mariabee Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hvorfor tror folk rundt meg at det er helt OK at de gir flaske til min lille i stedet for meg?? Hadde jeg ammet, hadde det jo ikke vært noe spm selvfølgelig! Men jeg kjeenner litt på dette at jeg har lyst til å ha denne nærheten med barnet mitt nå i starten som jeg savner veldig med ammingen.. Måtte slutte etter to uker pga sykdom:( Så jeg verdsetter de øyeblikkene med nærhet vi får der. Selvfølgelig får pappaen gi så mye han vil, det er jo like viktig for han. Men tenker da f eks på svigermor som vil gjøre alt alt og litt mer. Til tross for at jeg uttallige ganger har gitt uttrykk for hvordan jeg føler og har det..
Gjest Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Jeg var "kjip" og sa konsekvent nei når andre ville mate henne og mente at det var så flott at jeg ikke ammet for da kunne jo hvem som helst mate. Først av alt så var det utrolig sårt for meg at jeg ikke kunne amme og den lille kosetiden vi hadde med flasken satte jeg utrolig stor pris på så jeg sa nei når andre spurte om å få mate henne den første tiden. Det var noe jeg ville ha for meg selv og en tid for meg og babyen sammen. Og sier man nei i en litt bestemt tone så spør de ikke flere ganger for å si det slik, hehe;)
mariabee Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2011 du, nå ble jeg litt letta for som du sier, føler meg kjip ja.. hvor lenge sa du nei da?? hehe nå er tuppa mi 2,5mnd.. og føler fortsatt for å si nei.. En av grunnene til dette er at svigermor var her en uke i kort tid etter fødselen og ville ta over hele showet.. og når hun var ferdig kom mine foreldre, så følte meg litt overkjørt en stund. Og er overlykkelig for den lille mnd vi har hatt nå for oss selv.) skal nemlig snart hjem i dåpen, og vil fortsatt sette foten littegranne ned ja.. Er jeg veldig hårsår da?
Gjest Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Jeg synes ikke at du er hårsår. Jeg skjønner at du føler deg kjip. Jeg følte meg også kjempe kjip og ego. Men man må bare gjøre det man føler for og hadde man ammet så hadde det aldri vært noe spørsmål om hvem som skulle mate barnet. For mødre som ammer så er det helt naturlig at man mater barnet og får den nærhet og kontakten. Men når man ikke ammer så er denne nærheten og kontakten ikke så viktig lengre? Jeg vil si at den er enda mer viktig nettopp fordi man ikke ammer. Jeg flasket t.o.m i bare bh for at hun skulle få mest mulig hudkontakt og den hudkontakten barn som dier får. Mulig det er litt sært, men jeg gjorde faktisk det;) Jeg tror hun var rundt 4 måneder første gang min tante matet henne og hun satte stor pris på å bli spurt. Nå er hun 9 måneder og det er fortsatt jeg som mater henne, men jeg lar andre slippe til om jeg har besøk av venner og familie som gjerne vil mate. Og ofte vil hun helst holde flaske og skje selv, hehe;) Jeg er veldig glad for at jeg var litt sta på flaskingen for vi har hatt utrolig mange gode stunder med dette og hatt (og har fortsatt) mye nærhet til hverandre.
kirvill Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Åh, kjenner så igjen den følelsen jeg og hadde når det ikke ble noe mer alternativ enn flasken! Opplevde at andre som holdt ungen mens jeg laget i stand flasken tok flasken og begynte å mate uten å spørre.. alt fra venner til kollegaer, mamma og svigers. Ble nesten mest såret av mamma som jeg hadde forklart til hvor sårende det var gjorde akkurat det samme i det vi kom på juleferie. Var så lei meg for å måtte innse at amming ikke gikk, og syntes selv det var vanskelig å gi flaske - og enda vanskeligere tanken på at andre skulle gi. Var redd ungen skulle bli relasjonsforvirret jeg (selvfølgelig blir han ikke det så lett, vet jo det, men slik føltes det som der og da Uff, var en vanskelig tid Nå er alt mye bedre, både svigermor og mamma får gi flaske, men hvis jeg har litt vondt i mammahjertet så er jeg bestemt og sier "jeg gir selv" hvis jeg føler for det
EgG Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Du har full rett til å si nei. Det er ditt barn! Jeg ga beskjed om at mating det var for meg eller pappa'n. Klart man vil gjøre det selv. Det kommer alltids en tid senere der svigermor kan gå steppe inn, men akkurat nå synes jeg du skal bevilge deg retten til å si NEI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå