgrunnlaget ikke er det samme som sykepengegrunnlaget. Inntektsgrunnlaget: Grunnlaget for beregning av arbeidsavklaringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt, jf. § 3-15, i året før arbeidsevnen (jf. § 11-5) ble nedsatt med minst halvparten. Grunnlaget for beregning av arbeidsavklaringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste kalenderårene før samme tidspunkt, dersom dette gir et høyere grunnlag. Nav-dama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå