Gå til innhold

Hjelp. Angående levering/henting ved samvær

Anbefalte innlegg

Min eldste gutt er annenhver helg hos faren sin. Til nå har jeg vert veldig behjelpelig med levering og henting til og fra samvær.

Er som oftest jeg som har tatt de lengste strekningene. Det er også jeg som har hatt de største utgiftene pga at jeg må reise frem og tilbake med ferge.

Har nå laget et forslag til han om hente/bringeavtale som er rettferdig for begge, og egentlig faller mest i hans favør angående antall timer leveringen/hentingen tar.

Har prøvd på dette før, men han nekter alltid å reise over med fergen. Er vel for kjedelig for han...

Bare lurer på hva jeg skal gjøre dersom han ikke går med på en fast avtale?? Kan jeg kreve at han skal komme å hente og levere han dersom han vil ha samvær?

Syntes det høres litt volsomt ut. Men nå er jeg lei! Blir snart 3 barns mor, og er mye alene med ungene siden min nye mann er mye bortreist på jobb. Vil derfor ha faste avtaler slik at jeg vet fra gang til gang hvor jeg skal hente sønnen min, og til hvilke klokkeslett.

Slik det fungerer nå så venter jeg flere timer den dagen det gjelder for å høre hvordan det blir, og hvilken ferge jeg må reise med. Noen ganger har jeg bare 20-30 min på meg før jeg må kjøre hjemmefra. Fryktelig irriterende og kommer jo ikke til å fungere når jeg snart har en 2 åring og en baby i tillegg.

Hjelp! Hvordan skal jeg gjøre dette?? Er det noen regler jeg kan vise til??

Turen fra meg til barnefar tar ca 5 timer tur-retur.

Slik som det er nå, så pleier faren å hente gutten på vei hjem fra arbeid. Jeg må jo selfølgelig da reise over med fergen og han står å venter på kaien. Dette skjer mens han er på slutten av arbeidsdagen sin, og får faktisk betalt for dette, siden han er på arbeid. Kjører lastebiltransport.

Jeg er alltid villig til å kjøre gutten, dersom det ikke passer inn med arbeidstidene til barnefar eller det er andre grunner til at han ikke kan hente han der. Dette har egentlig fungert bra til nå, utenom at jeg aldri vet hvilken ferge jeg må reise over med.

Det er egentlig mest søndagen som er problemet. Er der jeg prøver å få inn en avtale om annehver gang å kjøre/hente det lengste stykke. Men han strekker seg liksom aldri lengre enn å kjøre til den fergekaien, aldri reise over. Vet om mange andre aleneforeldre som bruker samme fergen, og der bytter de jo alltid på å reise over.. Uff, blir so forvirret at jeg ikke klarer å tenke lengre hva som er rett eller ikke. Om det er rett at han kun skal komme til kaien, siden han som oftest alltid henter han der etter arbeid. Turen over med fergen tar litt over 2 timer for meg. Tur-retur.

Dersom det ikke alltid var jeg som måtte reise over, så kunne jeg oftere fått hjelp ved henting. Ved at f.eks besteforeldrene hans kunne hentet han på kaien når han kommer med ferga. Eller det blir lettere med pass av ungene, siden jeg da blir borte kun ca 50 min, og ikke i over 2 timer..

Dette ble langt! Trenger litt synspunkter utenifra, hva som blir riktig og galt her..

Fortsetter under...

Hvor gammel er gutten?

Kan han ta fergen alene og leveres/hentes på hver side?

Evnt kan dere avtale at den som har barnet (dvs du ved levering og han ved henting)

Vi har lignende problematikk med min stedatter. Hun flyr til oss 2 ganger i året sommer - jul - sommer - påske. Mor betaler sommerflybilletter. Vi betaler helligdagsbilletter. Vi har prøvd å få en deling 50% på alle flybilletter, men det er ikke mulig. De har 2 timer å kjøre til flyplass, vi har 1 1/2. Mor mener vi skal dekke hennes kjørekostnader og tap av arbeidstid. Det siste har vi ikke gått med på.

Sånn fordelingsgreier er no dritt uansett, dessverre. Vi har kapitulert - min mann sier: hun er snart 18 (dvs 4 år til) så dette orker vi ikke lage mer bråk av.

Hei hei.

Vil først si at jeg ikke har noe greie på dette, men det hørtes skikkelig urettferdig ut i hvert fall. Men jeg søkte litt på nettet og fant en side du kanskje kunne dra nytte av:

http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=2864

Der står det en del om det å dele samvær med barn.

Lykke til, håper dere får i stand en mer rettferdig avtale :-)

Gjest Antarctica

Syns eksen din er en bortskjemt dust. Ring familievernkontoret og få han inn til mekling. Krev at han går inn på en skriftlig avtale, og ikke stå på kaia og vent.

Om du blir nødt, kan du heller ringe fra din havn og si du mistet den, så han må selv følge barnet hele veien over!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...