Gå til innhold

Hva er mine rettigheter?

Fashionista

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på hva som er mine rettigheter i forhold til graviditet, jobb og foreldrepenger.. Jeg og samboeren min har startet prøving denne måneden (så jeg vet ennå ikke om vi er gravide).

Jeg har nå jobbet snart 5 mnd i en 100% stilling. På NAVs sider har jeg lest at man får foreldrepenger hvis 6 av de 10 siste månedene har vært i arbeid. Betyr dette da at jeg må jobbe minst 6 måneder av svangerskapet (frem til 6mnd.) - ELLER at jeg må ha jobbet hvertfall 6 måneder før jeg går ut i permisjon (som også kan være helt tidlig i svangerskapet, f.esk pga sykdom eller liknende?) Mulig dette er veldig selvsagt for noen, men jeg lurer skikkelig på hva som er riktig!

Fortsetter under...

For å få foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin) og ha tjent minst 35 000 kr. Blir man syk i svangerskapet går man ikke ut i permisjon, da blir man sykemeldt og opparbeider seg fortsatt rett til foreldrepenger likt som om man hadde vært i jobb.. Har man en jobb som er til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge kan man få svangerskapspenger.. Så lenge du har jobb er det ingen grunn til å gå ut i permisjon noe tidligere enn 3 uker før termin, husk at du mister jo da tid i andre enden av permisjonen sammen med babyen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...