Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Del Skrevet 6. februar 2011 Hei! Jeg lurer på om noen av dere har hatt hjemmefødsel som førstegangsfødende eller planlegger hjemmefødsel med første mann. Jeg planlegger hjemmefødsel selv, men vet ikke helt hva jeg går til med tanke på fødsel siden jeg aldri har gjort det før:-) lurer på om det er lurt å ha første fødsel hjemme på grunn av smerter, komplikasjoner ect....Jeg har veldig lyst til å være hjemme, ha samme jordmor som jeg kjenner godt samt ha trygghet og ro rundt meg.....men jeg har noen usikkermomenter jeg dveler på. Ønsker å høre fra dere om deres erfaringer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 6. februar 2011 #2 Del Skrevet 6. februar 2011 Heisann! Jeg har en hjemmefødsel bak meg, men førstemann fødte jeg på sykehus. Tror ikke jeg ville født hjemme med førstemann, for da er man ofte litt mer usikker på seg selv, man vet ikke hva man går til, og man vet ikke hvordan man føder (raskt, enkelt, tungt, vanskelig...). Men såvidt jeg har forstått, går det iallfall noen steder an å få med seg privat jordmor til fødsel på sykehuset hvis man ønsker det. Hvis du går til privat jordmor, kan du jo spørre om det. Da får man sykehusrammen rundt fødselen, samtidig som man kjenner og stoler på jordmor, og får ha henne med under hele fødselen, ikke bare sporadisk, som man som regel opplever på sykehuset, der de faste jordmødrene har flere fødekvinner å ta seg av samtidig. Da kan man også avtale med jordmor på forhånd hvordan man ønsker at fødselen skal forløpe, i stedet for at man må underkaste seg de rutiner sykehuset til enhver tid har. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142877003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 6. februar 2011 #3 Del Skrevet 6. februar 2011 Hei du Jeg er selv førstegangsfødene og skal ha hjemmefødsel. Jeg er nå i uke 32 og må si jeg gleder meg til fødselen! Vi begynte veldig tidelig med forberedelser og har allerede nå alt klart Jeg velger hjemmefødsel av mange grunner, men først og fremst gjør det meg trygg! En av fordelene er at vi har hatt den samme jordmoren under hele svangerskapet og hun bruker ekstra god tid på deg! Jeg må si at så lenge du føler deg trygg så er det, det viktigste! De fleste jordmørdene som tar på seg hjemmefødsel har egne konsultasjonstimer der de kan fortelle deg litt mer om hva det innebærer å ha en hjemmefødsel og hva hun kan bidra med til deg. Det er noe jeg ville anbefallt deg hvis du er usikker.. Jordmoren min sa noe til meg som jeg har lyst til å dele med deg. Under en samtale om det å være førstegangsgravid og ha hjemmefødsel sa jeg til henne at jeg begynte å bli ganske lei av folk som sier: Du vet ikke hva du går til, eller er du sikker på at du tør detta da?! Hun sa til meg at hun kunne forstå frustasjonen min, og at selv flergangsfødene vet ikke alltid hva de går til. De er ikke noe "klokere" enn deg, bare litt mer erfaring. Hun har selv 3 fødsler bak seg og sa at alle mine fødsler var forskjellig akkurat som graviditene er forskjellig. Hvis hun skulle hatt en fødsel til, viste hun ikke hva som kom til å skje før man er der, det er det som er så fantastisk med fødsler og det samme gjelder alle andre kvinner. Det som kan være forskjell sier hun er at førstegangsfødene har gjerne litt lenger fødsel enn flergangsfødene. Er du trygg og har du støtte og omsorg rundt deg og har troen på deg selv som en fødene kvinne er det godt dokumentert at fødselen blir både enklere, raskere og mindre komplikasjoner. men det er alltid unntak Det er selvsagt lettere å kunne planlegge en hjemmefødsel om du har født før, men tanke på "historien bak". men det er kun mest det praktiske for jordmorden. Du har foressten, alltid en fødeplass på sykehuset for det om du velger hjemmefødsel - mest av praktiske grunner. Det vi gjorde før vi tok valget, var å lese et par bøker, leste mye på internett. husker ikke alle i hodet, men Hjemmefødsel.no heibaby.no Etter vi hadde bestemt oss ringte vi jordmoren og fikk første time i uke 9. Så etter timen var det 100% klart for oss begge hva vi ville, så sant graviditeten gikk bra og alt lå til rette for det. Nå kun 5 uker til til jeg er å beregne som fødeklar kommer snart jordmoren på hjemmebesøk og vi gleder oss. Jeg ønsker deg masse lykke til med valget ditt og med resten av graviditeten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142877589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2011 #4 Del Skrevet 7. februar 2011 Tusen takk for lang og god tilbakemelding. Jeg tenker vi får til et møte med jordmor ganske snart som tar hjemmefødsler slik at vi vet litt mer om hva det egentlig går ut på, da kan vi sammenlikne det med sykehuset og hva dem har å tilby, men jeg skal med hånden på hjerte si at jeg meget heller ønsker å få til fødsel hjemme. Det eneste jeg skulle ønske at jeg kunne få svar på var om fødselen gikk greit og at det ikke var for smertefult......Men det får jeg/vi jo ikke! Jeg har en god magefølelse for fødsel hjemme.....men akk ja sann.....ikke alltid lett å vite . Noen dager er jeg helt for hjemmefødsel andre dager tviler jeg.......Har du på noe tidpsunkt latt tvilen så frø i deg? Håper å følge med deg, trenger å høre fra noen som skal gjøre det jeg tenker å gjøre:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142879629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 7. februar 2011 #5 Del Skrevet 7. februar 2011 Så godt å høre! Jeg er ikke så aktiv her inne, men noen innlegg som treffer meg rett i hjerte må jeg bare svare på. Leste innlegget og svaret mitt til mannen min igår kveld og han forundret meg over hvorfor jeg ikke hadde anbefalt deg en film som gjorde det enda mer tydligere for oss hva vi ville gjøre. Orgasmic birth - tittelen er noe for seg selv, men den tar for seg mye viktige ting og man får se fødsler både på sykehuset og hjemmefødsler der det er en del utdannede mennesker som gir oss forskjellige innfallsvinkler. Den koster ikke mye og vi måtte kjøpe den fra usa, men du kan godt låne filmen vår og vi sender den i posten. Regner med du er en ålreit person og sender den tilbake - hvis ikke vet jeg ivertfall at jeg har bidratt med noe Nå er det også en del forskning fra usa og england (hvis jeg ikke husker feil) på bruk av smertestillende og bivirkninger både til baby og mor, leste mye om dette og for meg er ikke smerstillende i form av lystgass eller epidural noe alternativ. Vi gjorde oss bevisste på den delen før vi valgte hjemmefødsel. Og jo mer jeg leste jo mer ble jeg sikker på at dette var riktig for oss. Jeg må legge til at blir fødsel lang og utholdbar uansett hvor man velger å føde, syntes jeg at epdidural er godt alternativ for å ikke slite ut kvinnen, eller har evt fødselangst og det ikke er noe nederlag om man velger det. Men det er så mange kvinner som ikke har noe kunnskap og er totalt ubeviste og forlanger epdiural uten egentlig å vite hva det faktisk kan gjøre, og alltid så funger det ikke, eller det fungerer bare på den ene siden osv. For meg er det unaturlig å være "lam" fra livet og ned for å så presse ut en baby. Men vi alle er forskjellige og ingen valg er riktig eller feil bare gjør det som du føler deg mest komfortabel med. Nå babler jeg mye, men har mye på hjertet. Stopp meg gjerne jeg har valgt vann og varme som smertelindring da jeg vet hvor godt og healende det er på kroppen. Så vi var valgt vannfødsel, ruge i et varmt vann - kan ikke tenke meg noe bedre. Planen er å føde i vannet, men om jeg velger noe annet under selve pressriene vil tiden vise. Så min smertelindring blir det å bevege på hoftene (aktivt styre fødselen - og ikke være passiv til det som skjer) Få masasje av mannen på korsryggen, ha en intim kontakt med mannen min med å få mye kjærlighet, støtte og omsorg (da sender også kroppen ut naturlige smertestillende.) og få lov til å være i min egen fødeverden uten forstyrrelser når jeg trenger det (puste og lukke øyene og konsentere meg om det jeg trenger og føler for i øyeblikket) Tilbake til spørsmålet ditt, Ja, ganske mange ganger i begynnelsen lot jeg tvilen så frø i meg ja Jeg var som deg, andre dager ja, andre dager tenkte jeg: jeg må være gal!.. hehe.. Men jo mere vi leste, så på filmer og var hos jordmorden så tvilte jeg ikke mer. Noe av det som også gjorde meg super trygg var etter 2. time hos jordmoren og hun sa til meg at: Drar fødselen seg i unormalt lang lengde og jeg blir sliten, reiser vi inn til sykehuset, er det noe som helst tegn på komplikasjoner blir man sendt inn til sykehuset, vi driver ikke med risikofødsler sa hun.. Hun har vært borti par som måtte oversendes til sykehuset av forskjellige grunner, og som hun sa: alle var glad for at de planla hjemmefødsel for det om siste fase av fødselen skjedde på sykehuset. Da de fikk ro og