*Nøtta* Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Jeg har ei lita ei på 3,5 mnder som KUN vil stå på fanget. Hun har absolutt ikke tid til å sitte stille,men vil opp og "hoppe". Tar jeg henne i hendene så strekker hun ut bena og prøver å reise seg. Om fotene finner "motpress" så klarer hun det faktisk. Jeg tenker jo at så lenge hun har funnet ut dette selv,så er det greit,men alikavell så lurer jeg på om det er greit at hun står nesten hele tiden? Jeg holder selfølgelig under armene på henne og avlaster,men alikavell så blir jo musklene i lår og ben belastet.. Vet ikke jeg- hun smiler og er glad hele dagen. Noen som har hatt sånne "sterkinger" før og har erfaringer å dele?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Sånn har jenta mi vært helt siden hun ble født! Veldig sterke "stå-reflekser" - hun prøvde å stå allerede da hun var 2 mnd! (ikke uten støtte fra meg, selvsagt...) Hun er nå snart 5,5 mnd og både sitter, står og ligger i fanget mitt med støtte. Kan ikke se noe galt i det?
sillyfilly og Olivia Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Sånn var tulla mi og. Og min bror var sånn. Min bror gikk når han var 9 mnd gammel. Og tulla mi begynte å krype/åle seg når hun var 5 mnd. Så lenge de selv vil og klarer å stå så sier jeg la de få lov. Da blir de sterke i lårene og flinke.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Jeg snakket med fysioterapeuten på HS om akkurat dette da jeg var der sist, og hun sa at ståing i fanget ikke er noe man bør drive så mye med før de faktisk klarer å reise seg opp selv uten hjelp, fordi kroppen egentlig ikke er sterk nok til å takle belastningen enda.. Men så lenge de har bøy i knærne og hopper mer enn de står, så er det OK i moderate mengder- strake bein bør altså unngås, men så lenge de "hopper" med bøy i knærne er det greit.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Ja hun låser ikke knærne i stående stilling, står mest og svaier og trenerbalanse før hun setter seg ned igjen. Og så spretter hun like fort opp igjen! Støtter henne godt, så mest vekt er nok på armene mine. Hun er en veldig fysisk baby, hun øver seg på krypebevegelser nå (løfter rumpa og snurrer på magen etc) og er bare rett over 5 mnd. Sterk har hun alltid vært!
*Nøtta* Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2011 Tusen takk for svar,jenter. Selv reiste jeg meg opp på egenhånd når jeg var 7 mnder og gikk når jeg var 9mder,så kanskje det er arvelig?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Oi, ja da var du tidlig ute! Eldstejenta mi tok sine første skritt alene da hun var 11 mnd gammel, men dette med å stå i fanget trenger egentlig ikke å ha så mye å si på når de klarer å reise seg opp selv og gå, fordi når de står i fanget så tidlig er det kun pga en "stå-refleks" og ikke fordi de er spesielt sterke eller tidlig ute sånn sett.. Fant dette svaret fra Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi, ang dette med at babyer står i fanget: Det som menes er at man kan utløse en stå-refleks, dvs. ved belastning av føttene strekker barnet bena, men dette har ingenting med å stå å gjøre. Når du slipper ungen ville de falle fordi de ikke står egentlig. Stårefleksen må forsvinne før barnet i det hele tatt vil kunne stå på egne ben på egenhånd. http://www.kiss-kiddforum.com/phpBB_norsk/phpBB/viewtopic.php?t=868&sid=1e4108107c7394d25afc873dbe16f669 Men som sagt, så lenge de hopper mer enn de står med strake bein, er det sikkert helt greit vil jeg tro, bare man ikke overdriver såklart=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå