Gå til innhold

Har dere gitt noe til babyen som babyer egentlig ikke skal ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså kun for å smake, ikke som en del av kostholdet.

Etter at jenta mi ble 6 mnd har jeg gitt mer og mer av min egen mat. Hun har spist pølser, brød med forskjellige pålegg, ritz kjeks, mandarin, juice, vann fra mitt glass, forskjellige middagstyper uten å tenke særlig mye over om den inneholder for mye salt osv. Som nevnt så er det kun gitt som smaksprøver, og jenta mi elsker å kjenne på forskjellige matvarer, så da får hun også "lekt" litt med de ved bordet. Er minimalt hun får i munnen og hun er aldri alene med maten.

Nå bruker jeg å helle litt puffet ris på bordet foran henne slik at hun kan kjenne på de. Hun elsker også å tygge på en og en puffet ris om gangen, og de smelter også fint i munnen:) Også er det så flott å se at hun øver på pinsettgrep når hun prøver å få opp de små risene:)

Har inntrykk av at mange her planlegger veldig, veldig nøye hva de gir til babyene, noe som er bra. Men ser ingen grunn til å bli hysterisk og kun gi veldig "babyvennlig" mat når babyene bikker over 6 mnd og begynner å gå mot året.. Er det kun jeg som er litt impulsiv når det gjelder smaksprøver til baby?

Er det flere som gjør som meg her?

Jenta mi er nå forresten ni mnd gammel, om to uker er hun 7 mnd korrigert (10 uker prematur).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får vesla smake på det meste egentlig, mer eller mindre. Er forsiktig med mat som inneholder mye melk og salt, men jeg lager mat selv fra grunnen, og bruker ikke salt.

I går laget jeg barnepizza med pølser, og uten ost på et par biter (og uten salt i deigen). Gikk ned på høykant hos vesla på 8 mnd.

Hun har også fått små smaksprøver av ting som inneholder melk/salt som hjemmelaget tomatsuppe, fiskegrateng, pannekaker..

Enig med deg om å ikke være hysterisk ;-)

Skrevet

Med førstemann var jeg nok en smule 'hysterisk', ja, og var veldig nøye med at han ikke fikk noe som helst med salt, melk etc. Senere har jeg innsett at det ikke er farlig om ungen spiser f.eks en vaffel selv om det er melk i den... rådet om å unngå melk er jo først og fremst ment å hindre at kumelk blir hoveddelen av alle måltider slik at ungene ikke får nok jern etc...

Vel, babyen nå kommer nok til å få smaksprøver og sånt av vår vanlig mat i langt langt større grad enn broren! Kommer nok til å gjøre som du, mor på forskudd!

Skrevet

Ja det har jeg:)

Han har fått smake på det meste i grunn. Vært forsiktig med salt og melk, men ikke hysterisk. Nå er han 10mnd og smaker på så å si alt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...