omsorg en god stund før de måtte bli overflyttet. Her kan du lese noen hjemmefødsler historier: http://hjemmefodsel.blogspot.com/search?updated-min=2010-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&updated-max=2011-01-01T00%3A00%3A00-08%3A00&max-results=37 Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men velger du å planlegge en hjemmefødsel for å så ombestemme deg senere i svangerskapet så er ikke det noe nederlag heller. Dette er din kropp, din fødsel - du bestemmer! Dette er du som skal sitte igjen med en god fødeopplevelse og dermed gjør du det du føler er riktig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142881534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 7. februar 2011 #6 Del Skrevet 7. februar 2011 Signerer begge innleggene til Prinsessegull! Om du føler deg mest klar for en hjemmefødsel, selv om det er den første, så gå for det! Ikke hør på oss som sier du bør føde på sykehus første gang! Det er helt korrekt at om du skulle bli i tvil hjemme under fødselen, så er det bare å reise inn til sykehuset og fullføre der! Anbefaler også filmen Orgasmic birth! Kjempefin film om det å føde hjemme. Ricki Lake har også laget en dokumentarfilm om hjemmefødsler kontra sykehusfødsler, som heter The business of beeing born, som jeg hadde stor glede av iallfall. Den må også bestilles fra USA, men jeg tror ikke jeg betalte mer enn en 50-lapp for den på amazon.com. Vel verdt! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142881902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elias30 Skrevet 7. februar 2011 #7 Del Skrevet 7. februar 2011 Tusen takk igjen for langt og fint innlegg.....godt å lese og jeg er glad for å ha andre i samme "sko". Vil gjerne låne dvd om mulig, og ja jeg er en pålitelig person så den skal du selvfølgelig få tilbake, men hvordan oppretter vi kontakt uten at jeg må ut med navn. Jeg har nick som; elias30...vi kan vel kanskje mailes internt her, kan vi ikke? Kjenner jeg er litt behagelig gira på det hele:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142882042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elias30 Skrevet 7. februar 2011 #8 Del Skrevet 7. februar 2011 Tusen takk til deg også:-) har hørt om filmen til Ricki Lake, men helt glemt den, skal sannelig bestille den:-) Det er så godt å ha andre som støtter en i dette:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142882056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 7. februar 2011 #9 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg merker jeg blir glad for å være inne på det forumet her igjen Behagelig gira, for et fantastisk ord! Da har jeg sendt deg melding elias30, og håper jeg gjorde riktig. Glemte å skrive at når jeg sender deg filmen, så skriver jeg bare navnet og adressen min bak på konvolutten Lån den så lenge det passer deg, men hadde vært fint å hatt den tilbake etter 6 uker - men ikke noe hastverk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142882431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla med tre små Skrevet 7. februar 2011 #10 Del Skrevet 7. februar 2011 Heisann! Nå blander jeg inn noe helt annet i tråden her: Hvordan går det med deg Prinsessegull? Er formen grei? Det er jo ikke så lenge til termin nå! Jeg har fire uker igjen i dag, og kjenner at jeg begynner å bli temmelig lei av den store magen, selv om formen er på topp! Fikk med jordmorpakken hjem fra kontroll i går, så nå nærmer det seg med stormskritt! Klem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142883727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elias30 Skrevet 8. februar 2011 #11 Del Skrevet 8. februar 2011 Det funka pr mail her inne:-) har fått sendt avgårde adressen min:-) Tusen takk!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142884535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessegull Skrevet 8. februar 2011 #12 Del Skrevet 8. februar 2011 Tulla med to små: Svarte deg på melding du sendte istedet for her. Nå har jeg jo blitt den proffen med å sende melding å greier Syntes det er litt synd at man ikke kan se hva man selv har skrivd. menmen.. Ja, flott elias30 da kan dere kose dere til helgen med film vettu Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142875845-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-og-hjemmef%C3%B8dsel/#findComment-142885816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå