Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei! Jeg sliter med at lille banet på 3 mnder vrir hodet sitt og sover kun på den ene siden, dermed har han nå nokså skjev hode. (prøver også å vri hodet hans på motsatt side om natta når jeg er muligheter for det, men da vrir han bare tilbake:( ) Om dagen prøver jeg å fange hans oppmerksomhet på motsatt side slik at det vokser rett, men det er ikke bare bare... Det store spørsmålet er om det vil rettes med tiden?! Er det noen der ute som har opplevd det samme problemet som meg og som vil dele sine erfaringer? Ble deres babys hode rettet opp med tiden, isåfall hvor lang tid?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Heisann. Gutten min hadde veldig skjevt hode. Jeg fikk beskjed om å legge en tynn pute under av HS. Kjøpte den aller minste barnepute, da denne er veldig lett. Etter at vi begynte med puta, så begynte han å ligge med hodet rett. Vet det er mange som sier man ikke skal bruke pute til små barn, pga kvelningsfare. Men HS mente dette ikke var noen fare med de aller minste putene. Hodet hans er i hverfall rett og fint nå. Han er 19 mnd. Men jeg har også lest i ettertid at hodet vil komme tilbake til normal fasong igjen etter en tid uansett.
satser & vesla Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Hei. Jeg vil bare si at jeg har erfaring fra min nevø som ville bare sove på ene siden. Foreldrene dro til kiropraktor med ham, han hadde KISS, stiv nakke. Etter noen få behandlinger gikk det mye bedre og han begynte å sove på begge sidene. Kan det være at barnet ditt sliter med nakken som gjør at det blir for ubehagelig å ligge på den andre siden?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Jeg ville absolutt gjøre noe. Min lille hadde flatt hode når hun var liten baby, og vi ble fortalt av HS at det ville rette seg ut selv med tiden -noe som det ikke har gjort. Jeg er kjempelei meg for at jeg ikke gjorde noe mer aktivt med det da når jeg kunne -og jeg vil råde deg til å gjøre det. Gå til kiropraktor og utelukk KISS og bruk pute og gjør hva du kan for at det skal rette seg. Noe annet som er veldig lurt; la han ligge på magen så mye du kan når han er våken slik at han trener musklene sine i nakken. Dette er med på å rette ut hodet.. Lykke til!
alenemed1. ♥ Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Tulla mi ville også bare ligge til en side, hun klarte og snu seg til begge sider men hadde helt klart en favoritt side. Tok det opp med helsesøster flere ganger da tulla begynte og bli skjev. Hs sa det ikke var noen fare siden tulla kunne snu begge veier og ikke viste tegn på stivet. Når tulla ble 6 mnd og fortsatt ikke kunne rulle rundt og bare ville ligge med hodet en vei tok jeg kontakt med manuell terapaut ( de gjør alt, masserer, knekker og akupunktur+ at de er gratis for barn) der fant de en bitteliten låsning i ryggen. 3 dager etter første behandling rullet tulla rundt alene og la seg fint tilrette med hodet andre vei. Tulla er i dag 18 mnd og er nesten ikke skjev lenger så det har rettet seg veldig. tror ikke det vil synes når hun blir større. Ta kontakt med manuell tarapaut eller kiropraktor.. anbefales på det sterkeste.. lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Stikk til en kiropraktor som har sertifikat for småttiser. Det gjorde vi, og på 3 behandlinger var det søte lille hodet helt fint:)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Hei Dette er ikke et uvanlig problem blant de små. Min yngste hadde dette, og til mer hun lå på den ene siden til flatere ble hodet der og til bedre for henne ble den stillingen. Jeg så dette tidlig da hun var bare noen få uker og ba om å bli henvist til manuellterapeut ved 6 ukerskontrollen på helsestasjonen for baby. (Dette koster ingenting). I 3 mnd var vi til manuellterapeut jevnlig og fikk øvelser for å styrke hennes rygg og nakke. Den siste mnd har hun falt litt tilbake i gammelt mønster så vi har nå tatt henne til kiropraktor og hun hadde en liten låsning i nakke og rygg (kiss). Ta kontakt med din helsestasjon og hør om de kan henvise til manuellterapeut (dette koster ingenting). Jeg ville muligens også prøvd kiropraktor med en gang som kan hjelpe til m å løsne evt låsninger.(dette må man betale selv). I tillegg ble jeg anbefalt pute til min lille da hodet vil få litt avlastning av hodeputen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Hei! Han har brukt tynn luftig pute (barne pute i samme størrelse som vi bruker.. Kjøpte en så stor pute pga kvelningsfare) etter 6. ukers kontroll, men ennå vrir han seg til favoritt siden sin om natta. Jeg tok derfor i ettertid og la 1 rullende håndklær for å sperre favoritt siden hans, tvang han til å enten ligge hodet rett opp eller motsatte side, men tror du meg jammen han ikke klarte å vri både kroppen og hode sånn at han lå i favoritt siden sin?!! Når han ikke klarte å gjøre det, våknet han og hylet som en stukket gris. Tok derfor opp dette problemstilling med HS, og da fikk jeg klar beskjed at jeg måtte slutte å gjøre det på dagen og la han få god natt søvnen sin. Sperringsmetoden kan jeg KUN utføre om dagen. Så bra at hodet til barnet ditt er rett og fint nå Håper det skjed med gutten min og.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Hei, Sist kontroll hos helsesøster, så sjekket hun dette, i følge henne så sliter ikke gutten vår med nakken i det hele tatt, men kanskje vi skal ta kontakt med kiropraktor allikevel for å utelukke dette?!! Det er jo bedre føre var... Han klarer forøvrig helt fint å vri hode på motsatte side og holde den stillingen der lenge når vi prater til han og leke med han på den sida. Det er bare det at når han ligger alene da MÅ han bare ha hodet på favoritt siden sin:( Arghh... Håper inderlig at hodet hans rettes med tiden:)
Tremo Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 Vi var på 6 ukerskontroll med vår 3.mann hos legen på helsestasjonen og jeg mistenkte favorittside pgs stiv nakke. Legen der mente dette ikke var tilfelle. Da mini var 9 uker dro jeg likevel til kiropraktor, og fikk konstatert at jeg hadde rett. Han hadde en låsning. Etter 2-3 behandlinger ble det bra! Så ikke stol blindt på helsesøster! Jeg hadde definitivt bestilt time til kiropraktor eller manuell terapeut!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2011 #11 Skrevet 17. februar 2011 Hei! GÅ til kiropraktor/manuell terapaut uansett hva hs sier..! Jeg tok det opp med hs allerede noen uker etter vi hadde komt hjem ifra sykehuset at snuppa hadde store perioder på kveld/natt der hun gråt...men fikk bare beskjed om at dette var 3 mnds kolikk og det ville gå over...(merket at hun lå mye til den ene siden selv), men etter 4 uker med hyling stor sett hele døgnet, så ringte jeg manuell terapaut for å få sjekket opp om det var noe han kunne gjøre og det viste seg at snuppa hadde låsninger langs hele nakken (sånn at hun ikke klarte å snu hodet til den ene siden), og store deler av ryggen:) Etter 4-5 behandlinger sov hun plutselig, ikke virket sulten hele døgnet.. HERLIG! Lykke til, skader ikke å gå til kiropraktor/manuell bare får å få sjekket det opp:)
Grand Old Lady Skrevet 18. februar 2011 #12 Skrevet 18. februar 2011 Hei, min lille gutt hadde veldig skjevt hode. Han er prematur og fikk det allerede mens han lå i kuvøse.Når han sovnet eller slappet av så ble hodet alltid liggende i samme stilling ettersom hodefasongen gjorde det vanskelig for han å ligge annerledes. Jeg brukte en flanellklut under hodet hans og når han sovnet så rettet jeg opp hodet hans og la noe under kluten for å stabilisere. Dette gjorde jeg veldig konsekvent. I tillegg plasserte jeg sengen, stellebordet, leketeppet osv slik at om han skulle se på oss eller ut i rommet så måtte han vri hodet til andre siden. Sakte men sikkert ble skjevheten mindre, og nå ved ett årsalder er det så godt som borte. Han fikk aldri noen nakkeplager av skjevheten. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå