Gå til innhold

Dere som fødte baby med lav fødselsvekt (under 3 kg), hvordan er veksten deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte en liten jente for 16 dager siden, hun var 2810g og 2645g på dag 2 da vi reiste hjem..

Var på første kontroll på hs da hun var 12 dager, og jeg var sikker på at hun hadde rundet 3 kg, ettersom jeg har mengder av melk, og hun spiser godt, men hun veide ikke mer enn 2790, dvs en vektoppgang på 145 g på 10 dager.

De andre barna mine har vært store av vekst, så det er uvant for meg med så liten baby.. Derfor lurer jeg på hvordan deres små babyer har lagt på seg, og er det vanlig at de med lav fødselsvekt går mindre opp i vekt fra gang til gang?

Jeg har pumpet og prøvd flaske 2-3 ggr for å se hva hun spiser, og hver gang har hun spyttet ut flasken etter 50-55 ml.. Er ikke det litt lite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldstejenta mi var (og er fortsatt) ei lita flis, med dårlig apetitt og dermed lav vektoppgang. Hun veide 2900 g ved fødsel, og gikk opp ca 100 - 150 g i uka de første månedene. Fullammet fram til 2 mnd, og gikk da over til flaske på heltid, men hun fortsatte å spise lite, så da hun ble 4 mnd begynte vi med grøt siden vektoppgangen var utilfredsstillende (under 100 g i uka). Har hele veien ligget på den nederste vektkurven, og gjør det vel fortsatt tror jeg, 2 år gammel nå- men har alltid vært en frisk og blid lita jente likevel=)

Lillesøster på 4 mnd er mye større, og selv om hun bare veide 3200 g ved fødsel, var hun allerede blitt 7 kg på 3 mnds kontrollen... Så at det kan være stoor forskjell på søsken er sikkert og visst hehe;)

Siden jenta di så og si har tatt igjen sin egen fødselsvekt nå tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, sålenge hun har våte bleier og virker fornøyd og våken er nok alt som det skal være=)

Skrevet

Hun veide 2600g. da hun ble født og gikk ned til 2400g. Etter at vi skjønte at jeg ikke hadde noe melk (kom ikke så mye som en dråpe) og begynte med mme så la hun fint på seg og i dag veier hun nesten 9kg. (blir 10mnd. den 16.feb.)

Skrevet

Jenta mi litt lita ved fødselen, men ho la fint på seg.

2765g - fødsel

2850g - 16 dager

2930g - 20 dager

3480g - 6 uker

4800 - 12 uker

Når vi kom hjem fra sykehuset (etter 14 dager) så mener jeg det var 50 - 70 ml hver 3. time. Det er nå ett år siden, så jeg er ikke 100% sikker. Men hun lå i hvertfall lenge på ca 100 ml hver 3. time, men det var noen uker senere.

Skrevet

Vår jente veide 2860g og 48 cm lang når hun ble født. Er veldig småspist og ligger på nederste kurve. På 3 mnd kontrollen var hun 58 lang og veide 4695 g. Får kun mm, vil ikke ha flaske. Bruker fortsatt libro nr 2 nå 15 uker gammel.

Skrevet

Min var 2985 ved fødsel, gikk ned ganske mye, og vi var på sykehuset i 12 dgr i påvente av vektoppgang samt få han til å ta puppen. Han fikk veldig fin oppgang etter vi kom hjem. Fullammet til ca 5 mnd. Nå er han nesten 8 mnd og veier ca 10 kg :)

Skrevet

Lillemann var 2765g ved fødsel, gikk først litt opp pga vann i kroppen, men gikk ned igjen til 2661g.

La greit på seg, 6ukers kontrollen var han 3615g og ved 3mnd var han 5015g.

Nå er han 10mnd, fortsatt liten og slank, på 9mnd kontrollen var han 7900gram og 70cm lang.

Han er mme barn.

ang mat så var vi på sykehuset i 14dager, da vi reiste derfra drakk han ikke mer enn 50-60ml mm. Ammet til han var 3 uker, men pga tull i starten(hadde sonde i over en uke, fikk ikke prøvd å amme før han var 5dager gammel) sluttet vi en uke etter vi kom hjem og ga NAN ha1.

Har hele tiden ligget på den nederste streken på kurven sin, men hverken jeg eller pappaen er spesielt store.

Skrevet

Her var junior bare 2160 gr ved fødsel 3 uker før termin. Jeg hadde morkakesvikt så derfor var han så liten.

2 dager etter fødsel var han nede i 2000 gr, og la på seg 10-20 gr de to neste dagene. Men etter det gikk det fort oppover.

Etter 3 uker var han oppe i 2705 gr :) Skal veie han igjen i morra og tror kanskje han har kommet over 3 kg :) Han er 4 uker nå.

Han spiser alt fra 30-100 ml nå, alt ettersom når forrige måltid var og hvor mye han spiste da. Jeg har ikke så mye melk, men han får alltid pupp før jeg gir flaske.

Han spiser alt fra hver time til hver tredje time.

Skrevet

siden jeg ammer vet jeg ikke hvor mye lillemann spiser..

Han var 2720 g og 48 cm litt over 3 uker før termin. Gikk ned til 2615 g.

Han var ekstremt syk 1 uke med sykehusinnleggelse der han ikek gikk noe opp i vekt da han var 2 uker gammel.

Nå ved 4,5 uker så veide han 4050 g. Han har hatt en god vektoppgang..

Hva sier helsesøster om vektoppgangen?

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

min lille jente var 2040 g ved fødsel.. har vært hjerteoperert 2 ganger, (ant hjertefeilen som gjorde at hun var litetn ved fødsel) hun er nå 2,5 mnd og veier 4 kg.. legger på seg mellom 150 og 200 gram i uken...

Skrevet

Jeg hadde begynnende morkakesvikt, derfor lillemann var litt liten. han er født i uke 38+0

Skrevet

Gutten min ble født 38+0, da veide han 3160g. Han gikk ned over ti prosent, var nede i 2920g på dag to. Han fikk derfor tillegg på sykehuset + han ble veid før og etter hver amming. 14 dager gammel veide han 3250g.

Skrevet

begge mine har vært under 3 kg.

førstemann blei født i uke 38+5 og veide 2,6kg. gikk ned til 2,3kg på sykehuset. men han la kraftig godt på seg etter det og veide 4,4 på 6ukerskontroller og hele 5,8kg da han var 3mnd.

andremann blei født i uke 40+2 og veide 2,9kg. gikk ned til 2,7kg på sykehuset. veide 4,5 på 6ukerskontrollen og 5,8 da hun var 3mnd.

god vekst hele veien på begge to. i dag er gutten 3,5år, 14,5kg og 103cm. jenta er 9mnd, 8,7kg og 73cm.

Skrevet

Jeg fødte også en liten jente, 4 uker før termin, pga morkakesvikt. Vektoppgangen hennes har vert slik:

Nyfødt 2080 g

6 dager 2085 g

14 dager 2405 g

3 uker 2740 g

1 mnd 3100 g

6 uker 3930 g

3 mnd 5220 g

4 mnd 5880 g

5 mnd 6330 g

6 mnd 7040 g

7 mnd 7310 g

Gikk litt seint i begynnelsen siden hun hadde gulsott og bare sov hele tiden. Gikk på et program med mating hver 3. Time, etter en uke var vi oppe i 55 ml/måltid. Fra hun var 10 dager har jeg fullammet så da vet jeg ikke hvor mye hun spiste. Fikk beskjed av hs at det var ønskelig med vektoppgang på minst 150 g i uken. Ring hs hvis du lurer på noe, og lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...