Gå til innhold

Noen sykepleiere eller sykepleierstudenter her? ( praksis i sykehjem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i min første praksis på sykehjem. Jeg har jobbet på sykehjem før så har litt erfaring. Poenget er at jeg føler skolen ikke har valgt bra nok veiledere. Det er helt greit at jeg fikk en hjelpepleier som veileder, må ikke ha sykepleier, selv om det kanskje hadde vært greit. Men problemet er at hun snakker veldig dårlig norsk. Hun forstår en helt vanlig samtale, men hun forstår ikke noe mer enn det. Når jeg begynte å snakke om ukeplan, hvilke mål jeg har satt opp, hva som må gjennomføres, hva modulprogrammet sier osv, så skjønte hun egentlig ingenting. Hun er kjempesnill og jeg liker henne veldig godt, men jeg tror ikke helt hun skjønner veilederrollen. Jeg føler egentlig at jeg er på opplæring. Når jeg spør om diverste ting i forhold til rutiner på sykehjemmet osv, så skjønner hun ikke helt hva jeg mener.

. Det er litt vanskelig å føre en samtale på et høyere nivå. "Hvem skal vi stelle", "når skal maten serveres" osv er ting hun forstår, men ikke noe mer avansert enn det.

Vi er 11 studenter på huset(på forskjellige avdelinger) og vi har alle fått hjelpepleiere som snakker dårlig norsk som veiledere, så jeg er ikke alene i klassen om å føle dette.

Hvordan var det med deres første praksis?

Skrevet

oi, dette er ikke bra. Ta det opp med skolen straks!!!!

Jeg hadde samme greie i en praksis jeg var i, og det endte med så stor frustrasjon at jeg brøyt praksisen når jeg var over halvferdig... og det er ikke faglig forsvarlig å ha en veileder som ikek kan norsk godt nok.

Du er ikke der for å jobbe, du er der for å lære, og da er du avhengig av å kunne ha faglige diskusjoner med veilederen din!

Skrevet

Det hadde jeg klaget på. Dersom de gir dere veiledere som ikke kan bedre norsk enn det så ender dere opp som ekstrahjelp. Ikke holdbart.

Skrevet

Altså jeg må bare si at hun bruker meg ikke som ekstrahjelp. Hun vet at jeg er student og jeg føler meg ikke brukt. Men når jeg er med henne å steller så gjør hun alt selv og igår sa hun at neste uke kunne jeg begynne å stelle alene. Jeg har prøvd å si at jeg helst kunne tenke meg å hjelpe til stellet sammen med henne, og at jeg kanskje steller alene mens hun er med meg. Slik at jeg kan føle meg trygg når jeg skal gå å stelle alene.

Jeg har vært på sykehjem før, men dette er jo helt nye pasienter for meg. De har alle behov for individuelt stell og jeg føler meg ikke helt klar for aleneansvar for et stell ennå. Vi har 22 pasienter på avdeling og jeg har vært med til ca 8 stk. Jeg føler meg ennå ikke klar for å gå inn alene å stelle. Men det virket ikke helt som om hun forstod hva jeg mente. I tillegg er flere av de ganske demente, og noen blir fort hissige og begynner og slå osv. Jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg skal håndtere de alene.

Og ja, jeg skulle ønske det gikk ann å ha faglige diskusjoner med henne. Hun er veldig flink med pasientene, men jeg ser f.eks at hun bryter en del hygieniske regler eller hva jeg skal kalle det. Jeg må virkelig ta meg i nakken for å ikke kopiere disse vanene.

Nei huff, dette er ikke lett :(

H.I

Skrevet

Huff, håper ikke det :( føler meg ikke som en ekstrahjelp ennå(har vært der i 1 uke) men er redd for at jeg blir helt overlatt til meg selv nå snart. Skal være der i 7 uker tilsammen.

H.I

Skrevet

Orker bare å henge meg opp i en ting: dere SKAL ha sykepleiere dom veiledere. Dere har krav på det. Ikke at veilederen har samme yrket, men at hun/han er universitets/høyskoleutdannet som det dere tar nå. Veilederen din er lavere utdannet og har derfor ikke kompetanse til å veilede deg.

Skrevet

I all verdens rike... Klart dere skal ha sykepleiere som veiledere! Ingenting vondt om hjelpepleiere, men dere går på sykepleien, ikke hjelpepleien,og det er jo faktisk litt forskjell på de to studiene.

Skrevet

Det var det jeg også trodde. Vi lærer jo ingenting om sykepleieroppgaver på et sykehjem. Det er helt greit at vi skal lære grunnleggende spl, som f.eks stell. Men da kunne vi vel vært med noen hjelpepleiere i stell, og fulgt en spl og hennes/hans oppgaver.

Når jeg er ferdig utdannet og hvis jeg f.eks skal jobbe på sykehjem, så er det jo veldig dumt å ikke ha noe erfaring om hvordan man skal gå som spl på sykehjem. Da har vi bare lært hvordan vi skal gå som hjelpepleiere.

Dessuten så får jeg ikke fulgt veilederen min 100% siden hun ikke jobber full stilling, så jeg skal følge en pleieassistent de dagene hun ikke er der. Og denne pleieassistenten snakker enda dårligere norsk, og er direkte ufin mot pasientene. Offf... mulig det er jeg som har fått et dårlig førsteinntrykk(har bare vært der i 1 uke) men uansett....

H.I

Skrevet

Men er det krav om dette? Altså jeg spurte lærerene før vi gikk ut i praksis om noen kom til å få hjelpepleiere som veiledere, og da sa de at noen kom nok til å få det ja. Men alle de jeg har snakket med i klassen(vi er 55 stk) og alle har fått hjelpepleiere. Det synes jeg er skikkelig dårlig.

Har også ei i klassen som har jobbet som hjelpepleier i 5 år, og hun fikk også hjelpepleier som veileder. Hun føler at hun kan mer enn veilederen sin, så for henne er dette bortkastet praksis. Synes hvertfall hun skulle fått en sykepleier.

H.I

Skrevet

Må bare si meg enig med de andre her; ta dette opp med skolen på mandag! Dette er ikke holdbart, du har en del erfaring med stell fra før, så da er det riktig at du får komme deg litt videre i denne praksisen også. Ikke la ting bare rusle og gå, du trenger den praksisen du får og det er viktig for deg at du får godt utbytte av den. Og selvfølgelig skal du gå sammen med en sykepleier!

Skrevet

Meld deg inn i NSF hvis du ikke allerede er medlem, og snakk med dem om dette.

Ingen på mitt kull fikk hjelpepleiere som veiledere i noen av prakisene, det skal jo være sykepleiere på sykepleien. Er dette Oslo som har det sånn? Ikke holdbart i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tviler på at de gir meg en spl som veileder. De sa allerede på forebredelsesdagene at vi måtte regne med å få hjelpepleiere som veiledere. Men synes at alle veiledere skulle blitt godkjent som veiledere først. Dvs gått på et kurs eller noe. Skjekket at de snakket norsk godt nok f.eks. Og at de forstår hva det er betyr å være veileder.

Men vi fikk vite at de som er veiledere ikke alltid har ønsket dette selv, det er en oppgave de kan bli pålagt.

H.I

Skrevet

Er medlem der allerede. Ja dette er i Oslo ja. En liten diakonal skole.

Huff er redd for å lage et oppstyr om dette. Men hvis dette ikke er "lovlig" i forhold til en rammeplan eller hva det heter, så har jeg jo noe å ta opp. Men hvis det er godkjent å bruke hjelpepleiere som veiledere i sykepleierutdanningen så kommer jeg jo ikke langt med dette :(

H.I

Skrevet

Hmmmm....

Dette synes jeg er pussig.

Greit nok at man i sykehjemspraksis samarbeider tettere med hjelpepleiere enn i annen praksis forøvrig, men da jeg gikk sykepleien så var det slik at praksisveileder også var den som evaluerte mine kunnskaper og ferdigheter.

Hvordan en hjelpepleier, uansett hvor dyktig hun/han måtte være, skal kunne gjøre dette skjønner jeg ikke i denne sammenhengen!

Skrevet

Da har jeg lest rammeplanen og her står det :

praksisstedets sykepleiere har ansvar for daglig veiledning og opplæring

Studentenes praksis på praksisstedene skal utgjøre gjennomsnittlig 30 timer per uke.

Veiledete praksisstudier

Alle deler av praksisstudiene skal være veiledet. Formålet med veiledede praksisstudier er at studentene skal oppnå optimal yrkeskompetanse for å kunne møte pasientens og samfunnets behov for sykepleie som en del av et samlet behandlingstilbud. Dette forutsetter at

praksisstudiene er planlagt og målrettet

yrkesutøvelsen ved praksisstedet er relevant for sykepleierfunksjonen

studentene får jevnlig veiledning, oppfølging og vurdering

lærestedets undervisningspersonell veileder og medvirker til å tilrettelegge gode læresituasjoner, noe som innebærer jevnlig tilstedeværelse i praksis

praksisstedets sykepleiere har ansvar for daglig veiledning og opplæring

For hver praksisperiode skal utdanningsinstitusjonen og praksisfeltet sammen utarbeide konkrete planer for praksisstudiene som beskriver hva studentene kan lære på det enkelte praksissted. Lærestedet har hovedansvar for å påse at planene er i samsvar med rammeplanens formål, mål og krav til kompetanse en nyutdannet sykepleier skal inneha. Veileder må være kompetent og fortrinnsvis være sykepleier. Annet personell kan gi tilleggsveiledning eller inneha veilederansvaret på arenaer hvor annet personell har likeverdig kompetanse eller spesialkompetanse.

Kontaktperson/veiledning og kompetanse hos veilederne/kompetanseoppbygging:

Veiledere må ha kompetanse til å veilede studentene og å vurdere deres faglige utvikling, herunder også etiske aspekter ved yrkesutøvelsen samt skikkethet.

Utdanningsinstitusjonene har et særlig ansvar for å tilby systematisk kompetanseoppbygging innen veiledning i samarbeid med praksisfeltet.

Kontrakter mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt

Det skal utarbeides gjensidig forpliktende samarbeidsavtaler mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Avtalene skal sikre tilstrekkelig tilgang til egnede og kvalitativt gode praksis-plasser og beskrive oppgaver, roller og ansvarsfordeling mellom praksissted og utdanningsinstitusjon, herunder involvert personell på begge sider.

Avtalene skal sikre at veiledningsarbeidet er tydelig lederforankret i ulike ledd, og at det inngår som en integrert del av øvrig virksomhet.

Her kommer det jo ganske klart frem at spl skal være veileder, eller andre som er på likt nivå.

H.I

Skrevet

Er det Lovisenberg? De har jo vanvittig standard på den ene videreutdanningen jeg kjenner til, samt på noen av kursene de har. Dette er jo helt fjernt.

Skrevet

Altså vanvittig god standard!

Skrevet

Nei, dette er ikke lovisenberg. Vil ikke skrive navnet på skolen. Er redd for at skolen googler skolens navn for å se om noen av studentene skriver om skolen. Hehe jeg er sikkert litt hysterisk, men.

H.I

Skrevet

Helt greit du holder hemmelig hvilken skole det er, fikk det bare ikke til å stemme med Lovisenberg, de virker så proffe.

Skrevet

Det finnes tre diakonale skoler i Oslo som tilbyr spl utdanningen :)

Kan forsikre deg om at dette er ikke lovisenberg, så ingen tror negativt om den skolen. Har en venninne som går der, og hun er kjempefornøyd. Så jeg har ikke hørt noe negativt derfra.

H.I

Skrevet

Først må jeg bare si som flere her. Du skal da ha en sykepleier som veileder!

For det andre: Synes du er lite innstilt på denne praksisen når du sier du ikke lærer noen sykepleierting i sykehjem.

Det er en grunn til det er forskjell på hjelpepleiere og sykepleiere. Du skal vurdere situasjoner faglig ut fra den kompetansen du har som sykepleier.

Blir skuffet over studenter som har sånn innstilling til praksis.

Skrevet

hvis det er diakonova du går på så bare send meg en pm, de har jeg altfor mye erfaring med både under utdanning om som veileder....

Skrevet

mente selvfølgelig ikke å være anonym :)

Skrevet

Oi jeg ser at det ble misforstått det jeg skrev pga skrivefeil. Jeg mente ikke at man ikke lærer sykepleierting på et sykehjem. Jeg mente at jeg ikke lærte sykepleierting på DETTE sykehjemmet. Det går i morgenstell og mating av pasienter. Jeg mente IKKE at man ikke lærer spl ting på et sykehjem. Det ble desverre en skrivefeil der.

Jeg har en veldig god innstilling for denne praksisen og jeg har jobbet på sykehjem før, og trivdes veldig godt. Jeg er litt trøtt og sliten idag så jeg så at det ble litt setningsfeil i det ene innlegget.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...