Gå til innhold

Budgivning. Taktikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal ut i boligmarkedet og by på sin første bolig mandag.

I den forbindelse håper vi noen kan komme med gode råd om hvordan man best legger inn bud og får tilslag på dette.

Noen opplysninger: Leiligheten ble første gang lagt inn 05.01, og det var visning to uker senere. Det var tydligvis ikke mye interesse på visningen, for selger senket deretter prisen med 100.000

Nå har vi sett på leiligheten og den passer perfekt for min sønn og hans kjæreste. Det er satt opp ny visning om to uker, men vi håper jo at vi får kjøpt leiligheten før den tid. ;)

Hva mener dere er best fremgangsmåte for å få tilslag på leiligheten?

Gi bud på prisantydning, og så gå videre oppover, eller by 10-20-30 tusen over prisantydning, og så gi beskjed om at det ikke er aktuelt å høyne summen mer.

Sønnen min har finansieringen klar, men har selvfølgelig en limit, og den ligger på maks 50000 tusen over prisantydning. Dokumentavgift og gebyrer kommer jo på toppen, så han må være edruelig i sine bud.

Vi kommer også til å tilby selger å slippe nedvask og maling, hvis dette kan hjelpe på salget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi bud på prisantydning og med en halvtimes akseptfrist (max). Dersom selger ikke aksepterer dette (noe som ville vært useriøst, man _skal_ ikke sette prisantydningen så lavt at man ikke vil selge til den prisen) så ikke høyne budet. Å by mot seg selv er bare dumt! Da venter dere heller til etter neste visning og håper på at det er like lav interesse den gangen. Kommer det ikke noen bud da heller, legger dere inn et bud på 50 tusen _under_ prisantydning dagen etter visning, med kort akseptfrist.

Skrevet

Gå nå ført på visning..Det er vel sikkert en grunn til at det ikke var noen interesse for leiligheten og at han senket prisen på leiligheten med 100.000 kr. Det siste synes jeg er rart, faktisk...Det er rart at selger går ned 100.000 kr i pris etter bare EN knapp mnd. Enten så er det alvorlige feiler/mangler i leiligheten eller så er han desperat etter og selge.

Jeg hadde lagt et bud 50.000 kr UNDER prisantydning og så heller hevet til prisantydning om han ikke godtok budet.

Skrevet

Hvordan er markedet der dere bor da? Er det en populær leilighet som normalt sett er lettsolgt?

Jeg hadde nok fint lagt inn bud på 50 000 under prisantydning først. Selger kan være nervøs nå i og med at leiligheten har vært på markedet i en mnd uten salg.

Skrevet

Takk for svar.

Problemet med din taktikk er at da risikerer vi å miste leiligheten. Den passer så utrolig bra i forhold til jobb og skole, at vi gjerne betaler noen tusen ekstra for å være sikre på å få tilslag. Men selvfølgelig ikke urimelig mye;-) Vi hadde også håpet å slippe budrunde, da sønnen min jo av naturlige grunner pga sin unge alder, ikke kan hamle opp med mer etablerte kjøpere.

Synes det er vanskelig å ha is i magen når det er drømmeleiligheten for de unge.

TS

Skrevet

Takk for svar.

Vi har vært på visning idag. Leiligheten er strøken, og rør og strømopplegg er godkjent.

Huset er nesten nytt, så det er ikke noen mangler med leiligheten.

Men det er et område med en del innvandrere, og jeg tror dette avskrekker en del kjøpere.

TS

Skrevet

Så lenge dere er med i en budrunde så mister dere ikke leiligheten ved å starte lavt. Det er jo bare å høyne budet etterhvert.

50 000 under prisantydning er ikke spesielt lavt og dermed tror jeg neppe selger vil reagere negativt på det annet enn at han sier nei.

Vi fikk vårt hus selv om vi ikke hadde høyeste budet fordi den andre budgiveren la inn et "skambud" som første bud. Det var 500 000 under takst. Selger trengte nok ikke pengene og ville da heller selge til oss som var seriøse hele veien. Vi fikk da huset 50 000 under takst selv om den andre budgiveren til slutt la inn bud på taksten.

Skrevet

Herregud dette forumets svar kommer helt hulter til bulter:-(

21.29

Takk for svar. Markedet her er vanskelig for kjøpere i den prisklassen vår sønn er i. Veldig lite leiligheter ute nå, og på en annen visning vi var idag var det temmelig fullt. Men den leiligheten lå i et "norsk" område, så jeg tror det er grunnen for den lave interessen for den leiligheten vi er ute etter.

Skrevet

Var dere mange på visningen? Hvis det var liten interesse forrige gang så er det ikke sikkert at det er flere denne gangene heller..

Siden han satte ned prisen med 100.000 kr så betyr nok det at han ikke fikk noen bud i det hele tatt sist heller...

Hadde lagt meg 50.000 kr under takst..

Skrevet

21.46

Vi hadde avtalt visning med selger selv. Jeg vet ikke hvordan det var på den første visningen. Det glemte jeg selvfølgelig å spørre om:-S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...