Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei! Jeg har en sønn på 16 mnd å skal nå flytte fra barnefaren. Jeg bare lurer på om noen vet hvordan det er med deling av omsorg? Hvor mye har han rett på? Kan jeg håpe at jeg får mest omsorg el er det like sannsynlig at han får det? Jeg vet at 50/50 ikke er bra for barn i den alderen, å dette er noe jeg IKKE ønsker. Vi er ikke gift, Håper på svar!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Han har rett på akkurat det samme som deg. Dere bør bli enige om en samværsordning som er bra for barnet.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Foreldrerett, foreldreansvar og daglig omsorg Hvis foreldrene har vært gift, eller har avtalt felles foreldreansvar, har mor og far samme juridiske rettigheter (foreldrerett/foreldreansvar) overfor barna. "Foreldrerett" og "foreldreansvar" er det samme, og innebærer juridiske rettigheter og plikter i forhold til barna. Foreldreansvar er det begrepet loven benytter. Hvis foreldrene ikke har vært gift, og annet ikke er avtalt, har moren foreldreretten/foreldreansvaret alene. Foreldre kan avtale felles foreldreansvar, eller at far skal ha foreldreansvar alene. Far har ikke foreldreansvar (alene eller felles) uten at dette er avtalt skriftlig (dette er ikke det samme som å akseptere farskapet) OG meldt til Folkeregisteret. Samboende og ugifte fedre stiller i dag likt - og har altså ikke juridisk foreldreansvar - uten at dette er avtalt og registrert på rett måte. Det er for øvrig flere ganger foreslått at de samme reglene skal gjelde for samboende foreldre som for gifte foreldre. Foreldre som aldri har bodd sammen vil da sannsynligvis følge dagens ordning, med at moren har foreldreretten og den daglige omsorgen når ikke annet er avtalt eller fastsatt. Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge samtykke til at barnet skal kunne melde seg inn eller ut av foreninger og trossamfunn, om barnet skal bytte navn, adopteres bort, om barnet skal kunne gifte seg før fylte 18 år, eller om barn under 15 år skal få lov til å arbeide. Dessuten må begge da være enige dersom barnet skal flytte utenlands.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 hvorfor er det ikke bra for barnet å få sett mor og far like mye????
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Det du siterer er foreldet. Samboende fedre får foreldreansvar ved fødsel i likhet med gifte.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Fordi ett barn som er så lite skal ha ett hjem å ikke flyttes rundt annenhver uke.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Betyr det at vis vi går til mekling kan han ende opp med å ha han mest mens jeg blir "besøkshjem" ?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Kan ikke se at det er noe forskjell på hvordan man deler omsorgen så lenge barnet er ferdig å amme. Barn tilpasser seg lett.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Ja sant barn tilpasser seg lett,men ærligtalt så sier det seg vel selv at det er foreldrene som blir tatt hensyn til nå fordelingen blir 50-50 , og absolutt ikke barna..Begge foreldre har jo klart like mye rett på barnet,men jeg er litt gammeldags og mener det er en grunn til at mødre har gått hjemme med barn , og ikke minst bærer dem frem. Samtidig så er det utrolig mange fedre som er like dyktige som mødre og ikke bedre til tider. Men ser flere tilfeller der mennene ikke har helt dette morsinnstinket inne.. Er noe med oss mødre ja! Er ikke for 50-50 deling i det hele tatt,men hadde vi kommet i situasjonen hadde jeg jo også unnet far like mye rett , for han er en utrolig god og flink far.. Har en sønn fra før av,der faren er totalt uinterrisert , og kun tar kontakt når han vil..synd ,men er mange av de å! Snakker sikkert litt mot meg selv her, men vanskelig å ta disse valgene for barna mener jeg.. så ung alder..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Dere må vel gå i mekling? Man blir vel enige der om hva som er best for barnet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå